I have only found one company with compass boxes.
Is the compass/box at page http://www.lyth.se/lyth_kompass.htm or http://www.lyth.se/Utforsalj.htm what you are looking for?
Perhaps you have better make your own.
Sökningen fann 1872 träffar
- 19 sep 2006 09:45
- Kategori: Common
- Tråd: Source for old Silva compass box
- Svar: 2
- Visningar: 7919
- 18 sep 2006 22:38
- Kategori: Rigg
- Tråd: Rev-cleat på bommen
- Svar: 18
- Visningar: 32057
Jag förstår att det kan vara svårt att få en servocleat eller motsvarande att sitta på en krökt yta som bommen, när draget är riktat längs med bommen. Ett underskattat alternativ är en hederlig knap. Där glider aldrig linan! Fast det är klart; du vill säkert att det ska gå snabbt att dra in respektiv ...
- 18 sep 2006 07:55
- Tråd: Rev-cleat på bommen
- Svar: 18
- Visningar: 32057
- 14 sep 2006 16:16
- Tråd: Kilar under mastfoten
- Svar: 20
- Visningar: 30291
Att masten böjer fram på mitten då du drar i förstaget tror jag till största delen beror på geometrin i riggen. Ökad spänning i förstag ber ökad spänning i toppvanten vilket med spridarna pressar mastens mitt föröver. Detta syns givetvis också som att glipan under mastfoten minskar. Ytterligare en or ...
- 07 sep 2006 11:36
- Kategori: Annat
- Tråd: Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
- Svar: 12
- Visningar: 20380
Jag tycker det är synd att kapa originalbenen. Kan du inte plugga hålen med bara teakplugg? Det blir lättare att återställa om du eller näste ägare skulle få för sig det. Jag har inget bord alls. Det ligger kvar i källaren. Och jag har inte pluggat några fästen i durken heller. Det fungerar bra det m ...
- 06 sep 2006 11:14
- Kategori: Annat
- Tråd: Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
- Svar: 12
- Visningar: 20380
Jag lägger till dett förtydligande: Det är inte alla IF-båtar som har bordsben i mässing med gänga längst ner. På min båt är benen i aluminium och saknar gänga. Mina ben är svängda i en svag S-form, så att det går att välja bordets placering genom att vrida benen. Smart, men lite vingligare än mässin ...
- 01 sep 2006 13:42
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Tjörn Runt och LYS
- Svar: 19
- Visningar: 32634
Enligt LYS båtdatablad finns det klassregel för Accent. Men på SSFs hemsida finns det ingen klassregel för Accent. Man måste vara medlem i Accentförbundet för att få tillgång till deras klassregel. Min slutsats är att detta måste diskvalificera Accent från att segla LYS. Det är inte rimligt att en bå ...
- 31 aug 2006 19:32
... Således borde kanske snarare IF:ens LYS sänkas? Flera vittnar ju om uteblivna resultat i LYS-seglingar trots kvalificerad besättning vilket väl kan tala för detta? Ja, så kan det kännas! På tal om ändring av LYS-tal: Det vore intressant att få reda på hur de revideras. Jag har t ex hört rykte so ...
- 31 aug 2006 10:42
Är inte detta den klassiska diskussionen inom segelsporten? Olika mätreglers för- och nackdelar, samt olika båtars prestanda och hur gynnade de är vid olika förhållanden inom respektive mätregel har nog debatterats så länge kappsegling har förekommit. Jag vet inte om det är till någon tröst men IF-se ...
- 30 aug 2006 08:36
- Kategori: Forum
- Tråd: Thanks for the new board!
- Visningar: 10949
- 29 aug 2006 08:39
- Kategori: Forum
- Tråd: Avatar och diverse...
- Visningar: 10557
Det är roligt att höra att det nya forumet uppskattas. :D I det stora hela är det just nu ett standard-forum, med inget bortplockat. Vi tittar på några saker som kan läggas till, t ex det som du anger, men först ska det städas lite på hemsidan. Tills vidare går det alltid att infoga en bild som en UR ...
- 27 aug 2006 21:13
- Kategori: Lyft
- Tråd: Förfrågan rörande trailer för bl a IF
- Svar: 1
- Visningar: 9321
Förfrågan rörande trailer för bl a IF
Jag har fått ett mail från Expressförbundet med information om att man arbetar med att ta fram en trailer som skulle kunna användas även för IF. Inom Sveriges Expresseglare finns behov av trailers. Vi har gjort ett webformulär för intresseanmälan för en trailer som passar Express men även IF med modi ...