Sökningen fann 19 träffar

av MarikaH
09 apr 2020 13:07
Kategori: Skrov
Tråd: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning
Svar: 11
Visningar: 13805

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Nä precis, att det är rostigt syns ju inte direkt, för den inre fridens skull är det däremot skönt att få bort allt gammalt. Och så blir det ju lättare att göra rent. Jag ska fundera på båda alternativen, tack för era tips!
av MarikaH
03 apr 2020 14:23
Kategori: Roder
Tråd: Spricka i roder
Svar: 13
Visningar: 17631

Re: Spricka i roder

Tack för svar Marek! /Marika
av MarikaH
03 apr 2020 12:50
Kategori: Roder
Tråd: Spricka i roder
Svar: 13
Visningar: 17631

Re: Spricka i roder

Wow, tack för detta mycket informativa svar! En kontrollfråga - antar att byggskummet i fråga ska tåla väta? Har fått höra att tidigare ägaren fyllde rodret med flera liter flytande epoxi och snurrade runt rodret så att epoxin skulle fylla alla håligheter, så det är möjligt att en del håligheter red...
av MarikaH
31 mar 2020 07:51
Kategori: Roder
Tråd: Spricka i roder
Svar: 13
Visningar: 17631

Re: Spricka i roder

Stort tack igen! Jag har problem med mitt eget roder, med en spricka i nederkanten. :shock: Möjligtvis en gammal frostsprängning. Efter att ha slipat bort gammal färg och epoxi så är det en rätt stor öppning med ett hålrum invändigt. Min tanke är att jag fyller på med flytande epoxi och spacklar uta...
av MarikaH
29 mar 2020 19:01
Kategori: Roder
Tråd: Spricka i roder
Svar: 13
Visningar: 17631

Re: Spricka i roder

Stort tack för svar! Och visst är det då så att epoxispackel fäster på epoxi? T.ex om botten tidigare epoxibehandlats och man av t.ex grundstötning eller spricka vill spackla?
av MarikaH
27 mar 2020 11:08
Kategori: Skrov
Tråd: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning
Svar: 11
Visningar: 13805

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Jag har idag tittat på två äldre båtar med ingjutna tappar. De har tre beslag. Precis som Maja skriver sitter deras beslag på annan höjd än på senare båtar med skruvade beslag. Det stämmer, min båt har tre roderbeslag men på annan höjd alltså. Lite intressant är att när jag tittar på ritning 1223A ...
av MarikaH
27 mar 2020 11:04
Kategori: Roder
Tråd: Spricka i roder
Svar: 13
Visningar: 17631

Re: Spricka i roder

Skrapa bort det lösa, och du kommer snabbt att konstatera om glasfibern längre in är sprucken. Om det bara är gelcoaten, så kan du nog bara spackla igen det hela. Hej! Jag väcker liv i en gammal tråd, men har en fråga till Marek som skrivit ovan. Med "spackla igen", menar du med t.ex. epo...
av MarikaH
25 mar 2020 21:10
Kategori: Skrov
Tråd: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning
Svar: 11
Visningar: 13805

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Stort tack för ditt snabba svar Johan! Ja det är inte vackert att titta ner där, det har stått på min att göra-lista ett tag. :roll: På din båt ser det ju nästan ut som att det bara är lite färg ovanpå ballastkölen. Jag är osäker på vad som är bäst att göra, men jag hade nog känt för att rensa bort ...
av MarikaH
25 mar 2020 14:39
Kategori: Skrov
Tråd: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning
Svar: 11
Visningar: 13805

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Grundstötning Avslutningsvis... Efter en slarvig grundstötning i somras :oops: fick jag några skador på kölen som jag bifogar bild på. Inga djupa hål, i genomsnitt ca. 0,5 cm. Åtgärdar jag dessa bäst med epoxy, eller bör jag slipa upp ett större område och plasta? IMG_2354.jpg IMG_2357.jpg IMG_2356...
av MarikaH
25 mar 2020 14:37
Kategori: Skrov
Tråd: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning
Svar: 11
Visningar: 13805

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Spricka i fören och aktern Jag har också en spricka mellan skrovhalvorna både i fören och aktern. Har bifogat bilder även på detta. I trådarna på forumet verkar man göra lite olika, vissa plastar och andra gör det inte. Jag har ingen läcka invändigt, det är torrt och fint både i för och akter. Min ...
av MarikaH
25 mar 2020 14:35
Kategori: Skrov
Tråd: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning
Svar: 11
Visningar: 13805

Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Hej IF-vänner! Tack för ett mycket informativt forum. Nu i tider av social distansering finns extra mycket tid att läsa här. Nu har vårrutsningen dragit igång och med det en massa frågor om underhåll av båten.. Jag har inte hittat svar på mina frågor i tidigare trådar - så jag ursäktar eventuell dub...
av MarikaH
24 mar 2020 16:24
Kategori: Allmänt
Tråd: Stävstege
Svar: 5
Visningar: 14146

Re: Stävstege

Hej Erik! Nu har det ju redan gått en säsong, och du kanske har hittat en lösning, men något som jag har gjort är att jag har knutit en "repstege" och fäst i knapen i fören, och ut genom halkiparna. Det har fungerat fint när vi förtöjt i skärgården. Har tyvärr ingen bild, men räcker med li...
av MarikaH
23 mar 2020 13:26
Kategori: Gastlista
Tråd: Oerfaren gast finnes
Svar: 1
Visningar: 8739

Oerfaren gast finnes

Hej! Jag vill vara med och kappsegla IF, gärna i Stockholmsområdet, under säsongen 2020. Jag semesterseglar IF sedan 2016, och har tidigare erfarenhet från jollesegling i Laser och Tvåkrona. Är seglarinstruktör på seglarläger under somrarna, men har inte kappseglat själv tidigare. Hör gärna av dig! ...
av MarikaH
08 sep 2018 09:39
Kategori: Common
Tråd: New interior "Bow"
Svar: 1
Visningar: 8098

Re: New interior "Bow"

Hi!

Your work looks great. I would like to make a gate/flap to the keelson. So, I wonder what material did you use for the flap (I don't know if that is the correct name? In Swedish: förpikslucka).

/Marika
av MarikaH
08 sep 2018 09:13
Kategori: Skrov
Tråd: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar
Svar: 7
Visningar: 12159

Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar

Stort tack för svar!

Jag fotar och lägger upp när jag genomför någon av de tänkta åtgärderna ovan.