Motioner till förbundsmötet

Medlemsfrågor och information från förbundet.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
eeken
Segelnummer: 1094
Båtnamn: Agda Vårregn

Motioner till förbundsmötet

Inlägg av eeken »

Jag håller på att förbereda en motion till förbundsmötet att komplettera klassreglerna. Nu vill jag ha tips från er som har mer
erfarenhet av att skriva motioner till Svenska IF-båtförbundet. Jag har motionerat i andra sammanhang men varje förening är ju särskild.

Vad ska jag tänka på? Finns det några exempel på välformulerade motioner som mötet accepterat? Finns det bra exempel på avslagna motioner? Brukar mötet ta upp att-satser styckvis eller i klump? Dvs. om jag vill föreslå flera kompletteringar som har samma motivering, är bäst att samla dem i samma motion?

Jag har hittat lite tidigare möteshandlingar på medlemssidorna, men mestadels förekommer propositioner (dvs. som kommer från styrelsen). Jag tänkte också bläddra lite i Medvinds-arkivet efter inspiration. Men det brinner i knutarna, för tidsfristen är väl räkenskapsårets slut (30 september)?
Gustav Eek, IF-båt SWE 1094
Hinsholmskilen, Fotö, Hisingen och Göteborg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Motioner till förbundsmötet

Inlägg av maja »

Det jag kan minnas är en som inlämnades av salig Bengt Friberg och som, som jag minns, handlade om segel. Tror det handlade om focken. Den antogs första gången men röstades ner andra gången på ett extra årsmöte.

Kanske någon minns fler detaljer?
Det kanske finns det dokumenterat i något ytterligare i Medvinds föregångare IF-båten?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar