Skador på skrov, repor och hack

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

sillstryparn
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 apr 2022 21:41

Skador på skrov, repor och hack

Inlägg av sillstryparn »

Hej,

Jag är på jakt efter min första segelbåt och har förstått att det bästa valet för mig är en IF.

Jag har tittat på några stycken och samtliga har en del skavanker i skrovet, repor hack mm. Vet inte hur svårt det är att åtgärda denna typ av skador men tog några foton i hopp om att få lite tips på hur jag kan fixa denna typen av skador så att lagningen så att säga smälter in i skrovet utan att synas utan att verkligen fingranska.

Skadorna är av varierande djup, hoppas de framgår tillräckligt bra från dessa foton.

Kan denna typ av skador lagas av en glad amatör eller gör man bäst i att lämna ifrån sig jobbet om man vill ha ett bra resultat?
Bilagor
if-4.jpg
if-4.jpg (36.59 KiB) Visad 2306 gånger
if-3.jpg
if-3.jpg (38.21 KiB) Visad 2306 gånger
if-2.jpg
if-2.jpg (27.62 KiB) Visad 2306 gånger
if-1.jpg
if-1.jpg (20.47 KiB) Visad 2306 gånger
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Skador på skrov, repor och hack

Inlägg av ingemar »

Hej! Kul användarnamn.

Gissningsvis tror jag att vita båtar generellt är lättare att reparera med ny färgmatchad gelcoat, och jag själv som amatör har lagat en del skavanker (mestadels skruvhål från tidigare ägare) på överbyggnaden med "helt okej resultat". Men det är ganska pilligt och tar lite (mycket) tid. Risken är också att det området där skadorna har reparerats blir väldigt blanka (eftersom att man våtslipar och polerar i successivt ökande yta) så helt plötsligt ser det området man inte reparerat sämre ut än det gjorde innan. Det kanske blir mer påtagligt på friborden som inte har naturliga uppdelningar där man kan komma undan med att inte ha polerat lika mycket.

Sen har man ju också ett väldigt kritiskt öga just på vårkanten då man står och tittar på sina ärrade fribord. När båten väl är polerad/vaxad och ligger i vattnet och man kommer bort några meter ser det alltid mycket bättre ut. Eventuellt räcker det kanske med att gå på med autosol, polermedel, och vax för att göra skadorna mindre iögonfallande. Då kanske man bara tänker på det när man badar, men då har man det ju ändå rätt gött så då gör det inte så mycket :)
S-926
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skador på skrov, repor och hack

Inlägg av maja »

Sådana små skavanker är ju bara skönhetsfel. En 50 år gammal IF torde väl ha rätt till en och annan repa.
Det är nog bättre att låta det vara som det är om man inte är väldigt skicklig. Bara att tillpassa gelcoatens färg kan vara trickigt nog.

Och som du skriver, när båten ligger i sitt rätta element så märks inget...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
sillstryparn
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 apr 2022 21:41

Re: Skador på skrov, repor och hack

Inlägg av sillstryparn »

Tack för snabba svar!

Jovisst båten kan ha rätt till sina skråmor men jag vill helst ha den utan. Som jag förstår av Ingemars svar så finns det risk att ytan där man lagar en repa kommer framstå som "finare" än den icke skadade. Det vill jag inte heller men kan iofs tänka mig att få hela fribordet omlackat av professionell lackerare. Är det dithän det lutar om man vill åtgärda dessa skador tror ni?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skador på skrov, repor och hack

Inlägg av maja »

Om du är skicklig kan du säkert fixa dessa skrapmärken utan att det nästan inte syns. Men om jag får tala utifrån egen erfarenhet, har varken jag eller verkstaden lyckas få det perfekt på min båt. Jag har lyckat med kulören ganska hyfsat, men märket syns alltid på något sätt. Verkstaden har misslyckats med kulören och även lagningen som spruckit upp efter något tiotal år.

Omlackering kan ge en jättefin finish inledningsvis, men om underarbetet på något sätt inte blev bra, så blir kanske finishen inte långvarig. Jag har sett omlackerade båtar som flagnat efter några år. Inte ens en längre garanti gör en säker, eftersom företaget inte finns om 10-20 år...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Skador på skrov, repor och hack

Inlägg av Nils D »

Mitt intryck är att den båt som syns på bilderna har ovanligt många och ovanligt djupa skrapmärken på friborden (vilket förstås också väcker nyfikenheten om vad som orsakat dem). Så jag förstår att du vill åtgärda dem. Samtidigt är en god regel att inte göra för mycket med en inköpt begagnad båt den första säsongen. Dels för att man ibland ändrar sina preferenser när man har en säsongs erfarenhet och t.ex. kommer på att det nog inte är så viktigt med akterpulpit eller mantåg som man först trodde. Där sparar man mycket pengar och tid. Dels för att om man inte gillar båten som sådan och vill sälja den för en annan så lär man aldrig få igen pengarna (eller tiden) som man lagt ner på båten. Visserligen antagligen rikare på erfarenheter, men i värsta fall ganska dyrköpta sådana.

Så jag skulle rekommendera dig att inför den första säsongen enbart reparera de skador där reporna går igenom gelcoaten om det finns några sådana. Och sedan vänta till i höst med att åtgärda resten.

När man granskar bilden där man ser den röda vattenlinjeranden så verkar det som om den är målad ovanpå repor i gelcoaten, vilket väl antyder att skadorna funnits en eller flera säsonger redan. Och i så fall går det säkert att utan problem segla en säsong till. Då vet du dessutom själv hur båten ser ut när den ligger i vattnet och du ser på den på lite avstånd från en brygga eller en klippa i en naturhamn, och har ett bättre beslutsunderlag för vad du vill åtgärda när du börjar arbeta med båten efter sommaren.

Dessutom är det med tanke på väder och temperatur i luft och i skrov bättre att jobba med båten på hösten än på våren. Där det dessutom finns tid för justeringar av misstag man gjort när man lagat reporna eftersom det är många månader till sjösättning. Vad jag själv i din situation eventuellt övervägt att göra i vår hade varit att försöka reparera en av reporna genom att slipa upp och lägga på gelcoat för att se hur resultatet blir och hur det ser ut efter en säsong, för att ha ett bättre beslutsunderlag inför höstens arbete.

Så jag föreslår alltså att du enbart gör det som absolut måste göras med skrovet i vår och sedan tar upp båten tidigt på hösten och börjar jobba med den då istället.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar