Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Brickan som ska sitta närmast skrovet ser ganska deformerad ut.
I min båt sitter där en L-profil, cirka 50-70 mm lång. Den utgör en mycket böjstyv bricka med stor kraftfördelande yta.
I min båt sitter där en L-profil, cirka 50-70 mm lång. Den utgör en mycket böjstyv bricka med stor kraftfördelande yta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2442
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Ja, den ser deformerad ut. Men den har den formen för att den passar mot skrovet. Jag tror inte jag skulle kunna få dit en rak L-profil, då ytan inte är tillräckligt plan där.
Nya tappar i lagerbrons har tillverkats och monterats:
Det syns skillnad mellan djupet på det gamla spåret och det nya, speciellt när O-ring är monterad:
Med nya skruvar på ser det ut så här:
Så nu är det klart för montering.
Nya tappar i lagerbrons har tillverkats och monterats:
Det syns skillnad mellan djupet på det gamla spåret och det nya, speciellt när O-ring är monterad:
Med nya skruvar på ser det ut så här:
Så nu är det klart för montering.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2442
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Vackert väder idag fick mig att göra rent skrovet där beslaget ska monteras:
Det handlar bara om att rensa bort gammal färg, spackel och tätning. Plasten ser fin och hel ut, så jag behöver inte laga något. Rodret förbereds också på liknande sätt:
Ja, så är det bara att montera beslagen. Här är ett exempel från rodret:
Jag valde att lägga lite Sikaflex i springan mellan beslag och plast. Jag tror det fungerar bättre än stumt spackel, som bara spricker upp efter en tids små, oundvikliga rörelser.
Nu ska det bara bottenmålas så kan jag segla! Undrar om båten är snabbare nu med nyrenoverade roderbeslag ?
Det handlar bara om att rensa bort gammal färg, spackel och tätning. Plasten ser fin och hel ut, så jag behöver inte laga något. Rodret förbereds också på liknande sätt:
Ja, så är det bara att montera beslagen. Här är ett exempel från rodret:
Jag valde att lägga lite Sikaflex i springan mellan beslag och plast. Jag tror det fungerar bättre än stumt spackel, som bara spricker upp efter en tids små, oundvikliga rörelser.
Nu ska det bara bottenmålas så kan jag segla! Undrar om båten är snabbare nu med nyrenoverade roderbeslag ?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2442
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Nu är beslagen monterade, rodret sitter på plats och bottenfärgen klar:
Här är mellersta beslaget:
Och detta är det nedersta:
Jag är nöjd med resultatet. Det var svårare att få rodret på plats än tidigare, troligen därför att de nya tapparna är något större än de gamla slitna var. Däremot satt O-ringarna fint kvar i sina spår, till skillnad mot tidigare.
Det blir sjösättning på lördag!
Här är mellersta beslaget:
Och detta är det nedersta:
Jag är nöjd med resultatet. Det var svårare att få rodret på plats än tidigare, troligen därför att de nya tapparna är något större än de gamla slitna var. Däremot satt O-ringarna fint kvar i sina spår, till skillnad mot tidigare.
Det blir sjösättning på lördag!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Har med intresse följt din beskrivning att renovera roderbeslag. Fick därmed en kick att lyfta av rodret och kolla upp statusen på på tapparna, konstaterade då att den mittre tappen var mest sliten som jag uppmätte till diam 14,6mm, vilket ej åtgärdas nu men det finns anledning att hålla koll på slitaget framöver.Tappar och o-ringar har i mitt fall varit smorda med ett tunt lager vattenfast fett (aqua lube) vilket jag tror minskar slitaget. Från bilderna visar det att du bytt ut hylsmuttrarna (M8) mot som det ser ut att vara i Rf-matrial, finns dessa att få tag i som reservdelar eller har du beställt tillv. av dessa?
IF1426 / L-Å Andersson
IF1426 / L-Å Andersson
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2442
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Jag hade också mest slitage på den mittre tappen. Den var 13.9 mm på värsta stället. Den ska vara 15 mm när den är ny.
Varje vår i 15 års tid har jag smort mina maljor och tappar med vattenfast fett och satt nya O-ringar, innan dess något mindre ofta. Oavsett vad jag har provat har jag funnit att inget fett sitter kvar efter en säsong på de båda nedre beslagen som sitter i vattnet. Vet inte varför; jag kanske svänger för mycket när jag styr eller seglar i fel vatten? Men det är säkert smart att smörja in dem iallafall. Det tillför fett till materialet och motverkar slitage, även om det inte ser ut att vara något kvar till nästa år.
Pinnbultar (hylsmuttrar med axel) köpte jag av Göran Helmer, Marieholm-Strömstad Marina. Enligt uppgift är de ej i rostfritt utan av förkromad mässing. Det verkar vara lagervara där, de kom redan dagen efter beställning.
Varje vår i 15 års tid har jag smort mina maljor och tappar med vattenfast fett och satt nya O-ringar, innan dess något mindre ofta. Oavsett vad jag har provat har jag funnit att inget fett sitter kvar efter en säsong på de båda nedre beslagen som sitter i vattnet. Vet inte varför; jag kanske svänger för mycket när jag styr eller seglar i fel vatten? Men det är säkert smart att smörja in dem iallafall. Det tillför fett till materialet och motverkar slitage, även om det inte ser ut att vara något kvar till nästa år.
Pinnbultar (hylsmuttrar med axel) köpte jag av Göran Helmer, Marieholm-Strömstad Marina. Enligt uppgift är de ej i rostfritt utan av förkromad mässing. Det verkar vara lagervara där, de kom redan dagen efter beställning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Slitaget kan säkert variera från båt till båt, eftersom precisionen vad gäller centrering och inriktning inte är perfekt. Själv tror jag att det är bra att det finns visst spelrum. Det torde kompensera för de små avvikelserna i centrering och inriktning som alltid finns.
Jag gör ungefär som Johan, dvs. smörjer mina tappar med propelleraxelfett och byter O-ringar varje eller åtmionstone vartannat år. Jag använder Gardena-ringar eller motsvarande av annat fabrikat, som jag köper för några tior i närmaste Biltema, Jula eller eller Clas Ohlson.
Jag gör ungefär som Johan, dvs. smörjer mina tappar med propelleraxelfett och byter O-ringar varje eller åtmionstone vartannat år. Jag använder Gardena-ringar eller motsvarande av annat fabrikat, som jag köper för några tior i närmaste Biltema, Jula eller eller Clas Ohlson.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Ett litet tillägg angående fettet jag nämnde tidigare, vilket är ett marint fett. För att kunna mäta tapparna var jag tvungen att använda thinner för att avlägsna detta. Någon tog upp,i detta forum, att det var svårt att lossa pinnbultsförbandet vilket beror på att pinnbultarna är säkrade med låsvätska typ Loc-tite. Det kräver att spåren i hylsmuttrarna är väl rensade och bra passform på mejslarna för att knäcka låsningen. Jag har justerat ett pinnbultsförband i det övre fästet eftersom det gick att vrida detta utan någon åtdragningsmoment, genom att rensa gängorna blev det Ok.
IF1426 / L-Å Andersson
IF1426 / L-Å Andersson
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Sådär, nu har även jag fått av rodret. Det visade sig vara lättare sagt än gjort - skruvarna satt fast ordentligt. Båda skruvarna till det mellersta beslaget fick tyvärr borras sönder eftersom de var omöjliga att få av på annat sätt. Det övre skruvparet var i fint skick, men båda skruvarna till det undre fästet var av på mitten och ler-aktigt omformade som i originalinlägget till den här tråden.
Roderbeslagets tappar är nötta, precis som Johans. Det mellersta beslaget verkar vara mest intakt, medan tapparna på både det övre och undre beslaget är slitna i bakkant om jag minns rätt.
Ett par frågor:
1. Lönar det sig att, som Johan, låta tillverka nya tappar?
2. Om inte - hur ska jag montera mina beslag? Det minst slitna underst eller överst?
3. Funkar vilka o-ringar som helst eller är det ngt särskilt jag ska tänka på vid inköp?
4. Är något speciellt sorts fett att rekommendera?
Kan posta bilder om det hjälper.
Roderbeslagets tappar är nötta, precis som Johans. Det mellersta beslaget verkar vara mest intakt, medan tapparna på både det övre och undre beslaget är slitna i bakkant om jag minns rätt.
Ett par frågor:
1. Lönar det sig att, som Johan, låta tillverka nya tappar?
2. Om inte - hur ska jag montera mina beslag? Det minst slitna underst eller överst?
3. Funkar vilka o-ringar som helst eller är det ngt särskilt jag ska tänka på vid inköp?
4. Är något speciellt sorts fett att rekommendera?
Kan posta bilder om det hjälper.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2442
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Jag minns inte helt säkert, men tror att jag bara betalade några hundralappar för att få satt i nya tappar i de gamla beslagen.
Mina beslag ser ut att vara justerade då varvet monterade dem. Om jag bytte plats på dem skulle jag inte kunna få på rodret igen. Motsvarande problem tror jag att du skulle få med nya beslag: det finns risk att du måste justera dem för att få dit dem.
Jag tror att det lönar sig att renovera de gamla.
Jag tror det enda viktiga med o-ringarna är vilka mått de har. Jag tror inte de är gjorda av något särskilt material.
Jag har provat med Watski vattenfast winch-fett och Biltema litium-fett. Jag tycker att de verkar i stort sett borta efter 2 säsonger båda två. Jag vet inte vad som skulle kunna fungera bättre. Det översta beslaget har kvar sitt fett, men det sitter ju inte i vatten.
Mina beslag ser ut att vara justerade då varvet monterade dem. Om jag bytte plats på dem skulle jag inte kunna få på rodret igen. Motsvarande problem tror jag att du skulle få med nya beslag: det finns risk att du måste justera dem för att få dit dem.
Jag tror att det lönar sig att renovera de gamla.
Jag tror det enda viktiga med o-ringarna är vilka mått de har. Jag tror inte de är gjorda av något särskilt material.
Jag har provat med Watski vattenfast winch-fett och Biltema litium-fett. Jag tycker att de verkar i stort sett borta efter 2 säsonger båda två. Jag vet inte vad som skulle kunna fungera bättre. Det översta beslaget har kvar sitt fett, men det sitter ju inte i vatten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Tack för svaren! Vart vände du dig för att få nya tappar tillverkade och monterade? Hur fästs de?
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2442
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Tapparna är pressade fast i beslaget. Jag hittade en mekanisk verkstad i närheten vid namn Ättekulla Mekan som utan tvekan åtog sig jobbet. Jag tror att de värmer lite och därefter pressar ur den gamla tappen med en hydraulisk press. Sedan svarvar de nya tappar i lagerbrons med precis rätt tolerans för att få presspassning. Jag antar att de nya pressas fast efter värmning av beslagen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 29 apr 2013 10:56
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Hei
Vi tok av roret i helgen. Som dere kan se på bildene er nederste rorbeslag og beslaget i midten (tapper), veldig slitte. Sporet til o-ring er helt eller delvis slitt bort. Er det noen som vet om man kan få kjøpt nye hos Gøran Helmer, eller må vi oppsøke noen som driver med metallarbeider og få laget nye?
På forhånd, takk for hjelpen!
Mvh
Alexander Engebretsen (Oslo)
Midterste beslag (tapp)
Nederste beslag (tapp)
Øverste beslag (tapp)
Vi tok av roret i helgen. Som dere kan se på bildene er nederste rorbeslag og beslaget i midten (tapper), veldig slitte. Sporet til o-ring er helt eller delvis slitt bort. Er det noen som vet om man kan få kjøpt nye hos Gøran Helmer, eller må vi oppsøke noen som driver med metallarbeider og få laget nye?
På forhånd, takk for hjelpen!
Mvh
Alexander Engebretsen (Oslo)
Midterste beslag (tapp)
Nederste beslag (tapp)
Øverste beslag (tapp)
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Som du kan läsa innan i den här tråden, går beslagen att renovera på ett enkelt sätt. Tappen kan pressas ut och en ny tapp kan tillverkas från en mässingsstång.
Det finns en ritning på vår hemsida, som du kan använda. Och om du är medlem i den norska IF-klubben, ta kontakt med Terje Johannesen. Han hjälper dig säkert.
Nya skruvar till beslaget kan du köpa från Göran Helmer.
Om du inte giter göra det nu, fila upp O-ringsspåret med en rundfil, sätt dit en ny O-ring och fixa det inför säsongen 2014.
Det finns en ritning på vår hemsida, som du kan använda. Och om du är medlem i den norska IF-klubben, ta kontakt med Terje Johannesen. Han hjälper dig säkert.
Nya skruvar till beslaget kan du köpa från Göran Helmer.
Om du inte giter göra det nu, fila upp O-ringsspåret med en rundfil, sätt dit en ny O-ring och fixa det inför säsongen 2014.