Sökningen fann 5 träffar

av Sven Ingvar IF 3003
03 okt 2021 21:03
Kategori: Skrov
Tråd: Epoxiprimer?
Svar: 6
Visningar: 4545

Epoxiprimer?

Jag håller på att skrapa bort bottenfärgen med hjälp av färgborttagningsmedel. Jobbigt, tidsödande och tålamodskrävande men efter hand går färgen bort trots allt. Men närmast gelcoaten blir ett tunt, mycket hårt beigefärgat skikt kvar. Färgborttagningsmedlet biter inte alls så sannolikt är det om en...
av Sven Ingvar IF 3003
28 okt 2015 14:40
Kategori: Beslag
Tråd: Bråkig skruv
Svar: 11
Visningar: 19783

Re: Bråkig skruv

Tänk på att det är vagnsbultar det handlar om, så var försiktig. Muttrarna kan sitta riktigt hårt om de inte varit loss på länge eller kanske aldrig. Risken finns då att man drar så hårt att vagnsbulten börjar gå runt, dvs att fyrkantinfästningen i skotbalken i bultens översida slits sönder. Riktigt...
av Sven Ingvar IF 3003
25 okt 2015 21:37
Kategori: Beslag
Tråd: Bråkig skruv
Svar: 11
Visningar: 19783

Re: Bråkig skruv

I sammanhanget bör du absolut också byta ut skruvarna som håller skotskenan i balken. Det är träskruvar i mässing (om de inte bytts ut tidigare) och är sannolikt i mycket dåligt skick på grund av avzinkning. Bör bytas till rostfria. När jag bytte för 6-7 år sedan visade det sig att flera skruvar had...
av Sven Ingvar IF 3003
24 okt 2013 15:48
Kategori: Lyft
Tråd: Varför täcka båten?
Svar: 13
Visningar: 28661

Re: Varför täcka båten?

Stort tack för synpunkterna. För min del anser jag att nederbördsmängden under vintern inte borde utgöra något problem. Det handlar normalt endast om ca 200 mm i smält form under nov-mars. Även om vi antar att självlänsarna mot förmodan skulle sättas igen redan inledningsvis och förbli igensatta und...
av Sven Ingvar IF 3003
17 okt 2013 18:27
Kategori: Lyft
Tråd: Varför täcka båten?
Svar: 13
Visningar: 28661

Varför täcka båten?

Återigen dags att täcka båten för vintern. Och som vanligt ifrågasätter jag detta inför mig själv. Men traditionens makt är stark och hittills har jag fortsatt år efter år. Men en plastbåt med självlänsande sittbrunn borde väl egentligen klara sig bra utan täckning. En nackdel är naturligtvis att bå...