Studsade över en grynna i somras och slet bort en del av ytskiktet under kölen

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

GoranL
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 sep 2019 21:15

Studsade över en grynna i somras och slet bort en del av ytskiktet under kölen

Inlägg av GoranL »

Jag undrar hur detta ska repareras. När båten tagits upp på hösten såg det ut som enbart gelcoaten "slipats" bort. Såg varken glasfiber eller metall.

Räcker det att slipa/raspa botten under den del av kölen som skadats så att den blir jämn och därefter laga med någon sorts spackel. Kan någon med erfarenhet rekommendera något märke? Behöver man lägga på ny gelcoat eller räcker det med spacklet. Och sedan är det bara att måla på en primer? Min vinterplats är inne vid Mälaren så någon ny bottenfärg får jag inte måla på.

Göran Lidén
IF985
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Studsade över en grynna i somras och slet bort en del av ytskiktet under kölen

Inlägg av Awide »

Hej Göran,
En bild hade underlättat för att se skadans omfattning. 😊
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Studsade över en grynna i somras och slet bort en del av ytskiktet under kölen

Inlägg av maja »

Jag brukar laga sådana skador med epoxispackel av vanlig konsumentkvalitet (t.ex. PP eller Watertite.) Jag låter skadan torka under vintern och därefter, när värmen kommer tillbaka, lägger jag på epoxispacklet i flera omgångar och slipar mellan lagren. Här är ett tips att inte vänta för långe med slipningen, eftersom epoxi blir stenhårt och därmed svårslipat om man väntar tills den har sluthärdat. Jag brukar försöka att hinna slipa mellan lagren cirka något dygn efter spackling.
.
Fördelen med epoxispackel är att det inte krymper, och att man då kan spackla med tjockare lager.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar