Skillnader på de olika masterna

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Dykarn
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 27 jul 2020 21:38

Skillnader på de olika masterna

Inlägg av Dykarn »

Hej

Är på jakt efter en IF och har läst de mesta man kan om båten.

Vad jag inte kan hitta info om är de olika masterna.

Många av båtarna jag hittar har den guldiga masten, vissa silvrig..

Är det en skillnad på dom som man bör ta med sig när man köper båt eller är det oviktigt vilken mast det blir?

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 1908
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Re: Skillnader på de olika masterna

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hittar inte heller någon bra sammanställning som jag kan länka dig till.

Jag tror det finns åtminstone 5 olika slags master. Fritt ur minnet:

1. Gamla båtar har en guldeloxerad mast från Proctor med droppformad profil. Däckbeslaget består av en valk som mastfoten står på. Falluttag är en bit upp på masten och det finns inga block i mastfoten. Riktigt gammal mast kan till och med ha helt utanpåliggande spinnakerfall och lift, men det är nog ovanligt. Riggning görs med mastkran. Spridarna är rörliga. Bommen är monterad med travare på en infälld skena på mastens akterkant.

2. Senare fick båtarna en annan mast från Proctor med droppformad profil. Däcksbeslaget är en T-skena. Fallen kommer ut i mastfoten, två framåt och två bakåt. Dessa finns både guld- och silvereloxerade. Mastfoten möjliggör riggning utan mastkran. Spridarna är rörliga. Bommen är monterad med travare på en infälld skena på mastens akterkant.

3. Ca 1976 kom en nyare silvereloxerad Proctormast, nu med elliptisk profil. Mastfoten har en annan konstruktion och fallen kommer istället ut genom falluttag och leds alla fyra bakåt, genom ledade block i mastfoten. T-skena på däck, men är längre än den föregående. Denna mast är också den som sitter på alla M26. Mastfoten möjliggör riggning utan mastkran. Spridarna är rörliga. Bommen är monterad med travare på en utanpåliggande skena på mastens akterkant.

4. Sen finns det båtar som har fått ersättningsmast från Selden. Den är silvereloxerad, har elliptisk profil och har ett mindre däcksbeslag och falluttag i fyra trissor. Mastfoten möjliggör riggning utan mastkran. Spridarna är fasta. Bommen är monterad fast på mastens akterkant.

5. Idag kan man köpa ny silvereloxerad mast från Proctor som nu ägs av Selden. Jag tror den har lite annorlunda detaljer än den äldre Seldenmasten. Något med undervantens infästning har ändrats, undrar om inte profilen också är annorlunda. Mastfoten och däcksbeslaget är nog lite rejälare, alla falltrissor är bakåtriktade. Mastfoten möjliggör riggning utan mastkran. Spridarna är fasta. Bommen är monterad fast på mastens akterkant.

Jag känner inte till att det är någon direkt skillnad i prestanda på de olika masterna. Jag kan dock tycka att de droppformade Proctormasterna har ett snyggare, mer hantverksmässigt detaljarbete med sina svetsade beslag. Från och med den elliptiska Proctormasten (3) är utförandet lite mer massproducerat och tråkigare.

Kanske jag inte fick med alla detaljer här. Men då bidrar säkert övriga användare till att komplettera!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Nils D
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 04 jun 2007 19:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been liked: 8 times

Re: Skillnader på de olika masterna

Inlägg av Nils D »

Tack Johan för en utförlig redogörelse för de olika master som funnits genom åren!

Utöver de skillnader som finns mellan masterna när de levererades bör man kanske också känna till att många har modifierats genom åren, så även om man identifierat vilken av de olika typerna som en specifik båt har kan man inte vara säker på att den idag fungerar på exakt samma sätt. Jag har till exempel en silvereloxerad Proctormast (nummer 3 i Johans lista) men bommen sitter inte på en skena utan är fast monterad.

En skillnad som jag personligen tycker är viktig är om storen hissas framme vid masten eller från sittbrunnen. Jag föredrar att fallen är dragna till sittbrunnen eftersom det gör det enklare när jag ensamseglar. När jag tittade på båtar till salu var detta en viktig aspekt, men den den beror inte enbart på vilken masttyp som båten har eftersom många master har byggts om så att fallen är dragna till sittbrunnen även om de inte hade detta från början.
Nils D SWE-3008

Skriv svar
cron