Slang till självläns

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Slang till självläns

Inlägg av jan00andersson »

Behöver byta slangarna till självlänsen
Vad fungerar?
finns lämpliga att få tag på tex Biltema/Clas olsson mm???
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Slang till självläns

Inlägg av Jim »

Det bör vara en tex spiralarmerad- eller armeradslang. Valet beror nog mycket på vad som går att få plats med. Kurvradien är lite olika. Jag provade båda när jag bytte för någon månad sedan. Det slutade med den armerade slangen i pvc (med ingjutet nät).
Sen föredrar jag personligen den armerade slangen framför den spriralarmerade slangen då jag vid ett tillfälle har råkat utför att en sådan slang fått en spricka mellan spiralen som resulterade i vatteninträngning i båten. Något som kunde slutat illa om slangen spruckit helt när ingen var i båten.
Om man nu skall säga något positivt om den spiralarmerade slangen så är det att den inte kollapsar/ blir platt när man böjer den.
Slangen som är armerad med nät kan däremot göra det om radien är för liten.
Jag kunde bara hitta den spiralarmerade slangen, i rätt dimension, på biltema. Det nätarmerade fick jag köpa på Hjertmans.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Slang till självläns

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag klarade inte att använda dubbelarmerad slang (nätarmerad). Den var för styv för att kunna få dit på min båt. Som Jim skriver klarar den inte att böjas lika mycket.

Så jag fick nöja mig med spiralarmerad slang, som är lite mer förlåtande.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
jan00andersson
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2021 01:13
Been thanked: 2 times

Re: Slang till självläns

Inlägg av jan00andersson »

Jag köpte Avtappningsslang 25mm från Clas Olsson. Den var väldigt böjbar o passar bra.
Nu får vi se om den håller måttet
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Slang till självläns

Inlägg av Jim »

Jag skulle rekommendera dig att ha lite koll på Clas Ohlsons avtappningsslang.
Det har varit en hel del problem med den slangen som blivit spröd efter några år, kolla lite på andra svenska båtforum.
Den spiralarmerade slangen jag hade var betydligt grövre i slangväggen än Clas Ohlsons slang och den sprack ändå efter cirka åtta år.
Givetvis är det som Johan skriver, kanske svårt att böja till en annan slang men då tycker jag att du skall välja en spiralarmerad slang i god kvalitet.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Slang till självläns

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med Jim. Välj slang av god kvalitet!

Jag valde att lita på Hjertmans spiralarmerade PVC Allroundslang 25mm art.nr 4666-25. Den är tydligt grövre i materialet än den grå slang jag hade tidigare. Om jag bara hade kunnat få dit dubbelarmerad slang hade jag hellre tagit det. Men med min bristande teknik skulle jag inte klara att montera en sådan.

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Sparven
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33
Been thanked: 2 times

Re: Slang till självläns

Inlägg av Sparven »

Hej!
Gammal tråd men surfade in och såg problemet med att kränga på armerad pvc pga att de är styva. Jag tog med en termos kokhett vatten. Doppade änden så den blev mjuk och fin, krängde på den uppåt på sittbrunnsutloppet. När den hängde där var det bara att föra upp termosen över andra änden så den blev mjuk och så kränga på den på ventilen. Kände mig så listig och kanske kan hjälpa någon annan i framtiden :-) Armerad pvc känns absolut tåligare än spiralslang.
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Slang till självläns

Inlägg av M??rtenNilsson »

Hur ofta skall man byta dessa? Egentligen ger era eventuella svar mig ingen guidning då jag inte vet när mina senast blev bytta. Hur kan man inspektera vilket skick de är i?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Slang till självläns

Inlägg av johan swe-1870 »

Det går inte att svara på säkert. Sedan jag skaffade min båt för 33 år sedan har jag nog bytt 3 gånger, kanske 4.

Känns slangmaterialet hårt och stumt, om där är spår av läckage eller där syns korrosion på rördelarna tycker jag allt ska bytas. Ser det ut som att slangarna aldrig har bytts, tycker jag absolut det är dags.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar