Sida 1 av 1
Utombordare på Marieholm 26
Postat: 25 jun 2020 10:52
av andboh01
Hej
Jag överväger att köpa en Marieholm 26 med en VP MD5. Dessvärre finns en uppenbar risk att den gamla motorn rasar och jag uppfattar att ett alternativ till ett dyrt motorbyte är att montera ur inombordaren och övergå till utombordare. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge råd samt indikation på pris om det görs på verkstad?
MVH
BOH
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 25 jun 2020 19:35
av johan swe-1870
Det finns nog några M26 som har gått över till utombordare. Jag känner till en från Lubeck i Tyskland:
- Fritz Marsch M26, Lemkenhafen
- DSC_0025.JPG (56.99 KiB) Visad 12369 gånger
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 26 jun 2020 08:03
av andboh01
Tack
Då vet jag att det finns. Jag trodde att många hade bytt ut sina gamla motorer till utombordare då de flesta MD5 nu borde vara "tickande bomber" som kan sätta stopp för en sommars seglande. Byte till ny inombordare förefaller helt orimligt dyrt.
Jag har nu kontrollerat med några firmor och summer sannolika kostnader för at konvertera till utombordare:
Urmontering och plugga propelleraxelgenomföring - 10000kr
Förstärkning av akterspegel och montering av motorfäste - 8000 kr
Motorfäste - 2000 kr
Utombordsmotor tillkommer.
Jag är fortfarande mycket intresserad av andras erfarenheter och kunskaper runt detta
BOH
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 26 jun 2020 08:48
av Nils D
andboh01 skrev: ↑25 jun 2020 10:52
Hej
Jag överväger att köpa en Marieholm 26 med en VP MD5. Dessvärre finns en uppenbar risk att den gamla motorn rasar och jag uppfattar att ett alternativ till ett dyrt motorbyte är att montera ur inombordaren och övergå till utombordare. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge råd samt indikation på pris om det görs på verkstad?
MVH
BOH
Det finns några trådar i den engelskspråkiga delen av vårt forum som jag gissar kan vara av intresse för dig, även om de inte utgör direkta svar på den fråga du ställer.
De handlar om viktskillnader mellan IF och M26, inte enbart vad gäller kölvikten utan också dess placering i längsled. Det finns också lite diskussion kring skillnader i dessa avseenden mellan IF-båtar utan och med inombordare (IF-E). För en så liten och lätt båt som IF/M26 blir påverkan på seglingsegenskaperna av ändringar av deplacement och viktfördelningen i längsled ganska stora. Men av trådarna jag länkar till att döma verkar det tämligen enkelt att kompensera för förändringar så man behåller båtens segelegenskaper.
https://ifboat.se/forum/3/810?p=4526&hilit=engine#p4526
https://ifboat.se/forum/3/952?p=4124&hilit=engine#p4124
Om du gör ett byte till utombordare kan det kanske också vara skäl att byta eller ändra rodret, eftersom M26 har ett ganska stort hål i sitt roder för att ge plats för propellern. Men hur viktigt det är i praktiken kanske någon annan på forumet kan svara på.
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 26 jun 2020 10:01
av andboh01
Tack
Jag tror att jag vid något tillfälle även fångade ett liknande resonemang i en svensk äldre tråd. Det har även diskuterat hur större vikt på utombordare på IF inverkar på stabilitet och seglingsegenskaper. Jag uppfattar dock att det är hanterbart och går att åtgärda. Den stora frågan är hur länge man bör hoppas att MD5 går att lita på samt när - om och hur man konverterar till utombordare. Det förvånar mig att det inte har varit en större fråga med tanke på att man har diskuterat de äldre motorernas livsläng i snart 15 år.
BOH
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 26 jun 2020 15:32
av maja
Livslängden beror nog mycket på hur motorn har varit använd.
Om motorn är direktkyld med sjövatten , gäller det att köra med en termostat som öppnar tidigt, så att motorn kyls med svalt vatten. Visserligen tappar motorn litet effekt och drar litet mer bränsle, men korrosionen i kylkanalerna minskar betydligt. För det är, som jag har läst, just korroderade kylkanaler som tar död på en gammal marindiesel.
Sedan gäller det, som för alla andra motorer, att inte köra fullgas mer än korta stunder. Även om marinmotorer är lågt trimmade, kanske man ska utnyttja bara halva maxvarvet när man transporterar sig.
Men visst, när man köper en gammal 70-talsbåt, vet man ofta inte hur motorn har blivit använd under årens lopp, och då får man kanske lägga till ett framtida motorbyte i kalkylen.
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 27 jun 2020 09:06
av Nils D
andboh01 skrev: ↑26 jun 2020 10:01
Den stora frågan är hur länge man bör hoppas att MD5 går att lita på samt när - om och hur man konverterar till utombordare. Det förvånar mig att det inte har varit en större fråga med tanke på att man har diskuterat de äldre motorernas livsläng i snart 15 år.
Att frågan om äldre dieslars återstående "livslängd" inte diskuterats speciellt mycket här på IF-forumet är korrekt, men kan kanske bero på att det trots allt finns rätt få IF-E och M26 jämfört med standard IF, så frågan är kanske inte så aktuell för de flesta IF-ägare. Men om man besöker mer generella webbforum för segelbåtar, som t.ex. Sailguide.com, är mitt intryck att detta är en aspekt som dyker upp där ibland. Här är ett exempel på en tråd där flera olika aspekter på frågan om motorbyte diskuteras som kanske kan vara av intresse
https://www.sailguide.com/forum/viewtop ... +motorbyte
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 28 jun 2020 14:59
av Jim
andboh01 skrev: ↑26 jun 2020 08:03
Jag har nu kontrollerat med några firmor och summer sannolika kostnader för at konvertera till utombordare:
Urmontering och plugga propelleraxelgenomföring - 10000kr
Förstärkning av akterspegel och montering av motorfäste - 8000 kr
Motorfäste - 2000 kr
Utombordsmotor tillkommer.
Jag har inte helt koll på priserna inom den privata varvsnäringen men om man skall översätta priserna till min egen bransch så skulle urmontering och pluggning av axelgenomföring motsvara lite drygt 2 mandagar och förstärkning av akterspegel och montering av motorfäste lite knappt 2 mandagar.
Priset för motorfästet stämmer bra överens med katalogpriserna så där finns väl inte så mycket att säga om det.
Har man inte möjlighet att lyfta ut motorn på land så kan man ju göra det med mastkranen, om hamnen tillåter det, precis innan man skall lyfta upp båten på land. Gamla inombordsmotorer går att sälja som reservdelsmotorer. Jag har själv sålt en gammal Yanmar.
Sen kan man fixa axelgenomföringen i lugn och ro när båten står på land.
Att förstärka akterspegeln är inte heller så komplicerat så det är också något en normalhändig klarar av.
Givetvis en balansgång om man skall göra det själv eller lämna båten till varvet. Det finns några kronor att spara men absolut inte tid
- det kommer att ta längre tid än man tror men man är rätt så nöjd när man är klar med arbetet.
Som Nils skrev så kan det även vara idé att byta eller laga rodret, vid propellerurtaget, när man ändå håller på.
Re: Utombordare på Marieholm 26
Postat: 01 jul 2020 09:32
av andboh01
Tack för alla tips och synpunkter.
Då är det bara att hoppas på att hon går den här säsongen med sin gamla motor.
Om någon läser tråden och har egna erfarenheter av att konvertera en Marieholm 26 till utombordsmotor så är jag fortfarande intresserad.
MVH
Anders Bohman