Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av IF 2719 »

Hej, loggens "nål" har låst sig på 7 knop. Visaren rör sig inte över huvud taget men räkneverket fungerar.
Funderar på att plocka ur loggen nu vid upptagning och rätta till problemet. Har en handhållen GPS men vill ändå att loggen skall fungera. Vad kan det vara för problem? Hur kalibrerar jag loggen när den är lagad? I början av sommaren fungerade den men visade ca - 1 knop jämfört med vår GPS.

Hälsningar Martin
Bilagor
VDO Sumog 080921.JPG
VDO Sumog 080921.JPG (29.07 KiB) Visad 11077 gånger
Senast redigerad av 3 IF 2719, redigerad totalt 21 gång.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av maja »

Det är väl en gammal mekanisk logg du avser. Den borde fungera som en elektromekanisk hastighetsmätare som finns i t.ex. en gammal Volvo Amazon. Jag tror att det finns en liten elektrisk generator typ vanlig cykeldynamo i visarhuset, som generarar en elektrisk spänning proportionell mot logggivarens varvtal.

Om det går att kalibrera så borde det vara med något som syns, antingen på baksidan av visarhuset eller inne i det. Men du ska inte behöva kalibrera loggen bara för att du ser till att nålen kommer loss igen.

Det är nog normalt att loggen visar för litet, eftersom givaren sitter placerad vid skrovet yta, vilket är inne i det turbulenta gränsskiktet. Cirka 20 % (1 knop av cirka 5) är också normalt. Den borde också visa olika på babords och styrbors halsar vid dikt bidevind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av IF 2719 »

Hej och tack för informationen Maja!
Jag skall prova att "peta loss" nålen. Den fastnade när vi hade riktigt bra vind och bra fart så det verkar troligt att den fastnat i "maxläge". Jag vill ha båten är i så mycket orginalskick som möjligt. Vår IF är från 1976, olivgrön, riktigt fin faktisk. Jag återkommer med feedback när jag fixat loggen...

Vänliga hälsningar Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av maja »

Lycka till!

Kanske det bara räcker med en rengöring av visarhset och med att spruta litet 5-56 på mekaniken . Det kan ju ha kommit litet vatten in i huset. Kolla det också och täta eventuellt där det kan vara misstänkt läckage.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av FredrikH »

På min motorcykel brukar hastighetsmätarnålen fastna när den stått still ett tag. Det enda som brukar fungera då är att köra jättefort och knacka lite på glaset, då hoppar den loss! :evil:

I ditt fall kanske det skulle det kanske vara värt att kolla om det går att montera isär loggen och se om det går att "gymnastisera" nålen lite. Fungerar inte det, är det nog bara att försöka hitta en ny logg på begagnatmarknaden.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Nu är loggen bortmonterad. Nålen rör sig (både upp och ned) när jag snurrar på givaren men vill inte gå ned till noll (nu står den på 6 knop). Loggen är inte helt lätt att ta isär eftersom listen framtill verkar stansad på plats och jag befarar att den blir svår att få dit igen om jag tar bort den. Jag har satt fast loggen igen och vet inte riktigt vad jag skall hitta på./Martin
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av maja »

Det kan nog vara så att visarinstrumentets returfjäder har gått av.

Om du inte kan öppna visarhuset och dessutom inte känner någon urmakare eller instrumentmakare som kan fixa en lämplig fjäder åt dig tror jag nog att du får pensionera loggen, alternativt annonsera efter en bättre begagnad på vår hemsida och/eller på Blocket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen och tack för alla råd! Nu är det fixat. Jag bad en god vän som är duktig på mekanik att fixa loggen och det gjorde han. Det var inget som var trasigt innuti men fjädern till visaren inne i visarhuset hade snurrat upp sig på något sätt och därför hakat upp sig. Det gick att snurra tillbaka den efter någon timmes arbete. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar