Installera mantåg och pulpet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

ZiggyStardust
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 sep 2023 15:47

Installera mantåg och pulpet

Inlägg av ZiggyStardust »

Hej!

Jag håller på att kika på en första egen båt och har fastnat för IF-båten. Jag känner att jag bör, då jag har hund och om inte alltför länge förhoppningsvis små barn, köpa en båt med monterat mantåg och kanske även akter/förpulpet.

Om jag inte hittar någon båt som passar det, hur svårt skulle ni säga att det är att montera mantåg och pulpet? Är det ett helg-jobb eller tar det längre? Antar att jag behöver ha genomgående bult, tätning och någon form av bricka på undersidan för mantågsfoten. Behöver man montera ner någon inredning/tak eller liknande för att komma åt ordentligt?

Ska väl säga att jag inte modifierat båtar tidigare, så jag är total nybörjare när det kommer till det, om än någorlunda händig.

Tack på förhand!
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Installera mantåg och pulpet

Inlägg av Andreas89 »

Det verkar ganska vanligt att IF:ar som inte har mantåg ändå har mantågsfötter. Så det är inte säkert att du kommer behöva montera sådana. På min båt verkar det dock aldrig ha monterats några mantågsfötter, det finns inga hål eller lagningar i däck.

Ifall fötter behöver monteras behöver du ta ner taket i förpiken (då når du även att montera eventuell pulpit i fören). I salongen kommer du åt skarndäck inifrån skåpen, där handlar det bara om att vika undan den limmade skrovmattan lite grann. De aktre fötternas plats når du från sittbrunnens stuvar.

Ett helgjobb låter väl rimligt. Ta det lugnt och fint och se till att det blir ordentligt tätat bara.

Lycka till i jakten på din IF!
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Installera mantåg och pulpet

Inlägg av Nils D »

Det finns rätt många IF:ar som redan har mantåg, eller i alla fall fästen för mantåg (eftersom många monterat bort mantågen), så jag skulle rekommendera dig att i första hand leta efter en sådan som redan har dem så du slipper arbetet med att montera fästen. Det brukar alltid finnas en massa saker man vill fixa på en nyinköpt båt ändå.

Men innan du gör det rekommenderar jag dig att titta på en tidigare tråd i forumet om för- och nackdelar med mantång (och pulpit i för och akter).
https://ifboat.se/forum/topic/1851

Jag blev själv lite förvånad över svaren på frågan om varför man (inte) seglar med mantåg. Det är uppenbarligen inte självklart för alla att mantåg behövs ens när man seglar med småbarn. Och akterpulpit (pushpit) har få försvarare om jag minns rätt. Vilket abslout inte betyder att jag tycker det skulle vara fel för dig att göra som du tänkt dig. Utan bara att det ofta kan vara bra att ta del av andras erfarenheter innan du besämmer dig för hur du vill göra.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
ZiggyStardust
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 sep 2023 15:47

Re: Installera mantåg och pulpet

Inlägg av ZiggyStardust »

Tack båda för era utförliga och bra svar.

Jag har kikat igenom tråden som länkas, och som du säger är det nog inte självklart med varken mantåg, för- eller akterpulpit.

Jag tänker att i första hand får det nog bli en båt med det jag önskar, vilket nog är förpulpit och mantåg, men saknas det vet jag att det inte är ett fullständigt hästjobb att eftermontera.

Kanske till och med blir så att man kör första säsongen utan mantåg och utvärderar om det öht behövs för oss. Det jag framförallt funderar kring är just hunden, men jag gissar att han under segling oavsett kommer få hålla sig i sittbrun/ruff och då är mantåg kanske mindre nödvändigt.

När jag har seglat IF tidigare (hyrd, utan hund och i lugnt väder) har jag personligen inte upplevt behov av mantåg även om jag tyckt det var bekvämt med förpulpit för stödets skull.
Skriv svar