Vinter i sjön

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Krister
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 maj 2023 21:21
Segelnummer: 1076
Båtnamn: Kia
Ort: Vaxholm
Been thanked: 1 time

Vinter i sjön

Inlägg av Krister »

Jag kommer låta henne ligga kvar i sjön i år.
Jag kommer att ha en strömbildare. Alltså isfritt kring båten men jag svårt att bestämma mig kring självlänsarna. Antingen ha dem öppna. De löper ju ut under vattenlinjen så själva ventilen torde inte frysa. Då fungerar ju dränering vid en mild vinter eller om det slår om från kallt till varmt. Men, jag har ju landat i att jag ändå bör stänga dem, och fylla upp slangen med miljövänligt frostskydd. Om slangen fryser sönder och ventilen står i öppet läge så är det ju sakta färd mot botten..
Med stänga ventiler så kan hon ju fyllas med vatten ovanifrån men det jag ju lättare bevara och se.

Något råd eller erfarenhet i frågan ? / Krister
Krister
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 maj 2023 21:21
Segelnummer: 1076
Båtnamn: Kia
Ort: Vaxholm
Been thanked: 1 time

Re: Vinter i sjön

Inlägg av Krister »

Återkoppling.
Har legat i hela vintern. Väldigt växlande väder med plus, minus, mycket is i skärgården och snö som fallit och tinat. Jag har haft en strömbildare runt båten när isen byggt och skottat rent när det fallit som mest, men inte hela tiden. Bottenventilerna har varit öppna utan några ytterligare åtgärder. Det har fungerat utmärkt. Nu vet ni det om någon tänker övervintra i vattnet och kände sig osäker. Ha det gott/K
Skriv svar