Frågor om kick, uthal och nedhal

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Rospiggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 mar 2024 23:24
Segelnummer: 848

Frågor om kick, uthal och nedhal

Inlägg av Rospiggen »

Hej!
Nu har jag mastat på min IF för första gången. Det gick bra på det stora hela även om jag funderar lite på om allt är lagom spänt. Sen har jag några mer konkreta funderingar som ni kanske kan hjälpa mig komma till rätta med. Det är en guldig proctormast/bom.

1. Bomuthal, jag har inget. I alla fall inget som jag förstår hur det funkar. Har folk egenbyggda? Det sitter en platta med två hål i längst ut på bommen, vad ska den vara bra för?

2. Nedhal, jag har inget. Borde jag ha det? Tips på var jag kan köpa passande talja?

3. Kicken, jag tror att jag monterat den korrekt men den skaver mot kontakten för mastlanternan. Det känns inte bra, brukar det se ut så?

4. På babord sida finns utgång för ett fall som saknar själva fallet. Vad är det till? Jag tror att jag har ett utanpåliggande spinnakerfall.
Bilagor
Bom
Bom
Screenshot_20240509_225919_Gallery.jpg (79.35 KiB) Visad 498 gånger
Fall?
Fall?
20240509_183720.jpg (140.99 KiB) Visad 499 gånger
Kick
Kick
20240509_105557.jpg (145.25 KiB) Visad 499 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Frågor om kick, uthal och nedhal

Inlägg av maja »

Det bästa är nog att du först studerar allt det som finns i vår tidning Medvind. Det har genom åren mycket matnyttigt samlats i artiklar i tidningen. Jag skulle kanske våga rekommendera en av mina artiklar i Medvind Nr 2 2009, där jag har beskrivit en konvertering av en gammal standard-IF från 1969 ungefär till en kappseglingsbåt, där jag låtit behålla det som har gått att behålla och endast köpt det som varit nödvändigt för att få båten att fungera. Din båt verkar ju vara en sådan båt...

1. Bomuthalet ska kopplas till seglets skothorn och dras via ett eller två block som sitter på bomnocken och sedan med talja inuti eller utanpå bommen till bomfästet. Rekommenderas att man bryter linan ner till däck med en talja och därefter tillbaka till sittbrunnen.

Plattan med 2 hål som sitter på bomnocken är till för att man ska kunna hänga upp bommen med den korta dirken, pss. som du gjort med fästet någon decimeter in på bommen.

2. Nedhal behövs inte och du har dragit bomuthalet enligt 1. ovan, eftersom då bomuthalet fungerar som ett kombinerat uthal/nedhal.

3. Kicken är i sin enklaste form en fiolblockstalja mellan ett fäste ungefär mitt på bommens undersida till ett fäste på mastfoten eller längs ner på masten. Du verkar ha kopplat det någotsånär rätt, men det ska naturligtvis gå fritt från kontakten. Det kanske du kan lösa genom att montera en kontakt som går fri (Obs ! Borra inte i mastbalken !!!) eller sätta en bygel litet högre upp på masten.

4. Det ska i original finnas två fallutgångar på denna typ av mast:
På bb sidan- en i ungefär knähöjd avsedd för storfallet
På sb sidan ungefär 2 m upp, avsedd för försegelfallet.

Och till sist som en extra femma. Du är väl med i IF-båtförbundet ...?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Rospiggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 mar 2024 23:24
Segelnummer: 848

Re: Frågor om kick, uthal och nedhal

Inlägg av Rospiggen »

Tack för svar!

Yes, jag är medlem sen i höstas. Uppskattar mycket att forumet finns och Medvind. Är Medvind sökbart? Tack för tipset om din artikel i alla fall, ska läsa den.

1. Bomuthalet löste jag i alla fall tillfälligt med ett schackel och rep som drogs ett par varv för utväxling.

3. Ja, kanske bäst att finna ny lösning på kontakten helt. Kanske samma hål men plattare lösning. Jag kopplade helt enkelt ur sladden när jag seglade i dagsljus.

4. Jag har stor- och genuafall draget till sittbrunnen, så det låter som att det är originalgrejer som jag hittat som inte används längre. Som kul bonus upptäckte jag att avlastare till fallen inte håller i som de ska så det blir hög prio på att fixa det.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Frågor om kick, uthal och nedhal

Inlägg av maja »

Det finns sökfunktion men jag har inte fått den att fungera på sista tiden. Men prova med Google. Jag får fram mitt eget inlägg med bilder om jag googlar på "utanpåliggande uthal".

Falluttaget på sb sida är ursprungligen avsett till förseglet. Det ska sitta en platta nedanför uttaget med en liten fallwinch av brons. Man kan t.ex ta bort winchen från masten och bryta/leda fallet till sittbrunnen med ett block vid mastfoten..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Frågor om kick, uthal och nedhal

Inlägg av Nils D »

Rospiggen skrev: 10 maj 2024 16:47 3. Ja, kanske bäst att finna ny lösning på kontakten helt. Kanske samma hål men plattare lösning. Jag kopplade helt enkelt ur sladden när jag seglade i dagsljus.
Ett alternativ till att byta däckskontakt kan kanske vara att du sätter en kort (ca en dm eller två) tamp längst ner vid kickens fäste vid däck, och sedan sätter kickens nedre block i den andra änden. Då bör du lyfta upp blocket så att det går fritt från däckskontakten. Kan kanske vara värt att prova som ett provisorium i alla fall?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Frågor om kick, uthal och nedhal

Inlägg av johan swe-1870 »

Aquasignal har en liggande kontakt som kanske löser problemet.

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar