Sjösätta mitt i pågående renovering?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Anna SWE-3280
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 5 times

Sjösätta mitt i pågående renovering?

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Precis som alla tidigare år torrsattes båten med höga ambitioner och en lång lista över nödvändiga åtgärder.

Precis som tidigare år händer något som gör att jag tar vinterledigt, glömmer bort både båten och att-göra-listan.

Och likt tidigare år har syndaren vaknat sent och klurar nu på hur jag ska hinna bli klar innan sjösättning senast i slutet av maj.

Har en fråga till alla er som plockat ned inredningen: tror ni den är så pass uppstyvande att man inte bör lyfta båtan utan?

Jag har valt att bara plocka ned babord sida och lämnade skottet mot förpiken samt inredningen på styrbord sida kvar.

Tror ni det går att lyfta båten i det skicket och fortsätta i vattnet?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sjösätta mitt i pågående renovering?

Inlägg av maja »

Inredningen är bara monterad med träskruv och nitar. Det utgör inga starka förband. Så du kan säkert sjösätta båten. Dessutom, i vattnet i hamnen utsätts den av mindre lokal belastning än på land.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sjösätta mitt i pågående renovering?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är säkert inga problem. Precis som Maja skriver är inredningen bara monterad med nit eller skriuv och fyller nog ingen särskild uppstyvande funktion. De viktiga förstärkningarna är plastade fast så de finns ju kvar.

Bara i min egen hamn vet jag flera IF-båtar och någon M26 som har legat i sjön utan inredning eller i halvrenoverat skick. Såvitt jag vet har de inte haft några problem alls.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Anna SWE-3280
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 5 times

Re: Sjösätta mitt i pågående renovering?

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Tack så mycket!

Baserat på vad ni säger kan jag överväga att plocka ned öven styrbordsidan i år. Ska göra en tidsuppskattning så snart jag genomlidit första fighten mot kontaktlimmet. :roll:

Mvh
Anna H
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Sjösätta mitt i pågående renovering?

Inlägg av Jim »

Jag hade mer eller mindre all inredning ute under en säsong och därefter en säsong där bara förpiken var monterad vid båtlyft.
Det är inga problem så länge de inplastade skotten är kvar.
Skriv svar