Stoppklossarna och fästskruvarna

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
swe2295
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 apr 2020 13:42
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Stoppklossarna och fästskruvarna

Inlägg av swe2295 »

Hej,
Igår bytte jag o-ringarna till tapparna enligt artikel på Medvind nr 2 2007 (se bilden).
Lätt som en plätt :)
Men när jag skruvade stoppklossarna tillbaka såg jag att en fästskruvarna fäster inte utan snurrar bara.
Hur löser man det? Ska man fylla lite i hålet? Med vad?
Om man skulle vilja byta fästskruvarna, vad ska man välja? Mässingsskruv?
Tack!
Bilagor
Screenshot_20210306-131123_Drive.jpg
Screenshot_20210306-131123_Drive.jpg (112.06 KiB) Visad 4811 gånger
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Stoppklossarna och fästskruvarna

Inlägg av akumali2 »

Hej. Båda mina klossar är fastlimmade med sikaflex, sitter som berget men är hyffsat lät att lossa också. Har sett att båda varianterna förekommer på IF-båtarna, både på detta forum och på andra if-båtar där jag har min båt.

Du kan ju också borra upp skruvhålet lite och spackla igen med ngt epoxyspackel, tex biltema har ett alternativ. Sedan skruvar du fast igen. Detta kan du göra också för att först vattentäta skruvhålet men sedan välja att limma dit klossarna/klossen med sika.

Mvh Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Stoppklossarna och fästskruvarna

Inlägg av johan swe-1870 »

På min båt är klossarna skruvade fast, från början med mässingsskruv. Efter många år blev skruvarna slitna och korroderade, så då satte jag dit rostfri skruv istället. Jag minns inte riktigt om jag borrade upp hålen en aning då, eller om jag valde samma dimension.

Det går säkert också fint att bara limma dit klossarna med tätningsmassa, precis som skrivs här.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Malmön
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
Segelnummer: 2653
Båtnamn: Mimmi
Been thanked: 2 times

Re: Stoppklossarna och fästskruvarna

Inlägg av Malmön »

Hoppar in i den här tråden med ett tips ang. stoppklossarna.
I höstas tog jag av rodret för att nu till våren montera o-ringar mm. Upptäckte att en stoppkloss var av trä och i dåligt skick. Tänkte be en bekant om att CAD rita och skriva ut en ny på en 3D skrivare men det blev inte av.

I helgenprovade jag på en annan metod. Jag köpte en silikonmassa på Panduro (249kr) som jag formade runt en frisk stoppkloss. När det stelnat och jag tagit ut stoppklossen så fyllde jag hålrummet med smältlim. Blev ganska bra. Ska slipa eller smälta med vallajärn lite mer kring kanter och ytor för att få det jämnare. Lite gelcoat och sedan montera med Sikaflex (ingen skruvar satt i de tidigare) så borde det fungera.
PS. Lyckades inte lägga in någon bild.
ErikoSanne
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 maj 2021 07:14

Re: Stoppklossarna och fästskruvarna

Inlägg av ErikoSanne »

En av mina skruvar i rodret gick av och trillade ut i samband med att jag tog bort lite gammal färg, antagligen är övriga skruvar i samma skick. Har skrivit till marieholmboat men inte fått något svar än. Kan man ersätta med rostfri bult, bricka och mutter tills vidare?

Ändring: jag har fått tag i Göran och beställt bultar. Samtliga under vattennivån har korroderat sönder mer eller mindre, läskigt!
[image][image]Bild[/image][/image]
Bilagor
C6E3952C-00C6-4E0F-84B3-1ACB5D77ECF1.jpeg
C6E3952C-00C6-4E0F-84B3-1ACB5D77ECF1.jpeg (96.11 KiB) Visad 1783 gånger
Skriv svar