Byte av fall och div linor

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Byte av fall och div linor

Inlägg av Jakob.s »

Hej, jag är på gång att beställa grejor för att byta fall och lite andra linor på min IF. tänkte passa på att göra det under julrean för att spara nån krona.
Jag har bestämt mig för att köpta Admiral racing dyneema och Globe 5000 dyneema men blev såhär precis innan beställning osäker på om jag kanske tar i lite väl mycket på längderna.

Jag ska byta fall för stor och fock/genua och ser på robships hemsida och kan läsa i tidigare trådar att det ska vara 22 meter för storen och 20 för fock/genua, jag antar att jag klarar att dra ner till sittbrunnen med de längderna? värt att
nämna kan vara att mina fall inte går rakt bakåt utan går genom 2 brytblock på däck och sedan genom sprayhoodsargen på barbord sida. Men att lägga en meter extra på varje så borde jag klara mig om måtten är för neddragna fall till luckgarage.

Min andra fråga är om någon har en aning om hur mycket 5mm dyneema jag kan tänkas behöva för att göra en kombinerad bomliksträckare och bomnedhal som även den ska dras ned till sittbrunnen, jag har räknat på 10 meter vilket jag anser borde räcka. en annan fråga angående detta är om 5mm globe 5000 dyneema räcker till för att göra detta med? brottgräns 1500kg tycker jag borde klara det.

Min tredje fråga är hur mycket lina som kan tänkas gå till att bygga en hanfot av dyneema, jag har skrivit ned 5 meter 6mm dyneema och 10m 5mm dyneema till utväxling och dragning till sittbrunn, det jag är lite skeptisk till här är hur bekvämt det är att dra i en 5mm lina.

Min fjärde och sista fråga är vilken diameter på skot till genua som rekomenderas, även där har jag tänkt använda admiral racing dyneema. enligt robships tågtabell så rekomenderas 8mm lina, är det vettigt? Klarar man att gå ned på en 6mm eller sliter det sönder händerna vid segling?

Jag får ursäkta på förhand om allt som jag frågat redan finns skrivet på forumet, jag har sökt så noggrant jag kan. Om det finns i någon medvind artikel så skyller jag på att jag inte fått tillgång till de sidorna ännu.

Tacksam för svar
vh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

Jag menar att du ska välja dimetern 8 mm för Admiral Racing-dyneemalinan till fallen. Annars blir nog fallen för elastiska.

Man kan inte bara jämföra brottgränser när man jämför vajer och lina. Lina har större elasticitetsmodul än vajer för samma diameter. Därför bör man välja en större diameter av denna anledning, så att själva töjningen per meter och kraftenhet blir ungefär lika stor..

Dessutom finne en anledning till, vilket du själv nämnt. Det kan bli jobbigt att hissa ett fal som bara har 5-6 mm diameter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad gäller längd på fall tror jag du lika bra kan dra ut ditt gamla och samtidigt dra in en tunn löplina. Den använder du sedan då du drar i det nya fallet. Det är ändå svårt att dra i ett nytt fall genom att fästa det i det gamla, så löplinan behövs.

Då har du automatiskt en längdreferens som du kan mäta upp och ev lägga till eller dra ifrån beroende på hur det gamla fallet är anpassat till dina behov.

Jag har själv valt de linor man har behov av att hålla i mer efter kriteriet att de är sköna än efter att optimera töjning. Jag tror jag har skot i 10 mm polyester i en flätning som känns bra, kanske tom spinnskot är ännu grövre (dock splitsat samman med mycket tunnare yttre ände).
Mina fall är av dyneema, dimension minns jag inte just nu.
Mina trimlinor är ofta tunnast möjligt. Här blandar jag dyneema med polyester beroende på vad det är.
Jag brukar aldrig använda den största lindiameter som blocken är avsedda för, utan försöka välja mindre. Allt för att linan ska löpa lättare.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dimensioner då alla mina saker är väl undanstuvade i vinterförråd.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

Jag gör ungefär som Johan, dvs. blandar Dyneema med vanlig försträckt polyesterlina.

Dyneeman är dyr, där diametern är stor. Så 8-mm-linorna kan man kanske mäta mera exakt. Men man ska tänka på att det är bra att kunna ta bort litet i toppen efter några år, eftersom det är där ett fall slits mest. Ett annat alternativ är att vända fallet, så att halända och topp byter plats.

Jag har
  • Storfall i 8 mm dyneema
    Försegelfall i vajer och treslagen tamp (skall snart bytas till8 mm dyneema)
    Spinnakerfall i 8 mm försträckt polyester
    Storskot i 8 mm polyester
    Genuaskot i 8 mm försträckt polyester
    Lift i 8 mm försträckt polyester
    Nedhal (som knappt används, men som finns undanstuvat för säkerhets skull) i 8 mm försträckt polyester
    Hanfot till storskotsarrangemang i 6 mm försträckt polyester
    Kicktalja inklusive halända i 8 mm försträckt polyester
    Akterstagstalja inklusive halända i 8 mm försträckt polyester
    Hanfot för akterstag i 6 mm Dyneema
    Suggor i 6 mm försträckt polyester
    Linor till storskotets ledvagnar (har 2 stycken för att slippa att vagna så mycket i slagen) i 6 mm försträckt polyester
    Spinnakerskot i 8 mm skalbar Dyneema, där kärnan är 5 mm inklusive ett tunt inre hölje. Dyrt men mycket funktionsdugligt.
Jag menar att det är fullt tillräckligt med vanlig polyesterlina av bra kvalitet på alla de ställen där tampen inte är så lång så att den totala töjningen blir begränsad eller där litet dämpande elasticitet bara kan vara till fördel (t.ex. spinnakerfallet). Dessutom har jag, som du ser, generellt bytt ut alla skot till 8 mm diameter. Det räcker bra att hålla i och de löper mycket bättre genom blocken än linor med större diameter. Dessutom tar de generellt sett mindre plats.

Titta och mät på riggritningen som finns på hemsidan, avdelning för klassregler, eller dra ur dina gamkla fall som Johan föreslår för att få en uppfattning om hur lång tamp du behöver.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av Jakob.s »

Hej och tack för svar! Jag får helt enkelt ta och pulsa till båthuset och mäta, skulle vara förargligt att beställa för korta fall.
Bra med en vägledning vad man bör använda för lina till olika saker på båten.
Jag är fortfarande lite osäker om jag ska våga välja 6mm admiral racing till kicken eller om det bara är slöseri alt att jag får ångra
bittert efter en lång dag i sittbrunnen.

Ska ta mig i nackskinnet och göra mätningar imorgon!
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

Kicktaljan kan t.e.x i grunden bestå av själva taljan (t.ex. treväxlad) och en halvannan meter lång 4 mm vajerstropp som dubblar dragkraften. Vajerstroppen byts lämpligen ut mot en 5-6 mm dyneema-lina, mest för att den not klarar slitaget bättre. Taljan kan vara 8 mm vanlig polyester, eftersom det sammanlagt bara blir några meter belastad längd. Dessutom är det bara bra med viss elasticitet, eftersom både bom och storseglets akterlik inte mår särskilt bra av alltför hårda ryck i hårdvindsgipparna.

För övrigt, 8 mm lina har en tvärsnittsyta som är 1.8 gånger högre än 6 mm lina, Det innebär att den totala töjningen minskar i samma förhållande för samma elasticitetsmodul (töjning per enhet tvärsnittsyta och lenhet ängd), dvs. samma linkvalitet). Så man kana välja lina med lägre elasticitetsmodul om man går upp ett snäpp i dimension.

Själv har jag resonerat att den dyra dyneeman är mest nödvändig där belastningen blir hög och den kraftutsatta längden på tampen blir stor, och där detta inte är önskvärt. Det gäller framför allt fall (förutom spinnakerfallet) och spinnakergajar. Men i vissa fall kan man lyxa till det med dyneema, där längderna är korta och dimensionerna klena, just därför att slitstyrkan blir så mycket bättre och priset inte blir så mycket högre.

Själv brukar jag lyssna på H-båtsseglarna i trakten. Duger det för dem, så duger det även för mig. Många av de skånska IF-seglarna har ju nöjet att vara bekanta med sådana H-båtsstorheter som Edman och Gustavsson, som inte alltför sällan figurerar i toppen av mästerskapens prislistor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av Jakob.s »

Jag har planerat att göra som du beskriver för att dubbla utväxlingen på kicktaljan. Jag har tänkt beställa linorna och lite block från hjertmans. Jag har alltså bestämt mig för
att köra admiral racing dyneema till fall och hanfot men efter ditt senaste inlägg så blir det nog att använda polyester, det jag inte riktigt blir klok på är vilken av linorna jag ska
välja. är dåligt med vägledning på hemsidan. Är "Lina, fall och skot, 32-flätad" en vettig lina att använda till kicken? eller finns det någon lina som är bättre lämpad?
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

En vettig princip (som jag försökt att förklara innan) kan vara att välja dyneema (admiral racing eller likvärdig), där det som original har suttit vajer. Det betyder:
  • storfall (8 mm dyneema)
    försegelfall (8 mm dyneema)
    dubblering vid kicktalja (5-6 mm dyneema)
    hanfot för akterstagssträckare (6 mm dyneema)
    uthal som går inne i bommen, alternativt på sidan av bommen (4 mm dyneema)
Dessutom kan man välja dyneema för spinnakerskoten (om man väljer klen diameter på de sista cirka 6-7 metrarna närmast seglets horn (5-6mm dyneema). Alternativt kan man välja en lina som är skalbar (8-9 mm skalbar dyneema). Fördelen med tunna, stumma ändar är att man automatiskt lättvindsgajar och hårdvindsgajar i ett.

Tänk på att göra spinnakerskoten tillräckligt långa. För att kunna sätta och ta ner från ruffluckan, måste man kunna dra runt skoten. Längden blir väl i så fall kring 20 meter. Jag kommer inte ihåg hur långa exakt mina är, men jag upplever dem som ungefär lagom, med litet avkapningsutrymme vid ändarna, där de blir slitna efter några års användning.

Om du använder cunningham för förseglet, ska du välja dyneema här också, eftersom avstånden är långa, belastningen stor och diametern liten.

Spinnakerfallet kan, som jag innan skrev, med fördel vara vanlig polyesterlina av god kvalitet. Förut kallades en sådan lina för "försträckt", vilket egentligen bara innebär att den genom att sträckas litet extra i tillverkningen så får den litet mindre töjning.

För övrigt kan du välja försträckt polyester på alla andra ställen, dvs. storskot, försegelskot, upphal, nedhal och andra trimtampar som taljor, ledvagnslinor, cunningham för storsegel, suggor etc.

Det finns många olika linor på marknaden.En generell sanning är att dyrare linor är bättre, dvs. fibrerna är längre och därmed blir styrkan högre och framför allt töjningen lägre. Vad gäller styrkan, brukar det inte vara något problem för en IF-båt, eftersom seglen är förhållandevis små och därför att krafterna trots allt blir ganska måttliga.

Men den 32-flätade plyesterlinan du föreslår är nog helt OK där vanlig polyesterlina är OK, eftersom det inte verkar finnas någon dyrare i Hjertmans sortiment.. 8) . Själv använder jag sådan lina till mina skot (förutom spinnakerskoten) samt till upphal och till de andra trimtamparna (förutom där jag valt dyneema enligt ovan) .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett mycket bra svar som Maja har skrivit, tycker jag.

Det enda jag kan tillägga är att det kan vara idé att känna på linorna i verkligheten innan köp. Jag upplever att 32-flätad lina känns "knottrigare" och lite hårdare i handen än en 16-flätad. Linor du ska hålla mycket i kan väljas så att de känns sköna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av Jakob.s »

Tack för svaren. Jag är väl tyvärr en sån människa som avskyr känslan av att jag köpt för dåliga saker och faller därför ofta för det dyraste...

Fördelen med det är att jag sällan blir besviken på sakerna jag köper men å andra sidan köper jag säkerligen dyrt i onödan ofta.

Jag har för tillfället ingen spinnaker och behöver därför inte fundera på den delen just nu i alla fall.

Jag har valt 5mm dyneema till uthalet/bomnedhal men det kanske är vettigare att köra 4mm lina där som maja skriver ovan.

Jag får ursäkta för mina många frågor men det är så tråkigt när man lagt tid och pengar på något för att sedan märka att det inte fungerar alls,
jag hjälper i alla fall till att hålla igång förbundets forum :P

vh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

När det gäller bomuthalet, ska linan vara tillräckligt tunn för att den inte ska fastna i likrännan, där den löper från segelhornet runt trissan i bomnocken. Men om du har ett utanpåliggande uthal (som jag har) och t.e.x all utväxling i en talja nedanför bomfästet, så har storleken på diametern för linan längs bommen inte så väldigt stor betydelse. Det är t.o.m. bättre med litet grövre lina, eftersom den blir mer slittålig. Och taljan nedanför bomfästet inklusive halända kan mycket väl vara vanlig polyestertamp, t.ex. 6 mm diameter. Den delen blir ju inte så mycket kraftpåverkad. Dessutom är det jobbigt att dra i linor som har mindre diameter än 6 mm.

Det är viktigt att linorna inte blir för korta. Det är ju förargligt om man väljer längden för snålt. Då är ju i princip hela linan "åt råttorna". Längderna blir också litet beroende på hur man använder sin båt och sin utrustning. Så man måste alltid ha en egen uppfattning och inte blint lita på vad som andra säger att de har eller på tillverkarnas tabeller. Och man ska också ta höjd (dvs. lägga till längd) för eventuella knopar och taglingar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av johan swe-1870 »

Glöm inte att uthalet ibland kan användas på en revad stor. Då behöver den vara lite längre.

Om du använder mastskenans hela längd behöver även kicktalja ha en bit extra tamp. Jag behöver det t ex då jag hänger på ett original bomtält som förutsätter att bommen hissas högst upp på skenan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: Det enda jag kan tillägga är att det kan vara idé att känna på linorna i verkligheten innan köp. Jag upplever att 32-flätad lina känns "knottrigare" och lite hårdare i handen än en 16-flätad. Linor du ska hålla mycket i kan väljas så att de känns sköna.
Johan har rätt. De linorna är litet styva och knottriga i början. Men efter några fintvättar i maskin och efterföljande behandling i torktumlare blir det betydligt bättre med den saken. Och t.ex. en 10 mm lina kanske blir väl styv ock knottrig.

Innan använde jag linor med matt hölje. Men sådant hölje är inte så slittåligt. Cleats och råttor sliter förhållandevis snabbt hål i höljet, och man får i så fall räkna med att byta lina litet då och då. Dessutom misstänker jag att dessa linor inte är lika stumma som de andra 32-flätade, utan mera motsvarar de 16-flätade linorna. Men väljer du tjocka linor, t.e.x 10 mm eller mera, så kompenserar du ju den ökade elasticiteten med större diameter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Glöm inte att uthalet ibland kan användas på en revad stor. Då behöver den vara lite längre.
Jag har en talja nedanför bomnocken, pch kan därför inte dra ut bomhalet så långt. Så jag får sätta en kort förlängning mellan revhorn och ordinarie uthalsschackel
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av fall och div linor

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: Om du använder mastskenans hela längd behöver även kicktalja ha en bit extra tamp. Jag behöver det t ex då jag hänger på ett original bomtält som förutsätter att bommen hissas högst upp på skenan.
Det som Johan highlightar är en princip som gäller generellt för alla tampar, dvs. man måste tänka igenom hur man använder båten. Jag missade t.ex. att vi numera ibland är bara två när vi seglar spinnaker. Spinnakerupphalet är för kort för att kunna manövreras från rorsmanspostition. Så därför måste jag förlänga det med några meter extra halända vid sådana tillfällen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar