Segel

Segel

Moderator: Moderator

Joselinn
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2023 14:31
Has thanked: 1 time

Segel

Inlägg av Joselinn »

Har en rullfock som släppt i sömmen på två ställen, laga - tejpa eller sy, tips?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Segel

Inlägg av Nils D »

Sy tycker jag du skall göra.

Andra har kanske andra uppfattningar ... och då lär det väl märkas här på foumet :-) ... men för mig är tjepning av segel en kortsiktig nödlösning som är bra för snabba lagningar i mer eller mindre akuta situationer, och för att då hindra skadan att bli värre.

Rekommenderar dig att samtidigt titta över alla sömmar när du ändå är på G. Antingen är det "valigt" slitage, och då kan andra sömmar vara nära att ge upp snart. Eller också är det bara just där du har skadan som sömmen släppt. I så fall kan det vara anledning att se om det är något som seglet ligger emot eller på annat sätt skadadt sömmen på just det stället, och då göra något åt det samtidigt.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segel

Inlägg av maja »

En skada på ett segel kan tejpas om det bara är fråga om mindre hål eller revor. Klipp lappar med rundade hörn och tejpa över skadan på BÅDA sidorna. Använd alltid riktig segeltejp / siffertejp även på en spinnaker. Den tunna s.k. spinnakertejpen ska inte användas till annat än en tillfällig lagning eller mycket små hål på en spinnaker.

Trasiga sömmar ska först hopfogas med dubbelhäftande tejp mellan dukarna och sedan sys med lämplig segelmakartråd, pss som det är sytt innan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Joselinn
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 apr 2023 14:31
Has thanked: 1 time

Re: Segel

Inlägg av Joselinn »

Tack för alla svar, uppskattar verkligen att det är så enkelt att få respons på frågor man har. Är ju ganska ny ägare av en IF, och jag hoppas att jag kan se fram emot många år med härlig segling!
Skriv svar