Första turen i IF

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Första turen i IF

Inlägg av mholmgren »

Hej,

Nu på lördag kommer min nya IF båt (1967) att sjösättas!
Efter påmastning kommer jag att premiärsegla den i ca 40 distans till min hemmahamn.
Jag har tidigare seglat Seacat och är helt färst på IF.
Vad ska jag tänka på och vilka nybörjar missar ska jag undvika ?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Första turen i IF

Inlägg av maja »

Vid hemresan ska du försöka välja stora hamnar med mycket manöverutrymme, t.ex en kombinerad fiskebåts/fritidsbåtshamn. Vid hårt väder är det säkrare att gå in för segel i en sådan hamn och därefter ta ner segel/starta motor innanför hamnpirarna.

Tänk på att båten väger 2.4-2-5 ton lastad och inte de 800 (är det rätt?) som en Seacat väger. Så det har en motsvarande större rörelseenergi och är svår att stoppa om du kommer in för fort mot bryggan.

Avstå gärna från spinnakern såvida du (ni) inte är väldigt van(a) seglare.

Laga inte mat på spritköket under gång om du kan undvika det. Det innebär alltid en brandfara. Om vädret är stilla går det väl an, men ändå... Skaffa gärna en brandfilt, som snabbt kan kväva en brasa. En sådan finns att köpa på t.ex. Clas Ohlson. Se till att ha en bransdsläckare med giltigt bast-före datum.

Ta med rejält med bensin i några extra femiltersdunkar och även tvåtaktsolja om du har en tvåtaktare. Det är tråkigt att ligga och guppa i stiltje. Om du t.ex. har en tvåtaktare, kan du blanda efter hand, så går överbliven bensin att använda till bilen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Första turen i IF

Inlägg av mholmgren »

Hej,

Tack för tipsen!
Ska lämna spinnakern hemma, har ju aldrig seglat själv med spinnaker.


Mvh
Magnus
IF-23
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Första turen i IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Felet jag gjorde vid första turen med min IF var att jag trodde att jag kunde manövrera hur som helst med motor då jag gick in i hamn. I första hamnen satte jag nosen rätt i hamnens största stolpe med pulpiten på var sin sida om. Stolpen fjädrade till och skickade tillbaka båten i samma riktning den kom ifrån. Detta fel förföljer mig ännu, då det fortfarande visar sig att jag oftast angör bättre under segel än för motor. Kanske jag överskattar min förmåga med motor, och planerar lite bättre med segel, jag vet inte.

Vid kommande turer visade sig en del andra saker:
- vissa skotråttor av diskutabel modell kunde inte hålla kvar linan i läge
Förbered dig på att tidigare ägare kanske inte har haft alla saker i ordning! En knap går alltid att använda, en skotråtta av fel modell eller storlek är värdelös. Gamla avlastare (behövs nästan inte på en IF) ska man också vara misstänksam mot menar jag.

Samt:
- skjutregeln för luckan vid spisen satt för långt från hålet
- besticklådan kunde själv öppna luckan genom att luta mot lucklåset vid kraftig krängning
Detta gjorde tillsammans att både spis, bestick och annat hamnade i spinnackern som låg nere på durken, efter en tidigare bärgning. Det såg nog rätt skojigt ut när jag sedan satte spinnacker och gafflar och delar från spisen flöljde med!

Fast egentligen kan inte mycket hända. Det är bara att segla, och hantera läget efter förutsättningarna. IF-en är enkel att ha att göra med.

Lycka till med turen!

PS.
Det har varit superväder här. Vi har gjort första övernattningen i Danmark i helgen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Re: Första turen i IF

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

Försöker man styra i en hamn med bara rodret så kan det bli knepigt, men om man styr med utombordaren också så kan man ju vända på en femöring. Dock blir arbetsställningen en aning ansträngd. Som familjebåt betraktat så är avståndet mellan sittbrunn och utombordare den enskilt största nackdelen på IF-båten. Inte minst när den skall hissas upp/sänkas ner i hårt väder.
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Första turen i IF

Inlägg av mholmgren »

Hej,

Kan meddela att det gick alldeles utmärkt!
Inga problem alls faktiskt

Tack för alla tips!

Mvh
Magnus
IF-23
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Första turen i IF

Inlägg av FredrikH »

Jag hade årets första segeltur i helgen. Vi var tre personer, två barn och två hundar ombord när vi skulle lägga ut. Samtidigt som jag hissade storseglet trillade hunden överbord. När hunden var uppfiskad och vi fått fart på båten och börjat kryssa ut ur hamnen blev ettåringen slagen på näsan när henes morfar skotade hem. Sedan behövde andra barnet amma... På det hela taget en ganska trevlig tur. I en IF-båt kan det mesta hända och det gör det också, men det brukar ju gå bra... Det är inte för inte som båten också kallas "pansarkryssare"!
Skriv svar