Sjövägsregler - kanot vs. annat fartyg

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sjövägsregler - kanot vs. annat fartyg

Inlägg av maja »

Segelbåt ska hålla undan för roddbåt och kanot, fartyg sysselsatt med fiske samt icke manöverdugligt fartyg.

Som jag har förstått inbegrips inte trolling i begreppet fiske, utan här gäller standardreglerna för resp fartygstyp.

Vad gäller inbördes väjningsregler får man nog hänvisa till begreppet "gott sjömanskap".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sjövägsregler - kanot vs. annat fartyg

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, ute på sjön.

Menar du att segelbåt håller undan för kanot även i hamn?
Har inte segelbåten begränsad manöverförmåga i en trång hamn?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sjövägsregler - kanot vs. annat fartyg

Inlägg av maja »

I hamn gäller nog i första hand Regel 2 - Ansvar i Sjölagen, dvs. omständigheterna får visa vilka andra regler i sjölagen som är tillämpbara i det enskilda fallet.

Dessutom brukar det finnas en hamnordning som brukar kunna reglera vem som har företräde vid anlöp och losskastning och vid passage mellan pirarna. Att segla omkring eller paddla omkring utan att ha avsikt att förtöja eller lämna hamnen brukar inte vara tillåtet.

För övrigt, se skriften "Sjötrafikföreskrifter mm" , Jure förlag ,kommentar 2 a, "Krav på föriktighetsåtgärder och gott sjömanskap".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Sjövägsregler - kanot vs. annat fartyg

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag förstår inte riktigt.
maja skrev: 23 jul 2023 09:22 I hamn gäller nog i första hand Regel 2 - Ansvar i Sjölagen, dvs. omständigheterna får visa vilka andra regler i sjölagen som är tillämpbara i det enskilda fallet.

Dessutom brukar det finnas en hamnordning som brukar kunna reglera vem som har företräde vid anlöp och losskastning och vid passage mellan pirarna. Att segla omkring eller paddla omkring utan att ha avsikt att förtöja eller lämna hamnen brukar inte vara tillåtet.

För övrigt, se skriften "Sjötrafikföreskrifter mm" , Jure förlag ,kommentar 2 a, "Krav på föriktighetsåtgärder och gott sjömanskap".

Betyder det att du har kommit fram till att tolkningen i trådens första inlägg för sju år sedan är fel?
maja skrev: 07 mar 2016 15:20 Min hemmahamn Lagunen är trång, och man måste ta det försiktigt och visa hänsyn när man lämnar och angör den hamnen. När man seglar ut och in måste man anpassa proceduren efter vindens riktning och styrka, och det kan bli besvärligt ibland om något oförutsett dyker upp framför stäven.

Rampen vid min bryggplats används till och från av kanotister, både för sjösättning och upptagning, men även bara för att ta en paus och gå på toaletten. Dessa kan vara svåra att upptäcka i båt- och bryggvimlet, och som kanske inte alltid har koll...

Jag har studerat Sjövägsreglerna men kan inte hitta något om rätt till väg mellan kanoter och andra paddel- och årfarkoster gentemot segelbåtar. Som jag förstår, kan man kanske ändå tillämpa sjötrafikföreskrfterna som de står, dvs. segelbåtens begränsade manöverförmåga i "farleden" mellan bryggorna pga. sin storlek och att den inte kan slå back eller manövrera fritt, och att det kan vara begränsad av sitt djupgående i en prickad led.

Finns det någon som vet bättre?
Eller kan min tolkning vara korrekt?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sjövägsregler - kanot vs. annat fartyg

Inlägg av maja »

Egentligen inte. Regel 2 gäller alltid och sedan får omständigheterna avgöra.

En segelbåt med firade segel som förhalas har enligt min tolkning begränsad manöverförmåga gentemot en kanot som utan problem kan manövrera med roder och paddel, men däremot inte om kanotisten har råkat tappa paddeln överbord.

Begränsad manöverförmåga har alltså inte med båttypen att göra utan om hur den används.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar