Motorbränsle

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Motorbränsle

Inlägg av maja »

Den 1 augusti 2021 införs den nya standarden E10 på Sveriges bensinmackar. Det innebär rent tekniskt att etanol inblandningen i det 95-oktaniga standardbränslet dubbleras, från 5 till 10 %. Det i sin tur kan innebära problem för små motorer som används sällan och i fuktig miljö. Redan innan kunde den 5% iga inblandningen förorsaka problem för vissa utombordare.

Ett attraktivt alternativ kan kanske vara akylatbensin. Ett miljövänligt bränsle som inte ska ha några skadliga eller disfunktionella effekter enligt tillverkaren. Samtidigt har jag blivit avrådd av andra att använda det. Visserligen är akylatbensin betydligt dyrare, men det är ju inte frågan om så många liter per år, och det kan det väl vara värt för en bekymmersfri funktion.

Då jag ställer frågan till er som använder eller har använt akylatbensin, vad har ni för erfarenhet? Ange även till viken motor ni har använt eller använder detta bränsle.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Motorbränsle

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är en intressant fråga! Etanolen lär dra åt sig fukt, vilket är ett problem då bränslet kommer att vara allt mer fukthaltigt efter hand. Etanolen kanske också kan lösa upp plast- och gummidetaljer i bränslesystemet, vilket klart inte heller är bra. En nu ännu större etanolinblandning kommer inte att göra det lättare att hantera en sällan använd båtmotor.

Jag hade problem med min tidigare Mercury 4hk 4t, kanske för att jag tankade bensin utan särskild åtanke.

Numera har jag en Tohatsu 4hk 4t, vilket är samma motor. Fast nu använder jag uteslutande 98 oktan och tillsätter konsekvent Sta-Bil.

Alkylat-bensin har jag inte provat, så där kan jag inte tillföra något, tyvärr.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Motorbränsle

Inlägg av maja »

Nu för tiden kan även 98 oktanig bensin innehålla upp till 5% etanol, litet beroende på var bensinen är raffinerad. Enligt vad man kan läsa på nätet har 98 oktan raffinerad på västkusten varit etanolfri medan produkten från Finland och Danmark har innehållit etanol.

Men från och med 1 augusti kommer all 98-oktanig bensin att få tilläggsbeteckningen E5 och innehålla upp till 5% etanol. Dessutom kommer den bli svår att få tag i eftersom de mindre bensinmackarna kommer att konvertera sin gamla 95/E5-pump till 95/E10.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Motorbränsle

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 24 jul 2021 14:16 Ett attraktivt alternativ kan kanske vara akylatbensin. Ett miljövänligt bränsle som inte ska ha några skadliga eller disfunktionella effekter enligt tillverkaren. Samtidigt har jag blivit avrådd av andra att använda det.


Av vilka skäl har du blivit avrådd från att använda alkylatbensin?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Motorbränsle

Inlägg av Nils D »

johan swe-1870 skrev: 24 jul 2021 19:42 Det är en intressant fråga! Etanolen lär dra åt sig fukt, vilket är ett problem då bränslet kommer att vara allt mer fukthaltigt efter hand.
Fukten tror jag inte blir något stort problem. Det är väl framförallt vid långtidsförvaring under höst, vinter och vår som den ökande vattenmängden kan ställa till det. Men själv sparar jag aldrig något bränsle över vintern. Det som finns kvar vid upptagningen häller jag i bilens tank. Gör man så tror jag inte fukthalten blir några problem.
Etanolen kanske också kan lösa upp plast- och gummidetaljer i bränslesystemet, vilket klart inte heller är bra.
När packningen kring bränslemätaren på en tank började läcka trodde min Mercury auktoriserade mekaniker att det berodde just på etanolinblandningen. Han menade att eftersom den tanken var tillverkad i USA där man då ej hade etanolinblandning i bensinen var packningar och andra liknande detaljer inte motståndskraftiga mot etanolen.
Numera har jag en Tohatsu 4hk 4t, vilket är samma motor. Fast nu använder jag uteslutande 98 oktan och tillsätter konsekvent Sta-Bil.
Jag gör nästan som du med en liknande motor, efter att jag fick byta tanken på grund av läckande packningar. Använder 98 oktan när jag kan få tag på det, men annars 95. Och använder också StaBil. Och sedan dess har allt fungerat utan problem.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Motorbränsle

Inlägg av maja »

Jag själv har aldrig haft några problem förrän på våren för ett och ett halvt år sedan. Inför sjösättningen körde jag igång min lilla Honda i garaget med färsk bensin i tanken. Men sedan ville den inte starta när jag hade båten i vattnet. Jag lät en verkstad rengöra bränslesystemet. Efter provkörning stuvade jag motorn i båten och använde inte motorn förrän jag skulle ta upp båten till hösten.Då hände samma visa igen.

Denna gången tömde jag motorn på bensin igen och ställde den i förrådet. När det var dags för sjösättning tog jag först bort tändstiftet och ventilerade motorn ordentligt, fyllde sedan på dagsfärsk bensin och flushade igenom systemet med bensin genom att öppna bensinkran och förgasardränering och låta det rinna en kort stund. Därefter startade motorn direkt. Det var heller inga problem vid sjösättningen.

Som jag kan se det är det besinen som är boven. Om man använder motorn bara ibland som jag blir bränslets bäst före datum snabbt passerat.

Vad gäller akylatbensinen, så var det en verkstadssnubbe som avrådde. Varför minns jag inte.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Malmön
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
Segelnummer: 2653
Båtnamn: Mimmi
Been thanked: 2 times

Re: Motorbränsle

Inlägg av Malmön »

Alkylat är en mycket renare petroleumprodukt än bensin. Förbränns utan avlagringar. Tar inte upp vatten under lagring dvs mycket bättre hållbarhet. Bränslet används framförallt i småmotorer som motorsågar där man har problem med att man ofta andas in avgaserna. Avgaserna från alkylat är mindre giftiga.

Majas kommentar om att inte tanka alkylat tror jag beror på att det finns en del som säger (sök på Skogsforum) att om man byter bränsle från bensin till alkylat så lossnar gamla avlagringar i tanken, förgasare och i cylindern som då orsakar problem. På Skogsforum skriver man också att det är skillnad på alkylat en från olika tillverkare men Aspens ska vara ok. Med 10% metanol i bensinen så kommer problemen med vatten i bränslet att bli än större än idag.

Det börjar dyka upp mackar där man kan tanka alkylat i dunk istället för de vanliga 5 l smådunkarna. Jag har handlat 25 liters dunkar på OKQ8 i Strömstad ca 30kr litern. Mina båtmotorer (och flakmoppen) startar direkt på våren med gammalt restbränsle i förgasarna.

Alkylat alla dagar i veckan men håll koll på ev. avlagringar som kanske släpper....
Skriv svar