Motioner till förbundsmötet

Medlemsfrågor och information från förbundet.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
eeken
Segelnummer: 1094
Båtnamn: Agda Vårregn

Motioner till förbundsmötet

Inlägg av eeken »

Jag håller på att förbereda en motion till förbundsmötet att komplettera klassreglerna. Nu vill jag ha tips från er som har mer
erfarenhet av att skriva motioner till Svenska IF-båtförbundet. Jag har motionerat i andra sammanhang men varje förening är ju särskild.

Vad ska jag tänka på? Finns det några exempel på välformulerade motioner som mötet accepterat? Finns det bra exempel på avslagna motioner? Brukar mötet ta upp att-satser styckvis eller i klump? Dvs. om jag vill föreslå flera kompletteringar som har samma motivering, är bäst att samla dem i samma motion?

Jag har hittat lite tidigare möteshandlingar på medlemssidorna, men mestadels förekommer propositioner (dvs. som kommer från styrelsen). Jag tänkte också bläddra lite i Medvinds-arkivet efter inspiration. Men det brinner i knutarna, för tidsfristen är väl räkenskapsårets slut (30 september)?
Gustav Eek, IF-båt SWE 1094
Hinsholmskilen, Fotö, Hisingen och Göteborg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Motioner till förbundsmötet

Inlägg av maja »

Det jag kan minnas är en som inlämnades av salig Bengt Friberg och som, som jag minns, handlade om segel. Tror det handlade om focken. Den antogs första gången men röstades ner andra gången på ett extra årsmöte.

Kanske någon minns fler detaljer?
Det kanske finns det dokumenterat i något ytterligare i Medvinds föregångare IF-båten?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
eeken
Segelnummer: 1094
Båtnamn: Agda Vårregn

Inlägg av eeken »

Tack för svar!

Jag har letat lite själv också :arrow: Här är de förslag till klassregelsändringar jag hittat i kallelser mellan 2016 och 2026:
  • Styrelsen föreslog 2021 (antogs) en ändring av F 3.7 (f): stöd för infästning av undervant i spridarfästet
  • Styrelsen föreslog 2020 (antogs) en ändring av C.2.1 (a): en liberalisering av besättningsantalet till 2–4 personer.
  • En medlem motionerade 2018 (avslogs) en ändring av C.4.1 (a) (i): "Om toalett inte finns om bord, en hink med tättslutande lock." (nu "En länspump eller hink")
  • Styrelsen förslog 2017 (antogs) tillägg av G.2.3: lattor får sitta kvar i seglet vid besiktning och certifiering
Det är vad jag hittat i kallelser till förbundsmötet på medlemssidorna, och jag hittade inget äldre än 2016. Hela propositioner inklusive motiveringar är publicerade i Medvind nr 1 årligen. Medvind finns ju tillgängligt långt tillbaka, men utskicken per e-post av Medvind nr 1 finns inte arkiverade (som jag hittat). Det äldsta utskick som jag fått var 2021.

Vad mötet behöver är ju bra motiveringar. Jag får skriva bäst jag förmår utan förlagor 8)
Gustav Eek, IF-båt SWE 1094
Hinsholmskilen, Fotö, Hisingen och Göteborg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Till en början gick Medvind 1 ut på papper. Dessförinnan finns att läsa i papperstidningen IF-båten samt gamla protokoll.
Kontakta Göran SWE 2404 "Svea". Han kan ha koll.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar