Dräneringshål i rodret

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Dräneringshål i rodret

Inlägg av Ardina »

Hej,
Har vatten i rodret och tänkte att jag skulle försöka borra upp ett hål som tillåter vattnet att rinna ut när båten är på land. Mina frågor är (1) var hålet skall placeras (se skiss) och (2) ungefärlig dimension på hålet. Jag vet att det kanske är detaljfrågor som inte har någon direkt signifikans men det är lite nojjigt att börja borra i rodret tycker jag.

/Daniel
Bilagor
Roderhål.jpg
Roderhål.jpg (22.04 KiB) Visad 8528 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dräneringshål i rodret

Inlägg av maja »

Placering ungefär vid B, underkant bladet, ungefär en radie från kurvaturen i rodrets framkant (den som är riktad mot båten ). Se bild nedan.

Vinkla rodret 90 grader när du lyft upp båten, så rinner allt vatten ut på någon minut. Om hålet blir igensatt av någon havstulpapm, rensa med en ståltråd, syl eller smal borr.

Hålet kan väl vara cirka 4-5 mm diameter.
Dräneringshål undersida roder.JPG
Dräneringshål undersida roder.JPG (4.25 KiB) Visad 8518 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Dräneringshål i rodret

Inlägg av Ardina »

Idag var jag ute på varvet och borrade upp ett hål. Dessvärre kom det inte ut något vatten. Nedre delen av rodret förefaller vara hyffsat solid. Dräneringshålet vid position B funkade således inte ... förmodligen kommer jag spackla igen hålet med epoxy till våren ...

Efter lite skakande och knackande tror jag att vattnet finns i ett hålrum som ligger i höjd med rodermaljan i mitten. Är det någon som har erfarenhet av någon vettig lösning på detta?

Hur stor är risken att rodret fryser sönder. Jag är säker på att vi hade vatten i rodret förra vintern (vattnet upptäcktes i våras när vi bytte o-ringar) och då var det ju smällkallt hela vintern. Jag hör att vattnet skvalpar och det verkar vara ett större utrymme en det finns vatten ...

Alternativet är väl att ta hem rodret och ställa det i källaren ...

Några tankar?

/Daniel
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dräneringshål i rodret

Inlägg av maja »

Om du inte vinklar rodret 90 grader, kommer det nog inget vatten genom det borrade hålet. Men visst kan det hända att rodret är helt homogent utan hålrum längst ner.

Om du misstänker att vattnet kommer in genom den mellersta rodermaljan, kan du ta av rodret och ställa de på högkant med den tjocka sidan neråt. Om vattnet har kommit in den vägen borde de även rinna ut samma väg.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Leffe Söderström
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 feb 2010 16:44
Ort: Hallstavik

Re: Dräneringshål i rodret

Inlägg av Leffe Söderström »

Först vill jag säga hej till alla här på forumet då jag är ny här .
Som ny IF-ägare har jag förstås försökt att ta reda på alla förbättringar man kan göra med båten.
Det betyder att nya undervantsfästen är beställda som Marek ska skicka när han får in en ny sändning.
Jag har även förlängt roderplåtarna med 40cm.Då jag borrade nya hål för plåtarna så fanns det vatten i rodret.
Rodret var vänt upp och ner vid borrningen. Mätt från nya svetsen så kom inget vatten från de 4 närmaste hålen.
När jag borrade hål 5 och 6 så kom det ca en kaffekopp med vatten. Det betyder att med rodret monterat på båten så verkar det finnas något hålrum
ca 37cm neråt om man mäter från den nya svetsen. Båten är från 74 så rodret är troligen också 74.

Hälsn
Leffe
Skriv svar