Knarrande mastfot

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

olso001
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 feb 2019 13:01
Has thanked: 2 times

Knarrande mastfot

Inlägg av olso001 »

Hej,

Det knarrar en aning oroande från nederdelen (max 0,5m upp) av masten på min IF under segling. Har försökt lokalisera exakt plats som knarrandet kommer ifrån men har ej lyckats.

Hade tänkt ladda upp film med ljud men verkar ej vara möjligt på denna sida så förstår att det är svårt att svara på utan mer utförlig information, men om någon varit med om liknande och har ett förslag på vad det kan röra sig om så får ni gärna tipsa, tex, bult til masten åtdragen för hårt/för löst etc.

Mvh,
Olso
Bilagor
83744.jpg
83744.jpg (67.05 KiB) Visad 5984 gånger
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Knarrande mastfot

Inlägg av Jim »

Det är inte så enkelt att det är bombeslaget som knarrar? Jag har råkat ut för detta på fler av mina tidigare båtar, att både kick och bombeslaget knarrar. Det brukar lösa sig med en teflon/plastbricka på rätt ställe.
Jag har dock aldrig hört knarrandet på vår IF.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knarrande mastfot

Inlägg av maja »

Jag har aldrig brytt mig om eventuella knarranden. Har upplevt att de mestadels har kommit från inredningen.

Men prova med att sätta an riggen något. Ett bra grundtrim för toppvantens spänning är 12-13% av brottlasten för 6 mm vant och 15% av brottlasten för 5 mm vant.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Knarrande mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, det är irriterande när det börjar knarra eller knaka för mycket.

Du har samma ovala Proctormast som jag. Jag har märkt att den gärna skjuvar av skruvar i mastfotens framkant om man kör med bakåtlutad mast. Det beror nog på att den då står på aktre delen av mastfoten som ju sticker ut mer på en sådan mast än de äldre Proctormasterna. Detta kan vara en källa till knarrande ljud. Kolla så skruvarna är hela och ersätt vid behov. Det kan behövas nya hål om det sitter en brusten skruv kvar i hålet.

En annan ljudkälla kan vara att mastfoten står och gnider lite mot T-beslaget i däck.

Men mest troligt är nog att det är bommen som rör sig lite med sin toggle i travaren på mastens akterkant. Som Jim skriver; prova att få in en eller två nylonbrickor och kanske lite smörjmedel. Tag bara inte för mycket för då har du det på segel och kläder efter ett tag! :oops:

Saknar du glidskenor på travaren kan den nog också väsnas. Men på din bild ser det ut som du har dem på plats.

Forumet stödjer inte uppladdning av video, utan enbart bild. Men du kan fint lägga videon på youtube och sedan klistra in länk till videon i ditt inlägg.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Knarrande mastfot

Inlägg av SebEzp »

Litet tillägg på tråden. Skulle vilja stämma av en grej kring mastfoten. Noterade under en överfart till åland från söderarm ett nytt knarrande från masten. Tror jag hittat källan till ljudet och att det är att mastfoten som gnager lite mot den bult som sitter monterad för att stoppa masten att röra sig i längsled. Men när jag väl var framme och inspekterade noterade jag att mastfoten rör sig lite lite mot sitt fäste. Vanten är väl åtdragna och fladdrade inget. Blåste kring 10m/sek sydligt så gick med östersjömått rejält med sjö. Kan det vara därför jag noterade det nya ljudet? Min fråga gäller alltså om det finns skäl till oro? När jag tolkar tråden kan man ha lite rörelse i mastfoten vid sjögång, rör sig alltså väldigt lite men tillräckligt för att knarra en smula. Blir lite orolig att bulten ska gå av pga metaluttröttning pga skavet men kanske också är helt lugnt. Kanske läge att läge att kila masten en smula, eller är detta helt onödigt?
Bilagor
20230812_125035.jpg
20230812_125035.jpg (120.76 KiB) Visad 1277 gånger
20230812_125028.jpg
20230812_125028.jpg (129.86 KiB) Visad 1277 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Knarrande mastfot

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag fick ett irriterande knarr på ena bogen efter att ha bytt mast i år. Efter lite sökande kom jag fram till att det är mastfoten som rör sig en aning mot T-beslaget i däck. Det behövdes inte särskilt mycket vind eller vågor för att ljudet skulle komma.

Jag lyckades stoppa ljudet genom att pilla in en bit Tesaband på T-beslagets sida. Jag vet inte hur länge det kommer att hålla, men det är ju rätt lätt att sätta dit en ny bit tejp om ljudet skulle återuppstå.

Kanske har du samma källa till oljudet?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Knarrande mastfot

Inlägg av SebEzp »

Tack Johan, på överfarten tillbaka till åland. Blåste väl ungefär lika mkt var knarret mkt bättre så landade i att det nog inte var någon fara. Samt att lite knarr får man nog leva med i en segelbåt då det går rejält med sjö
Skriv svar