Re: M26 byte till elmotor
Postat: 27 aug 2022 12:25
Vi har nu varit ute med båten en hel del och jag ska försöka besvara frågorna om räckvidd och elförbrukning. Som jag nämnde har vi ett reglage med fasta lägen 1-5 framåt och likadant bakåt.
I tabellform ser då resultatet för framåtdrift ut så här:
1 förbrukning: 7A___ _fart: knappt 2kn___ körtid: 22h___ reservtid: 5h40’
2 förbrukning: 16A ___fart: 3kn__________ körtid: 10h___ reservtid: 2h30’
3 förbrukning: 34A ___fart: 4kn__________ körtid: 4h40’__ reservtid: 1h
4 förbrukning: 66A___ fart: 4,7kn _______ körtid: 2h20’
5 förbrukning 120A ___fart: 5,5kn
Lite detaljer kring detta:
Förbrukningen är högre om man har motvind (t ex 36A för 3:an i motvind, eller 38 om det är sjögräs runt propellern). Vid förlig vind är den mindre
Farten varierar en hel del och anges efter vad jag bedömer som ett genomsnitt. Vi har t ex noterat 3,7-4,2 knop i 3:an. 4:an är utmärkt för att snabbt ta sig över en trafikerad led men dränerar batterierna fort. 5:an väsnas en hel del, troligen för att det sugs ner luft kring propellern om vi inte har god fart redan när vi lägger in den.
Körtiden har jag beräknat efter 80% av batteribanken, dvs 160Ah av 200. Därefter finns det ju reservtid. Det är inte helt lyckat att köra helt i botten - även om batterierna stängs av innan de blir förstörda - men jag tänker mig att det åtminstone borde gå att använda halva den angivna tiden. Reservtid för 4:an och 5:an tycker jag inte är något att spekulera i.
Här ett exempel ur sommarens loggbok. Vi gick från Helsingör till Borstahusen. Raka vägen är 10,8nm, men det är mycket yrkestrafik och flera leder som ska passeras. Vi hade en ganska svag motvind, SO 3-5, och en knops motström som avtog efterhand när vi kom söderut. Vi gick för motor hela tiden, omväxlande 2:an och 3:an, ja till och med 4:an en stund när vi skulle skynda över en av de trafikerade lederna. En bit (3-4nm) kunde vi sätta focken och kombinera med 2:a. Detta gav en god fart trots strömmen, och med liten förbrukning.
När vi kom fram till Borstahusen hade vi gått 12nm på tre och en halv timme. Då hade vi kvar ungefär halva batteribanken.
I tabellform ser då resultatet för framåtdrift ut så här:
1 förbrukning: 7A___ _fart: knappt 2kn___ körtid: 22h___ reservtid: 5h40’
2 förbrukning: 16A ___fart: 3kn__________ körtid: 10h___ reservtid: 2h30’
3 förbrukning: 34A ___fart: 4kn__________ körtid: 4h40’__ reservtid: 1h
4 förbrukning: 66A___ fart: 4,7kn _______ körtid: 2h20’
5 förbrukning 120A ___fart: 5,5kn
Lite detaljer kring detta:
Förbrukningen är högre om man har motvind (t ex 36A för 3:an i motvind, eller 38 om det är sjögräs runt propellern). Vid förlig vind är den mindre
Farten varierar en hel del och anges efter vad jag bedömer som ett genomsnitt. Vi har t ex noterat 3,7-4,2 knop i 3:an. 4:an är utmärkt för att snabbt ta sig över en trafikerad led men dränerar batterierna fort. 5:an väsnas en hel del, troligen för att det sugs ner luft kring propellern om vi inte har god fart redan när vi lägger in den.
Körtiden har jag beräknat efter 80% av batteribanken, dvs 160Ah av 200. Därefter finns det ju reservtid. Det är inte helt lyckat att köra helt i botten - även om batterierna stängs av innan de blir förstörda - men jag tänker mig att det åtminstone borde gå att använda halva den angivna tiden. Reservtid för 4:an och 5:an tycker jag inte är något att spekulera i.
Här ett exempel ur sommarens loggbok. Vi gick från Helsingör till Borstahusen. Raka vägen är 10,8nm, men det är mycket yrkestrafik och flera leder som ska passeras. Vi hade en ganska svag motvind, SO 3-5, och en knops motström som avtog efterhand när vi kom söderut. Vi gick för motor hela tiden, omväxlande 2:an och 3:an, ja till och med 4:an en stund när vi skulle skynda över en av de trafikerade lederna. En bit (3-4nm) kunde vi sätta focken och kombinera med 2:a. Detta gav en god fart trots strömmen, och med liten förbrukning.
När vi kom fram till Borstahusen hade vi gått 12nm på tre och en halv timme. Då hade vi kvar ungefär halva batteribanken.