Sökningen fann 1872 träffar

av johan swe-1870
16 okt 2006 21:12
Kategori: Skrov
Tråd: Slipning och målning av botten
Svar: 12
Visningar: 25458

Du har gul gelcoat även på botten. Min gula IF-74 hade röd polygrund primer, vanlig på den tiden. Mitt tips är att skrapa eller hyvla bort så mycket du kan. Med bra egg kan du skrapa ända till gul gelcoat. Då behöver du bara slipa lite röd primer där du missat. Att slipa är inte kul; det dammar förfä ...
av johan swe-1870
15 okt 2006 21:04
Kategori: Roder
Tråd: Böldpest på roder
Svar: 7
Visningar: 17454

Även mitt roder har lite blåsor. Det renoverades för ett antal år sedan tillsammans med botten. Både före och efter detta var rodret defininivt den sämsta delen.

Jag har även sett detta på andra IF-båtar. Förmodligen är det bara så att IF-roder ofta har pestliknande blåsor.
av johan swe-1870
03 okt 2006 15:48
Kategori: Tursegling
Tråd: Hva slags toalettløsning?
Svar: 15
Visningar: 28886

Re: potta och toa

Håkan IF 2685 MosesII skrev: Skulle gärna lägga upp en bild om funktionen funnits. Vi får väl hoppas att forumadmin får lust och tid nån gång att fixa det.
Det behöver inte fixas nån funktion. Det är bara att använda de som finns. Så här t ex:

Bild
av johan swe-1870
02 okt 2006 20:52
Kategori: Annat
Tråd: Lister
Svar: 4
Visningar: 10945

Enligt min mening är de svåra att skrapa, slipa eller ytbehandla på plats med bra resultat. Jag tycker inte heller att teak är riktigt så underhållsfritt som det ibland hävdas. Jag tycker den svartnar väl mycket. Jag vet inte vad det beror på, men det kanske kan skilja på olika platser. Kanske är det ...
av johan swe-1870
02 okt 2006 20:32
Kategori: Common
Tråd: Swim Ladder / Rescue Ladder
Svar: 1
Visningar: 6460

I think that one is home made.

Have you seen the similar standard ladder? That one I think may be bought at least second hand in Sweden.
av johan swe-1870
26 sep 2006 12:11
Tråd: Finns en fungerande kylbox?
Svar: 9
Visningar: 18834

Re: Länk till kyldiskussion på sailguides forum

Motsvarande diskussion, fast med en betydligt mer negativ inställning till peltier-element, finns i ett flertal trådar på sailguides forum: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=2879 Kanske kan vara av intresse. Tack, det är av stort intresse! Och det stämmer med min erfarenhet. Peltier-kyl ...
av johan swe-1870
25 sep 2006 22:30

Jag instämmer helt i att man ska välja så liten box som möjligt. Det är i och för sig lättare att kyla ned luft än öl och liknande (se nedan för en jämförelse av värmekapacitiviteten för olika material), men en fylld liten box med varor som efter lång tid har blivit kalla kommer också att hålla sig l ...
av johan swe-1870
25 sep 2006 21:21

Jag tror precis som du att 230V är bra. Därför köptes just boxen Gio Style Freddy Frigo eftersom den har både 12V DC och 230V AC anslutning (utan externt spänningsaggregat). Lite stor är den (28 l), och med katastrofalt dålig isolering. Priset var 499 kr på Ekohallen. Det är också två fläktar, eller ...
av johan swe-1870
25 sep 2006 13:32
Kategori: Rigg
Tråd: Bombeslag proctor
Svar: 2
Visningar: 7665

Eftersom du frågar efter glidbitar av plast antar jag att det rör sig om en elliptisk Proctormast (med 4 st ledade block i mastfotens akterkant). Till denna går det enligt expertisen inte längre att få tag i exakt de glidskenorna av plast. Däremot finns det en snarlik plastskena, trol avsedd för en a ...
av johan swe-1870
23 sep 2006 23:08

Finns en fungerande kylbox?

Denna sommar var det dags för en nymodighet. En kylbox inhandlad på stormarknad för ca 0.5 kkr fick åka med på semestern. Den har ett Peltier-element som på termoelektrisk väg alstrar kyla och sägs kunna åstadkomma mer än 20° sänkning av omgivningstemperaturen. Provkörning hemma gav emellertid endast ...
av johan swe-1870
23 sep 2006 17:51
Tråd: Undersökning: Spisens montering
Svar: 1
Visningar: 6488

Undersökning: Spisens montering

Hur sitter spisen i din båt? InFinit har ett spritkök utan balansupphängning. Tyvärr sitter spisen inte vågrätt. Det gör att det är svårt att laga mat, eftersom allt hamnar i ena sidan på stekpannan och kastrullerna går inte att fylla helt. I vissa lägen kan t o m hela spisen börja glida på den svart ...
av johan swe-1870
22 sep 2006 10:19
Kategori: Forum
Tråd: Vad tycker du om forumet?
Svar: 6
Visningar: 16403

Det finns en Nya inlägg sedan ditt senaste besök att klicka på längst upp till höger på Forumindex, men du måste ha loggat in för att den ska fungera.
av johan swe-1870
22 sep 2006 08:17
Kategori: Forum
Tråd: Vad tycker du om forumet?
Svar: 6
Visningar: 16403

Vi har valt att tills vidare ej kategorisera (dela upp i underrubriker). Men om antal inlägg tenderar att stiga mycket, och vi finner att de går att gruppera i olika ämnen, kommer vi att överväga en indelning i kategorier. Som extra har vi medlemmarnas (betalat medlemsavgift) diskussionsrubriker som ...
av johan swe-1870
21 sep 2006 22:30
Kategori: Beslag
Tråd: Fall till sittbrunn
Svar: 2
Visningar: 8569

Här kommer en massa personliga åsikter: Jag tycker att du ska titta lite på hur andra båtar har gjort det. Rent generellt menar jag att man inte ska överarbeta det på våra båtar. Köp inte en massa dyra och klumpiga avlastare, brytblock och winschar! Det är egentligen bara ett fall som behöver winscha ...
av johan swe-1870
19 sep 2006 13:09
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 32057

Jag gör som maja. Jag flyttar uthalet till revskothornet och surrar runt bommen, surrar revhalshornet runt masten och bommen samt surrar de mindre revöljetterna runt bommen. En sak som kan vara lite svår är att sträcka upp storen tillräckligt med fallet, eftersom bommen med alla surrningar inte längr ...