Väldigt lovgirig

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

tystnad
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2023 05:13
Has thanked: 1 time

Väldigt lovgirig

Inlägg av tystnad »

Jag har en IF-E, som är väldigt lovgirig. Man får alltså ta i ordentligt i rodret för att inte lova. Det bromsar ju när man seglar. Är det normalt för IF?

Jag har prövat trimma in förseglet och släppa på storseglet, men trots det vill den lova. Om jag seglar med enbart förseglet är den en aning fallgirig, men betydligt mindre än vad den är lovgirig med storseglet uppe.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Väldigt lovgirig

Inlägg av Nils D »

En IF är enligt min erfarenhet inte lovgirig i lätt vind och medelvind. Kanske snarare lite för neutral på rodret i svaga vindar. Så något är inte som det skall vara om din båt är så lovgirig som du beskriver den. Frågan är vad som orsakar lovgirigheten.

Det vanligaste svaret på en frågan är att seglen har för mycket buk och att den dessutom ligger för långt akteröver. Och/eller att riggen står fel.

Utan att veta något om dina segels ålder och form och hur du har trimmat dem (annat än att du "släppt på storen") är det svårt med specifika råd till dig, så här kommer lite allmänna tips till att börja med.

Krumma masten rejält med akterstagsträckaren. Detta minskar buken i storen och minskar därmed lovgirigheten. (Ofta har turseglande IF för lite utväxling på akterstagsträckaren tycker jag. Sälv har jag en 16 ggr utväxling i en kaskad. Gör underverk.)

Se till att bomuthalet är sträckt till mätmärket. Minskar också buk och därmed lovgirighet.
Ett tredje råd är att sträcka upp Cunningham om du har en sådan. Men det har de flesta inte.

Du kan läsa mer om detta i North Sails trimguide för IF (som är riktad till kappseglare men den guiden beskriver också grundprinciperna bra. Där kan du också läsa om hur riggen bör stå. Också i detta fall kan man läsa om grundprinciper och tillämpa dem utan att gå in på fnliret med riggspänningsmätare och liknande. Så gjorde jag länge och det fungerade fint)

Du hittar trimguiden längst ner på denna sida
https://ifboat.se/baten/tips/trimguide/ ... trimguider

En sista kommentar. Du skriver att du "prövat trimma in förseglet och släppa på storseglet" vilket gör mig lite undrande. Jag gissar att storen då på läsidan får inslag från focken så att den får sämre kraft och då får dålig segelbalans.

En grundregel är att trim för försegel och stor skall vara en harmonisk enhet. När du står i aktern och ser mot storens och fockens (eller genuans) akterlik skall de vara parallella i sin kurvatur. Då samspelar de som bäst. (Och sedan finns det förstås fall där detta är en sanning med modifikation, men det här till överkurs tycker jag som turseglar och inte kappseglar).

Hoppas du kan få lite hjälp på vägen av dessa enkla råd, och av att läsa trimguiden från North Sails. Återkom gärna med mer detaljer om hur din båts segeltrim ser ut, och gärna också med bilder på hur seglen står så kanske jag eller någon annan kan ge mer konkreta och specificka råd än de allmänna du fått här
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Väldigt lovgirig

Inlägg av maja »

På dikt bidevind ska en IF vara något lovgirig med rorkulten cirka 8-10 cm upp I lovart, mätt över aktra sargkanten. På övriga bogar kan den vara ännu mer balanserad och t.o.m. något fallgirig.

Om båten är mera lovgirig än så, beror det ofta på en dåligt ansatt och trimmad rigg, fel skotning och felaktigt trimmade segel. Om seglen är mycket gamla och urblåsta, kan de vara ganska svårtrimmade.

Om du har rev i storseglet, prova att ta ett rev redan vid 6 m/s och prova hur det känns.

Egentligen är det inget speciellt med en IF-båt mer än att den är en utmärkt seglare.. :mrgreen: :idea:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar