Råd om botten behandling

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av M26 397 Helena »

Det är riktigt att fuktmätaren inte fungerar på den delen av kölen som har järn inplastat. Jag mätte på min tidigare IF med hjälp av en besiktningsman och han förklarade att det inte fungerar där järnet är inplastat. Den båten var för övrigt snustorr. Likaså mätte jag på min nuvarande M 26 som också var snustorr men där mätaren helt riktigt gjorde utslag vid järndelen. För övrigt hade båda båtarna stått på land nästan två år (två vintrar och en sommar) vid mättillfällena.

Staffan Troedsson
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF 1085 »

Hej!
Tänkte fortsätta fråga på ämnet att torka ut båtbotten innan epoxibehandling.
Jag har nu gjort en fuktmätning på min båt för tredje gången och nu börjar det äntligen bli riktigt bra!
Men på styrbordssidan från genomföringen för självlänsen och framåt längs hela båten gjorde instrumentet utslag.
Då mätte jag båten inifrån och det visar sig att det är den förstärkningen som går inuti båten som t.ex. kojerna är fastskruvade i som är fuktig.
Jag borrade några 5mm provhål och inuti den är det trä som i mitt fall är genomsurt. Inte så konstigt att fuktmätaren gick i taket.
Min fråga är nu om jag kan borra 5mm hål var 10 centimeter för att träet inuti plastbalken ska få chansen att torka ur? Eller bli den kraftigt försvagad då?
Eller är det någon som har en bättre idé? Jag undrar också hur tjockt skrovet är ungefär vid kojbottnarna?

Lennart
Senast redigerad av 1 IF 1085, redigerad totalt 4 gånger.
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF 1085 »

Här är en bild på hur det ser ut. Den är tagen inifrån stuvutrymmet under styrbordskojen.

Lennart
Bilagor
IF low.jpg
IF low.jpg (65.3 KiB) Visad 12861 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

Ett alternativ kunde vara att öppna glasfiberlaminatet helt över förstärkningen och, när distansmaterialet torkat ut, laminera ihop det igen med 4 lager remsor av glasfibermatta/glasfiberväv varvat.

Eftersom det är frågan om reparation är epoxi tillåtet. Tänk bara på att epoxi kräver en särskild sorts glasfibermatta/glasfiberväv.

Ritningarna som är bifogade klassreglerna ger svar på hur tjockt laminatet är på olika ställen av båten. Enheten är gram matta/ väv per kvadratmeter. 450 gram motsvarar väl drygt en millimeter plastlaminat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av M26 397 Helena »

Verkar mycket märkligt att träet är genomsurt. Har du undersökt så att det inte är öppet någonstans längs förstärkningen så att det kan rinna in vatten?

Staffan Troedsson
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av IF 1085 »

Tackar för tips!
Jag har haft en läcka från skotbalken så att vatten har runnit ner i kölsvinet förbi den aktuella förstärkningen. Får kolla där om det kan fattas laminat så att vatten tränger in längst bak och sugs hela vägen fram längs båten i träet.

Lennart
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

Det kan räcka att det fattas topcoat. Ofta har man missat i hörnen och vecken när man haft bråttom med färgsprutan och inte brytt sig om att bättra med penseln.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av johan swe-1870 »

Träinredningen är ju också monterad med skruvar som med jämna mellanrum perforerar topcoaten. Det ger vid varje skruv en möjlighet till inträngning av vatten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av M26 397 Helena »

Som Johan påpekar så finns det ju skruvhål för skruvarna som håller kojsidan, men det skall ju mycket till för att det skall komma in någon nämnvärd mängd vatten även om en skruv skulle saknas. Omöjligt är det kanske inte om det t.ex. vid något tillfälle skulle ha stått mer eller mindre under vatten med en saknad skruv och om sedan skruven satts dit, så är vattnet instängt ungefär som i en flaska som man hällt vatten i och sedan satt på korken. Oftast vet man ju inte vad båten varit med om så i det här fallet skulle jag undersöka listen noga i hela dess längd för att se om det finns öppningar eller spår av reparationer. Det skulle ju kunna vara så att man utnyttjat listen för att fästa något (kanske med lite grövre skruvar) som nu är borttaget utan att man förseglat skruvhålen.

För att åtgärda problemet antingen man finner orsaken eller ej, skulle jag skära upp plasten på ovansidan (alltså listens rygg) 5-10 cm på 2-3 ställen och torka ut ordentligt. Att sedan plasta igen öppningarna går kvickt och är absolut inget svårt jobb.

Staffan Troedsson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

Skruvhålen sitter väl på insidan av de längsgående spanten (mot båtens centerlinje). Så där samlas aldrig något vatten. Vatten som runnit ner längs skrovsidan samlas i "vecket" mellan skrovsida och långspant. Oftast beror detta på ett läckage i fönstren eller i något däcksbeslag.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av johan swe-1870 »

Med tillräckligt mycket vatten eller krängning av båt tror jag vattnet kan få för sig att flytta till andra sidan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Råd om botten behandling

Inlägg av maja »

Javisst kan det vara så, men då ligger vattnet inte där särskilt länge, eftersom båten rör sig i vågorna och dessutom ligger förtöjd det mesta av tiden.

Jag har sett bilder på bottenstockar, som i princip varit helt porösa inuti. Det kan de bara ha blivit, om det ständigt stått vatten inuti dem, hur det nu har kunnat gå till.

En sak till är att beakta i detta sammanhanget. Inredningen kan störa en fuktmätning. T.ex. ändträet mot bordläggningen kan suga vatten när det samlas längst bordläggningen när man seglar utan sprayhood i skitväder med stor krängning, då man kan få en hel del vatten in i ruffen, eller när man tar ner en vattenindränkt spinnaker i säcken under en regning kappsegling och låter vattnet droppa ner på tofterna under kryssen. Inredningsdetaljer och skott är ju inte särskilt bra fuktskyddade och kan få höga fukthalter efter 40 år. Men det har mindre betydelse för en bottenbehandling med epoxi. Kanske de fastplastade skotten kan inverka, men inte de fastskruvade eller fastnitade delarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar