Hej!
Jag har en fin äldre IF från 1969 sedan några år tillbaka. De förra ägarna råkade ut för en olycka med rodret där det fastade och således behövde de göra en lagning i undre nederkant med epoxy.
Förra våren (min första säsong med båten på land) märkte jag hur denna lagning börjat ’flagna’ lite. Då tid saknades innan sjösättning försökte jag endast täta lite med plastic padding men det har inte hållit något vidare.
Denna gång tänkte jag försöka mig på att göra en bättre lagning som förhoppningsvis löser problemet. Min tanke var att sanda ner nuvarande lösningar för att släta till rodret och se om något från skadan återstår, eller om eventuella vattenskador uppstått.
Bifogar lite bilder men tar gärna tips på epoxy/lagningsmaterial om någon gjort en liknande lagning.
Tack på förhand!
Elsa
Tips på tillvägagångssätt för lagning
Moderator: Moderator
Tips på tillvägagångssätt för lagning
- Bilagor
-
- IMG_3026.jpeg (288.58 KiB) Visad 385 gånger
-
- IMG_3025.jpeg (219.01 KiB) Visad 385 gånger
-
- IMG_3024.jpeg (275.5 KiB) Visad 385 gånger
-
- IMG_3023.jpeg (236.2 KiB) Visad 385 gånger
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Tips på tillvägagångssätt för lagning
Det låter rimligt. Slipa bort lite, undersök och spackla med epoxispackel.
Det är svårt att se på bilderna, men kanske är den lilla spetsen under rodret på kölens akterhant också lite skadad. Den har jag själv råkat slå av en bit av. Jag lagade den genom att spackla på i flera omgångar med epoxispackel. Det håller rätt så bra, bara jag inte stöter mot fler stenar med den, för då blir det att spackla på nytt nästa vår.
Det är svårt att se på bilderna, men kanske är den lilla spetsen under rodret på kölens akterhant också lite skadad. Den har jag själv råkat slå av en bit av. Jag lagade den genom att spackla på i flera omgångar med epoxispackel. Det håller rätt så bra, bara jag inte stöter mot fler stenar med den, för då blir det att spackla på nytt nästa vår.

Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
Re: Tips på tillvägagångssätt för lagning
Min spets hade (bara)spruckit i skarven mellan skrovhalvorna. Jag upptäckte att den var ihålig.
Jag gjorde en liten form av vaxad papp och tryckte in glasfiberspackel. Det har nu suttit i minst 10 år
Jag gjorde en liten form av vaxad papp och tryckte in glasfiberspackel. Det har nu suttit i minst 10 år
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983