För att hindra lådan från att öppna luckan har min låda blivit nerklippt lite i framkanten just vid lucklåset. Precis när jag hade köpt båten hände det nämligen några gånger att lådan puttade på lucklåset så luckan öppnade sig. Det hände på kryss efter att spinnakern hade blivit bärgad rakt ner i ruffen (jag hade ingen säck till lucköppningen). Sedan blev vi väldigt förvånade när nästa spinnakersättning också gjorde att det flög omkring gafflar och knivar i luften. I irritation gjorde jag då snabbt en enkel patentlösning genom att klippa av en bit av lådan, utan att fundera över andra bättre alternativ.
Det har fungerat i 20 år, men eftersom plasten är lite skör har den nu slutligen brustit ända ner till underkant. Detta gör att den inte längre bär sin last och den är svår att dra in och ut.
Från början var uttaget som syns på bilden bara hälften så stort, men i somras brast den ända ner till lådans underkant. Även botten på lådan börjar spricka.
Det behövs alltså en reparation.
I en sekund övervägde jag att bygga en lyxlåda i massivträ med sinkade hörnor. Ganska direkt bestämde jag dock att originallådan ska vara kvar. Den hör till båten, den rymmer det den ska, den väger ingenting, den kräver inget underhåll och är lätt att hålla ren.
Nu är bara frågan hur en sådan reparation ska göras bäst. Jag får fundera lite.