Bartel rullfocksystem

Segel

Moderator: Moderator

Joselinn
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2023 14:31
Has thanked: 1 time

Bartel rullfocksystem

Inlägg av Joselinn »

Hej, köpte en fin IF förra våren segelfärdig i sjön, seglade med rullfockgsystem Bartel, jätteenkelt, vid på påmastning och segelsättning av rullfock i år, får jag inte focken att rullas runt hela vägen upp vid intag, utan seglet släpper 1,5 - 2 meter ner vilket gör att det vid blåst får vinden tag i seglet i översta delen och blåser nästan sönder, vad är det jag missat vid mastning, eller i anslutning mellan fall och kopplingen, och hur kommer jag tillrätt med problemet. Tacksam för svar som alltid.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bartel rullfocksystem

Inlägg av johan swe-1870 »

Är det ett system från Bartels med profil, som är tänkt att kunna segla delvis inrullat?

Om det istället är ett inrullningssystem utan skena är det nog inte meningen att seglet ska sitta kvar uppe när båten inte används.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bartel rullfocksystem

Inlägg av maja »

Fallet ska träs under en liten en bygel som ska sitta någon eller några decimeter nedanför falltrissan. Kolla detta och att alla bitarna finns så du inte glömt att t.ex sätta dit svirvlarna på rätta ställen. Både förstaget och fallet ska ha svirvlar. Dessutom bör svirvlarna smörjas regelbundet.

Rulla ut seglet helt och rulla försiktigt in det så att du kan se hur det strular. Ta fler foton på de kritiska ställena längs förstaget.

Rullsystemet fungerade uppenbarligen till full belåtenhet förra året. Sannolikt har man kanske monterat det fel vid påmastnigen, Om du kan, kontakta förre ägaren, som kanske kan vara behjälplig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Joselinn
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2023 14:31
Has thanked: 1 time

Re: Bartel rullfocksystem

Inlägg av Joselinn »

Tack Maja,

Men jag vet inte vad svirvlar är, och det som sitter på förstaget tror jag är komplett, skulle behöva se bilder (var?) för att se om det är riktigt monterat, och man ser vad svirvlar är skulle jag nog förstå, var i kontakt med en segelmakare men fick knapphändig info tycker jag, tacksam för svar och vägledning.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bartel rullfocksystem

Inlägg av johan swe-1870 »

Tillverkaren Bartels har en hel del information https://reefing.systems/
Med denna beskrivning https://reefing.systems/fileadmin/barte ... ew_web.pdf borde du kunna se vad det är du har och hur det ska monteras.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar