Stockning

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Stockning

Inlägg av OF »

Hej igen.

När jag tog ut båten för årets första segeltur märkte jag att det luktade underligt i kajutan. Efter ett tags snffande i varje låda och skåp lokaliserade jag problemet i ”våtutrymmet” under golvet – dvs där vattnet som kommer in i kajutan skjöls ut i havet.

När jag öppnade golvapanelen och kikade in märkte jag att där fanns vatten som börjat lukta och när jag försökte skölja bort det hände ingeting. Vanligtvis brukar vattnet försvinna ut i havet men inte nu. Det verkar som om jag skulle ha stockning i röret / slangen som för vattnet ut i havet. Kollade även sittbrunnens ventiler som verkar fungera som vanligt, inga problem där.

Nu är alltså frågan – hur skall jag fixa stockningen? Är det bara att ta en tryckspruta och köra lite tryck i röret/slangen eller? Min kära far var orolig att röret/slangen är såpass gammal att man kan lätta få sönder det med en tryckspruta. Vet dock inget annat sätt att får stockningen bortröjd när båten är i havet. Hur fungerar de sjävlänsande ventilerna? Finns där något som kan ta stryck av använding av tryckspruta?

Har någon annan av er egna erfarenheter av en stockning av detta slag? Även idéer hur man skall gå till väga tas med tacksamhet emot.

Med hälsning från finska Skärgårdshavet

Oskar
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stockning

Inlägg av maja »

Vad har du för båt?

IF-båtar och M26-or måste så vitt jag har erfarenhet av länsa ut vatten ur kölsvinet med en särskild länspump, eller så får man hinka ut det.

Självlänsarna fungerar bara för att tömma vatten ur sittbrunnen. För att det ska fungera ska ventilerna vara öppna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Re: Stockning

Inlägg av OF »

Tack Maja för dit snabba svar!

Vi har en IF från 1974 med utombordare. Jag har aldrig användt en länspump för att få ut vattnet.
Jag har trott att det fungerar som i sittlådan att den är självlänsande, för jag har ofta sköljt bort sand och annat med vatten.

Så med andra ord så går vattnet inte från det lilla hålet från kölsvinet ut till havet utan det samlas där någonstans inne i båten?
Om det är fallet - var samlas vattnet?

Har någon en ritning på hur länssystemet ser ut i båten så att jag kan lokalisera vart det lilla hålet i kölsvinet går?

Alla svar tas med tacksamhet emot.
Oskar
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Stockning

Inlägg av FredrikH »

Vattnet samlas längst bak, längst ned. :P
Innanför nedgången till ruffen, under sittbrunnen brukar det ligga ett "golv" av plywood. Lyft på den plywoodskivan så hittar du nog din vattenansamling. För övrigt anser jag att detta är bästa platsen att förvara ölen, det går in några flak där om man stuvar väl.

På min båt är plywoodskivan avkapad och det är monterat ett gångjärn så att man lätt kan öppna en lucka för att komma ned i kölsvinet.
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Stockning

Inlägg av FredrikH »

Det hål som jag tror du refererar till går bara rakt genom skottet till det stora kölsvinet längst bak. Det finns tre kölsvinsfack i IF-båten, ett litet längst fram, där det går in ca 12 öl, längre akterut finns det ett lite större fack, där det även sitter en lyftögla för att kunna lyfta båten med en krok. Här går det in ca 24 öl. I det bakersta facket under sittbrunnen får man nog in ett 50-tal öl och ett par vinbyttor om man packar väl. (Jag hoppas detta är relevant information.)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stockning

Inlägg av maja »

I det stora djupa svinen får man nog ner många fler öl än femti.... :P

Och nu har du nog förstått att du antingen måste hinka eller länsa med pump för att få ut vattnet.

Själv har jag inget hål i skottet, så mitt djupa svin håller sig oftast torrt....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
OF
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 maj 2007 15:10

Re: Stockning

Inlägg av OF »

Alltid relevant att tala om öl då man har med finnar att göra...

Detdär att det finns ett stort kölsvin under sittbrunnen var något helt nytt. Nu måste jag bara komma åt det och länsa ut vattnet.

Tack för alla era svar! Fint att det finns människor som är villiga att hjälpa till.

Ha en riktig bra sommar och om någon vill ha tips om öar / hamnar i den finska skärgården är det bara att skriva!

Tackar och bockar
Oskar
____________________________
Oskar Forstén
Röda Råttan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stockning

Inlägg av maja »

Kómma åt är enkelt. Bara att lyfta på durken i utrymmet under sittbrunnen. Acsess från ruffen, bakom den vertikala skivan som täcker ingången till utrymmet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar