Behandla plywood?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

oscar
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2022 23:11
Segelnummer: 2837

Behandla plywood?

Inlägg av oscar »

Hej!

Efter problem med läckage mellan däck/skrov har mina stickkojer och trät under de (stuvfackens insidor) ruttnat. Jag har tillverkat nya delar i 9mm konstruktionsplywood som jag tänkt att ersätta det gamla med.

För att dessa inte ska dra åt sig fukt - vad hade ni behandlat detta med? Har läst andra trådar men där man diskuterat orginalinredningen mer än helt nytt trä. Innan jag sätter dit de nya delarna kommer jag självklart täta skarven där det läcker, men utifall det skulle läcka i framtiden vill man ju vara säker...

Tack på förhand!
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Behandla plywood?

Inlägg av akumali2 »

Hej, man kan alltid stryka med epoxi, strä suger åt sig epoxi bra och är mer vattentätt än polyester, ett eller några lager. Antar att du ska laminera fast skivan på ngt sätt oxå? Använder du polyester då kanske du kan lägga ett lager av det istället, det duger nog skulle jag tro så länge man inte borrar eller skruvar och bryter barriären //Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Behandla plywood?

Inlägg av maja »

Om man vill följa klassreglerna ska all inredning skruvas eller nitas fast, pss som den ju är ursprungligen. Det är bara skott och förstärkningar som är fastlaminerade.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Behandla plywood?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har bättringsmålat mina original kojbottnar och de små skotten under dem med alkydoljefärg. Hittills har det räckt. men då har jag nog inte haft så stora vatteninläckage som du verkar ha.

Visst är de små skotten lite fuktskadade vid länshålen längst ner mot den längsgående skrovförstärkningen, men i övrigt är de nog tillräckliga.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
oscar
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2022 23:11
Segelnummer: 2837

Re: Behandla plywood?

Inlägg av oscar »

Tack för svar!

@akumali2 - Jag hade inte tänkt att laminera fast utan endast skruva på samma sätt som de tidigare delarna suttit. Vill ju självklart följa klassreglerna. Men stryka med epoxi kanske inte är så dumt.

@maja - kommer att skruva där det tidigare fanns nitar på ramarna för luckorna, för hur man burit sig åt för att nita utan förstöra träet på undersidan förstår jag inte!

@johan swe-1870 - spännande med alkydoljefärg, det hade jag inte tänkt på. Ska läsa mer om det.

Funderar också på att borra hål i själva uppbyggnaden i "hyllan" av laminatet för att lättare upptäcka när om det börjar läcka i framtiden igen. Som det är nu så blir vattnet liggandes på grund av att regeln/hyllan är skålformad längst in mot skrovet - någon som vet varför det är byggt så?
Screenshot 2023-03-06 at 15.59.48.png
Screenshot 2023-03-06 at 15.59.48.png (654.21 KiB) Visad 1675 gånger
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Behandla plywood?

Inlägg av akumali2 »

Okej, jag trodde det var plywoodskivan i längs inne i stickojen under sittbrunnen du for efter 😎 Det finns de som har problem att den är fuktskadad har jag läst i forumet.

De Små skotten under kojen som du menar målade/lackade jag med epoxi som blev över efter plastning av mastbalken. De skruvades sedan fast som det var från början. De var också lite fuktskadade i nedkant och det var ett sätt att använda den överblivna epoxin och testa, torrt trä suger epoxi mer än man tror, vill man att det ska bli en yta kan man stryka några gånger och avsluta med ett lager som är lite förtjockad.

//Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Skriv svar