Sida 1 av 1
Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 10 feb 2019 09:36
av NinjasLogg
Hej!
Jag har vid återställandet av min IF valt att montera ett nedfällbart pentry.
(Tidigare ägare hade en platsbyggd konstruktion med vask och hela baletten...)
Det traditionella köket som fälls ner passar mina behov bättre.
Jag fick dock en fråga via socialamedier som jag blev nyfiken att hitta svaret på.
Fråga: Är det tillåtet enligt kappseglingsreglerna att ’montera’ ett Primus Kinjia?
2 lågigt
3000w
Vikt 4,1kg
Jag kappseglar inte, men vore kul att få svar...
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 10 feb 2019 10:50
av maja
Det ska vara ett kök som är avsett för bruk ombord på en mindre fritidsbåt och som väger minst 2 kg.
Eftersom det köket har en lös gasoltub, ska du kolla med försäkringsbolaget om det får användas ombord på en båt.
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 10 feb 2019 11:30
av NinjasLogg
Tack!
Det ska jag kolla.
Fördelen med detta kök är att det kan anslutas till små pumlor och stora tuber.
/Patrik
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 10 feb 2019 12:59
av maja
Det är i princip ogörligt att installera en säker fast gasolinstallation i en så liten båt som en IF. Så återstår endast små (lösa) pumlor att använda, som förvaras utanför ruffen då de inte används, t.ex. i kistbänkarna eller i akterstuven. Man bör försäkra sig om att durken är tät på det stället som pumlan förvaras i. Man kan t.ex.ställa den i en plasthink. Då rinner inte gasen iväg om pumlan skulle börja läcka i ventilen. Och då känner man även gasollukten tydligt om man luktar i hinken.
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 10 feb 2019 16:37
av NinjasLogg
Precis min tanke!
Tack för tipset med hinken.
Ska tillägga att min båt hade en fast installation, som jag inte kände var helt säker och skrymmande; därför togs den bort...
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 10 feb 2019 21:42
av Janne på Ifigenia
Alltså, nu blir jag väldans nyfiken...ordet/begreppet pumla är för mig (sörlänning) alldeles nytt, men jag lär mig på nätet att det tydligen är en julgranskula. Då sådana - såvitt jag vet - dåligt lämpar sig som gasbehållare antar jag att du menar någon annan sorts gasolflaska, möjligen någon typ jag inte känner till. Är det den vanliga 2kg:s 2012, eller någon annan variant?
Och, Marek, hur kommer det sig att du tycks veta (jag menar, du är ju inte heller norrifrån, tvärtom). Kul om man får lära sig något nytt!
/Janne
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 11 feb 2019 08:22
av NinjasLogg
Pumla är i min värld de i detta fall röda små gasbehållarna.
Lite lika julgranskulor när jag tänker efter...
Det är ju inte den tekniska termen...
Mvh
/Patrik
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 11 feb 2019 11:15
av maja
Janne på Ifigenia skrev: ↑10 feb 2019 21:42.... någon annan sorts gasolflaska, möjligen någon typ jag inte känner till. Är det den vanliga 2kg:s 2012, eller någon annan variant?
Och, Marek, hur kommer det sig att du tycks veta (jag menar, du är ju inte heller norrifrån, tvärtom). Kul om man får lära sig något nytt!
/Janne
Utan att veta ordets ursprung förstod jag vad "pumla" refererade till i det här sammanhanget. Det är självklart en liten gasolbehållare i motsats till en stor dito...
Alltså "pumla" torde vara samma som en liten gasolbehållare av t.ex. typen Biltemas 17-613.. kapacitet några hundra gram. Det framgår inte av specifikationen om det är en engångsartikel eller om behållaren är återfyllningsbar...
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 11 feb 2019 13:48
av Jim
Vi hade faktiskt också en gasinstallation i vår IF när vi köpte den. Det var en blå 2 kgs flaska i en dränerande hink som dränerades till sittbrunnen. Hinken och flaskan stod i babords stuvkista ordentligt fastspänd med regulator, gummislang och kopparrör fram till spisen.
Vi tog också bort den , dels för att slangarna började att bli för gamla och dels för att utöver bensinångorna så kände jag inte att vi behövde mer explosiv vara i båten
Sen har vi i våra tidigare båtar haft Origo 3000 spritkök som fungerar ypperligt.
Så i höstas rev jag ut gasinstallationen och fick samtidigt mer plats i babords stuvkista.
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 11 feb 2019 19:01
av NinjasLogg
- CCEA61C3-152E-4695-9C4E-56336588BB50.jpeg (102.83 KiB) Visad 19038 gånger
Bild på ’pumla’ ansluten till Kinjia.
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 12 feb 2019 10:30
av Janne på Ifigenia
Utmärkt - min nyfikenhet stillad! Av fotot framgår ju tydligt att det är en annan, mindre flaska än 2012:an, den som också omnämns i Jims inlägg. Vi hade i alla år en liknande installation i Ifigenia, också i babords kistbänk, och vi bytte slang några gånger när den började se torr ut. Testade noga med läckspray vid varje flaskbyte. Inte en enda gång flög vi i luften...:)
Origoköken har vi alltid avskytt även om bränslet blivit bättre med åren, och har därför lagt ned en del möda på att installera samma anläggning (något uppdaterad) i vår Mistinguette, som onda ryggar till slut fick oss att byta till.
Visst, Marek, jag fattade ju också att det troligen var nå´n slags mindre flaska, men var ju inte säker, därav frågan som så förtjänstfullt besvarats av NinjasLogg som bevisligen inte menade en 2012:a. Av NinjasLogg-bilden framgår dessutom att det ju inte heller är Biltemaflaskan (är rätt säker på att den inte går att fylla igen) och jag lär mig att det tydligen finns ett antal flarror jag inte kände till tidigare. Kul!
Janne
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 12 feb 2019 13:54
av ingemar
Tråden spårade ut lite då orginalfrågan handlade om hurvida köket på bilden ovan är OK enligt kappseglingsreglerna. Jag har själv sneglat på den här sortens kök som egentligen är "campingkök", och det vore intressant att veta hur reglerna ställer sig till den här sortens kök. Att köket är "avsett för bruk ombord på en mindre fritidsbåt" är en ganska vag definition. En bildsökning ger mest resultat på campingfolk som lagar mat i skogen.
Personligen tycker jag att att den här sortens kök är OK, trots att Primus inte konstruerat köket för att användas ombord på båtar.
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 12 feb 2019 14:26
av maja
Du har rätt att definitionen är litet vag. Men vi har ändå valt att göra så här för att inte göra det för komplicerat.
En "säker" tolkning av detta är att det marknadsförs eller har marknadsförts som ett båttillbehör.
Men en annan tolkning kan vara att att försäkringsbolaget ska kunna godkänna att köket kan få användas ombord, inne i ruffen. I det senare fallet är det bra att kunna visa upp ett papper på detta ism. med besiktningen inför en regatta så att det inte blir problem med besiktningsmannen. Men detta kan även vara bra att reda ut det innan av rent säkerhetsskäl, så att försäkringsbolaget inte, om en köksbrand skulle inträffa, hävdar oaktsamhet och sänker eller vägrar ersättning.
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 12 feb 2019 14:31
av maja
Jim skrev: ↑11 feb 2019 13:48
Vi hade faktiskt också en gasinstallation i vår IF när vi köpte den. Det var en blå 2 kgs flaska i en dränerande hink som dränerades till sittbrunnen.
Det är inte någon säker metod att dränera gasolhinken till sittbrunnen såvida denna inte är helt öppen bakåt.
Re: Begränsningar runt val av pentry?
Postat: 12 feb 2019 18:50
av Jim
Det är alldeles rätt Maja och också en av anledningarna till att vi tog bort den.Vill man nu ha gasol i båten så skulle man teoretisk kunna dränera hinken till akterspegel men då måste man gå genom akterstuven där det förmodligen ligger en hel del löst och skramlar runt och som kan skada gasolröret eller slangen.
.....och detta var lite off topic