Laga skrov/Kulör

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Rospiggen
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 mar 2024 23:24
Segelnummer: 848

Laga skrov/Kulör

Inlägg av Rospiggen »

Hej mina nya IF-kompisar. Jag är nybliven IF-ägare sen i höstas och upplever nu min första vår med allt vad det innebär. Jag har kollat igenom forumet efter svar på en del frågor men hoppas ingen misstycker om jag ändå dubbelkollar lite med er här.

1. Min båt är en 71:a, om jag läst alla forum och tabeller rätt borde den vara kulör J8056. Jag har dock svårt att hitta och landat i att J8004 borde vara nära nog. Gäller gelcoatspackel för att laga skrov. Tror ni det är rätt?

2. Båten är skadad i fören, se bild. Min tanke är att göra rent och spackla upp med gelcoatspackel och slipa till det och nöja mig med det. Men visst ska listen egentligen gå hela vägen upp? Jag är inte så sugen på att byta ut den som sitter där.

3. På däck är det på vissa ställen slitet, gelcoat är väldigt tunn och man börjar ana glasfiber under. Tänker jag rätt att det bara är att rolla eller spraya ett par lager topcoat och sen slipa/polera det fint?

Som sagt, ursäkta nybörjarfrågorna, men jag tycker också att forumet behöver lite mer liv! :)

Mvh
Rospiggen
Bilagor
Saknad list?
Saknad list?
20240316_141526.jpg (130.26 KiB) Visad 226 gånger
Kulör?
Kulör?
20231027_082723.jpg (133.23 KiB) Visad 226 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Laga skrov/Kulör

Inlägg av maja »

maja skrev: 26 mar 2024 19:25
1. Min båt är en 71:a, om jag läst alla forum och tabeller rätt borde den vara kulör J8056. Jag har dock svårt att hitta och landat i att J8004 borde vara nära nog. Gäller gelcoatspackel för att laga skrov. Tror ni det är rätt
Min båt är också den en 71-a. Originalfärgen hade då beteckningen 856, vilken sannolikt är samma som J8056. 804 (eller J8004) är den färg som bäst passar ett s.k. lergrått skrov och däck som ditt.
2. Båten är skadad i fören, se bild. Min tanke är att göra rent och spackla upp med gelcoatspackel och slipa till det och nöja mig med det. Men visst ska listen egentligen gå hela vägen upp? Jag är inte så sugen på att byta ut den som sitter där.
Allt över vattenlinjen kan du spackla med gelcoatspackel. Under vattenlinjen ska du helst använda epoxispackel, eftersom det är helt vattentätt. Skenan ska gå från nosbeslaget och ända ner en bit under vattenlinjen, så den är cirka 1,2 meter lång. Jag är osäker var någonstans du kan köpa en ny skena, men prova hos Göran Helmer i Strömstad eller Seacamper i Berlin. Det kanske finns andra ställen i Sverige, men det kanske någon annan kan ge tips om.
[/quote]
3. På däck är det på vissa ställen slitet, gelcoat är väldigt tunn och man börjar ana glasfiber under. Tänker jag rätt att det bara är att rolla eller spraya ett par lager topcoat och sen slipa/polera det fint?
Som tur är, finns just kulören 804 (eller 8004) i sprayburksförpackning, t.ex.hos Hjertmans. Så du kan enkelt spraya på de ställena där topcoaten är bortnött efter alla år.
Som sagt, ursäkta nybörjarfrågorna, men jag tycker också att forumet behöver lite mer liv! :)
Tack för att du kommer med dina frågor till vårt forum, som du ju hjälper till att hålla det levande. Alla frågor och tips kan enkelt läsas av vem som helst och bara man registrerar sig, så kan man även skriva inlägg. Och fundera även på att gå med i förbundet för att, om inte av annan anledning, stödja förbundet med din medlemsavgift och göra det möjligt att ha en hemsida och ett forum över huvud taget.. 8) :idea:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Rospiggen
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 mar 2024 23:24
Segelnummer: 848

Re: Laga skrov/Kulör

Inlägg av Rospiggen »

Tack för snabbt svar!

Jag ska försöka komma igång med arbetet så fort temperaturen blir lagom. Förhoppningsvis kan jag bjuda på lite arbetsbilder då.

Jag gick med i förbundet i höstas, jag ser det som mycket värdefullt att forum och tidningen finns. Vem vet, kanske jag dyker upp på en kappsegling en dag också! 8)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Laga skrov/Kulör

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till forumet!

Det som ser oskönt ut i fören på din båt är nog inte värre än på andra. Montera dit en ny skena så döljs nog det mesta!

Jag bytte skena på min båt, eftersom den gamla hade gett upp efter för många dåliga tilläggningar och andra tillbud. Jag hittade en ny skena med lagom längd på Hjertmans. Men hålen passade inte med de gamla, så jag fick spackla igen gamla hål och borra nya för skruvarna. Borra inte för djupt och slarva inte med tätningsmedel, annars undrar du varför det är vått under förpikskojen! :oops:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Rospiggen
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 mar 2024 23:24
Segelnummer: 848

Re: Laga skrov/Kulör

Inlägg av Rospiggen »

Tackar!

Jag hade tänkt vara lat och skippa ny skena, men jag antar att det ligger några dåliga tilläggningar i korten så ska kanske tänka om. Får se vad som hinns med innan båten ska i.
Skriv svar