Vatten under golvet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Vatten under golvet

Inlägg av Zingoalla »

Jag upptäckte knappt en liter vatten i utrymmet under golvet. Vad kallas detta utrymme?
Som ni ser på bilderna nedan sitter centrumlyften här och det går också en grå elkabel igenom utrymmet.
narbild.jpg
narbild.jpg (126.82 KiB) Visad 791 gånger
Jag torkade torrt, men kunde efter en stund se ytterligare lite vatten ansamlas, inringat i rött.
igen.jpg
igen.jpg (147.13 KiB) Visad 791 gånger
Det är svårt att avgöra, men det verkar som om det sakta sakta droppar in vatten från där kabeln kommer in i utrymmet, nedan fotograferat med kameran riktad mot fören.
vatten_E.jpg
vatten_E.jpg (81.27 KiB) Visad 791 gånger
Vart kommer kabeln ifrån? Var kan det läcka in?

Till saken hör att jag haft en otät list i förpiksluckan och att det stänkt in vatten under en segeltur i höga vågor för några dagar sedan. Jag upptäckte efter det att madrasserna i förpiken var fuktiga och även vatten i stuvutrymmena under. Jag har nu tätat listen och kunde inte se eller känna någon fukt eller vatten mer i förpiken. Kanske kommer vattnet under golvet från den tidigare läckande förpiksluckan, eller också finns det ett annat aktivt läckage någonstans.

Hjälp och råd om hur jag kan komma till rätta med detta mottags tacksamt. Särskilt undrar jag varifrån kabeln kommer. Och också vore det bra att veta vad utrymmet heter.

Mvh / Mattias
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten under golvet

Inlägg av maja »

Vatten rinner alltid neråt. Om du får in vatten I kölsvinet kommer det alltså någonstans uppifrån.

Skruva av ocl lyft på alla durkarna. Kabeln är säkert inget standard utan eftermonterad av någon föregående ägare. Spola rufftak och luckkanter med vattenslang. Om dynorna har blivit blöta och det var vatten I förpiken tyder det väl på att det ursprungligen kom därifrån.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Vatten under golvet

Inlägg av Zingoalla »

Där kabeln går in i "väggen" för över, vad finns på andra sidan? Går det att komma åt det utrymmet på något sätt? Vad jag kan se finns ingen mer lucka i golvet än den som redan är öppen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Vatten under golvet

Inlägg av johan swe-1870 »

Har du inte ett främre kölsvin med en löstagbar durk? Titta under den och se vart sladden går! Vattnet du har seglat in kanske står i det främre kölsvinet och rinner utefter kabeln.

Har du en loggivare någonstans i din båt? Kanske är det den som läcker.

Den mittre durken i salongen borde vara fastskruvad med fyra skruvar ovanifrån.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten under golvet

Inlägg av maja »

Kolla under durkarna i garderoberna. Där kanske det sitter någon ekolods-eller loggivare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Vatten under golvet

Inlägg av Zingoalla »

Idag kontrollerade jag igen och då var det snustorrt. Det har spöregnat både föregående kväll och på morgonen idag. Så gissningsvis att det var vatten från förpiksluckan som runnit in och nu när jag tätat den så kommer det inte in något mer vatten i båten. Kunde heller inte se något vatten i förpiken, så boven i dramat var nog listen. Sladden får jag fortsätta forska i. Jag har för mig att jag sett en sladd med samma färg i något av stuvutrymmena i förpiken. Jag tror att det är en sladd som aldrig använts, utan som bara finns förberedd om man vill sätta lanternor i fören. Men jag får kolla det noggrannare när jag fåt mer tid.
Skriv svar