Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Som jag förstår det hela, betraktas en båt som varande icke sjövärdig om slanganslutna bordgenomföringar under vattenlinjen och bordgenomföringar som kan hamna under vattenlinjen vid krängning (30 grader tror jag det är frågan om) inte har försetts med avstängningsanordning. Denna anordning ska sitta monterad direkt på bordgenomföringen.

Man hade kanske kunnat fixa till någon typ av genomföring utan slang....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gissar att det måste sitta en slang där, eftersom skrov och sittbrunn nog rör sig lite i sjögång. En stum förbindelse skulle nog brista.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse »

Läser med oro denna tråd.
Jag har aldrig funderat på funktionen hos ventilerna eller slangarna.
Men det borde man kanske göra?
Alternativt är det väl möjligt med tillfällig tätning till sjöss med en propp.
Typ gummiboll fastsatt på en stav som trycks in och tätar mot skrovgenomföringen.
Nån som har erfarenhet?
Har för mig att det krävs proppar för tillfälliga tätningar av intag vid Gotland runt.
IF 1162
Nils D
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Nils D »

Lasse skrev: 24 feb 2022 10:06 Läser med oro denna tråd.
Jag har aldrig funderat på funktionen hos ventilerna eller slangarna.
Men det borde man kanske göra?
Har du inte tidigare kollat dina genomföringar så bör du absolut göra det innan du sjösätter i år. Om slangarna i din båt är original rekommenderar jag att du byter dem, och samtidigt ser till att de monteras med dubbla slangklämmor. När jag köpte min båt fick jag ingen information om hur gamla slangarna var. Så jag bytte så snart jag kunde.

I samma veva bör du förstås kontrollera att ventilerna fungerar. Vilket jag också gjorde när jag köpte båten. De var tack och lov i så gott skick att de inte behövde bytas.
Alternativt är det väl möjligt med tillfällig tätning till sjöss med en propp.
Typ gummiboll fastsatt på en stav som trycks in och tätar mot skrovgenomföringen.
Nån som har erfarenhet?
Har för mig att det krävs proppar för tillfälliga tätningar av intag vid Gotland runt.
Det du syftar på är antagligen pluggar för genomföringar som t.ex. dessa
https://www.marinaman.se/battillbehor/s ... s-ior.html

Helt bortsett från att det väl rent generellt är bättre att undvika svårigheter än att finna lösningar på dem när de uppkommit, så är ett problem med just IF att genomföringarna sitter illa till så man får krypa långt in i det trånga utrymmet för att få dig pluggarna. Alternativt hoppa i vattnet och trycka in dem utifrån.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Att hoppa i sjön och få in pluggen utifrån är väl trots allt det enda alternativet om slangen skulle gå av eller spricka. Men om, vid ett haveri, flödet inte är så stort, kanske man kan hinna in i någon hamn och kränga båten på så sätt som innan har beskrivits i detta forum. Det blir trots allt enklare att jobba med en sådan sak vid bryggan än ute till sjöss.

Jag har aldrig hört att själva genomföringen har lossnat pga. att gängorna har korroderat. Snarare har det alltid varit problem att få bort de gamla grejorna vid ett byte.

Ha passande pluggar ombord och förvara dessa på ett ställe som du inte glömmer, En vanlig vinkork som "kalibreras" men några lager eltejp passar fint i hålet. För att få diametern för en plugg som ska passa i hålet i skroven som blir när hela genomföringen har lossat, kan man mäta ytterdiametern på en en-tums genomföring.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av Lasse »

Att hoppa i sjön vid ett haveri av slang ställer krav på väder.
Jag funderade lite mer om hur ett haveri till sjöss kunde åtgärdas från båten om slangen går läck.
Det är ju en slang med en genomföring som går att nå innifrån.

Förbered en tätning som kan se ut såhär:
Kula i snöre innuti en slang med något mindre diameter än länsens öppning.
Tryck ner den genom länsen och dra fast kulan i slangen så de tätar mot hålet.

Det skulle även gå med slanglösning där man pumpar upp en slang så den tätar.

Förberedelse för det värsta kan vara bra.
IF 1162
Tobias
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Tobias »

Nu är nya ventiler från Trudesign monterade. Slangarna var lite utmanande att få på men det gick.
Mina gamla ventiler såg fina ut på utsidan men när jag fått av dom vred jag lite hårdare på axeln vilken då gick sönder och jag kunde inte öppna dom igen. Känns skönt att ha bytt.
Bilagor
IMG_6460.jpg
IMG_6460.jpg (139.57 KiB) Visad 4460 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ser fint ut!

Jag kan tänka mig att det var svårt att få på de korta slangarna. Bra jobbat!
Jag slet lite med mina slangar och de är ändå lite längre:

Bild

Jag håller med; när man märker att den gamla ventilen inte kan manövreras är det hög tid att byta. Jag är nu inne på min tredje omgång ventiler. Mässingsmaterialet i de tidigare två har helt enkelt inte klarat miljön längre. Enligt min erfarenhet är det främst spindeln som är den svaga punkten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar