Sökningen fann 1845 träffar

av johan swe-1870
20 aug 2009 14:12
Kategori: Beslag
Tråd: Nya fall o fallbänk
Svar: 18
Visningar: 31619

Re: Nya fall o fallbänk

Plattans bästa finess är precis som skrivs att man kan flytta runt beslagen hur man vill utan att förstöra båten. Det händer ju att man ändrar sig eller att ett beslag går sönder. Jag har en platta av ca 10 mm akrylplast (=plexiglas) som är skruvad med 6 st rostfri skruv, dvs ingen genomgående bult....
av johan swe-1870
20 aug 2009 10:57
Kategori: Beslag
Tråd: Nya fall o fallbänk
Svar: 18
Visningar: 31619

Re: Nya fall o fallbänk

Detta har det skrivits om tidigare. Det finns många ideer om hur det löses bäst, nästan en för varje IF-båt. Fallen ska vara lika långa som de gamla, ev lite längre för att nå hela vägen. :P Luckgaraget håller utmärkt. Du monterar en platta på de längsgående förstärkningarna du bör ha synliga på gar...
av johan swe-1870
20 aug 2009 10:42
Kategori: Beslag
Tråd: Placering av fockskena
Svar: 21
Visningar: 18613

Re: Placering av fockskena

Då du ser ut att fungerande travare och block till den gamla fockskenan är det inget särskilt som säger att du måste byta till den nyare varianten. Jag satte "genua"-skena då jag lät den gamla fockskenan sitta kvar mest för att slippa spackla hålen. Nu har jag dock trampat så många ggr på ...
av johan swe-1870
18 aug 2009 08:38
Kategori: Beslag
Tråd: Placering av fockskena
Svar: 21
Visningar: 18613

Re: Placering av fockskena

Jag seglar inte med en utökad fock utan en som syddes mig för drygt 10 år sedan enligt då gällande klassregel. Även för en sådan fock tycker jag att din skena sitter för långt bak. Annars tror jag din skena är riktigt placerad i sidled, dvs så nära ruffen som möjligt. Kan du inte bara flytta din ske...
av johan swe-1870
12 aug 2009 14:52
Kategori: Rigg
Tråd: Storfallet
Svar: 3
Visningar: 8379

Re: Storfallet

De flesta halsar genua/fock fast och behöver därför winsch för att få tillräcklig spänning i förseglet. Många tar bort den på plattan på masten och använder en på rufftaket i stället. Storen hissas till toppmärket och spännes vid behov antingen med bomnedhal eller cunningham och behöver därför ingen...
av johan swe-1870
04 aug 2009 15:56
Kategori: Motor
Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Svar: 24
Visningar: 40226

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Tack Henrik, det är intressant läsning!
Jag förstår av vad du skriver att jag gjorde rätt bedömning då jag valde Mariner framför Suzuki.
av johan swe-1870
25 jul 2009 22:48
Kategori: Roder
Tråd: Knäckt rorkult
Svar: 8
Visningar: 17052

Re: Knäckt rorkult

Om du inte har löst problemet än, kan du kontakta mig. Jag har nån gammal i reserv.
av johan swe-1870
24 jun 2009 10:00
Kategori: Motor
Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Svar: 24
Visningar: 40226

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Ok, så er det enten Mariner/Mercury 4 Hk eller Yamaha 4 Hk der er interessante. Jeg kan forstå Mercury/Mariner har en speciel propeller som gør bakning og stop mere efektivt og Yamahas propeller har for stor stigning. Da jeg har behov for sejlads i Limfjordens smalle drag, i modvind og strøm, er de...
av johan swe-1870
23 jun 2009 08:36
Kategori: Motor
Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Svar: 24
Visningar: 40226

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Mariner är detsamma som Mercury. Jag har skaffat en Mercury 4hk 4t long shaft med segelbåtspropeller. Det är samma motor som Mariner 4hk 4t. Båda finns i en Sailmate-version, men det enda som då tillkommit är en inbyggd likriktare för laddning av batteri, vilket jag inte menar är något att ha. Den g...
av johan swe-1870
09 jun 2009 08:15
Kategori: Rigg
Tråd: Kick till proctor mast
Svar: 14
Visningar: 19364

Re: Kick till proctor mast

Liknande nyckelhålsbeslag brukar sitta för kicktaljan på båtar med rullrev för stor. För att kunna reva storen genom att rotera bommen måste man först ta bort kicktaljan. Det gör att du tvingas segla utan kick just när du behöver den som bäst, vilket förstås är dumt. Storskotet måste sitta på bomnoc...
av johan swe-1870
05 jun 2009 14:14
Kategori: Roder
Tråd: Bussning/O-ring på rodertappar
Svar: 1
Visningar: 6496

Re: Bussning/O-ring på rodertappar

Tips: sök efter "o ringar" så hittar du info om det.

Originalringar: Marieholm-Strömstad Marina
Alternativringar: Gardena o-ring på bygghandel
av johan swe-1870
05 jun 2009 08:41
Kategori: Allmänt
Tråd: Förväntansfull
Svar: 3
Visningar: 7352

Re: Förväntansfull

Sprickan i stäven brukar inte vara allvarlig. Skrovet är gjort genom att de två halvorna har plastats samman på insidan. Sedan är sprickan bara spacklad utifrån. Då båten seglar i vågor arbetar skrovhalvorna och gör att det hårda spacklet inte blir sittande kvar, ännu mindre kan hålla emot. Jag är l...
av johan swe-1870
04 jun 2009 15:17
Kategori: Rigg
Tråd: Höjd på masttopp med Vindex
Svar: 3
Visningar: 7677

Re: Höjd på masttopp med Vindex

Jag skulle inte våga mig under en bro eller ledning med så liten marginal. Kommer det en våg eller avviker vattenståndet kan det lätt vara mer än windexens höjd. Jag menar alltså att du ska ta reda på total längd på masten, lägga till avståndet från vattenytan till mastfoten och en extra marginal på...
av johan swe-1870
29 maj 2009 16:48
Kategori: Skrov
Tråd: Skador i kölsvinet
Svar: 7
Visningar: 11130

Re: Skador i kölsvinet

Det är svårt att se på bilden hur allvarligt det är, tycker jag. Det kan vara därför du inte fått svar. Jag tycker din bild ser lite underlig ut. Kanske är det man ser gammal polyester utan tillräcklig halt av glasfiber, som av någon anledning har spruckit upp. Beroende på hur det ser ut under och i...
av johan swe-1870
28 maj 2009 10:39
Kategori: Beslag
Tråd: Svirvelplatta för spinnakerskot
Svar: 12
Visningar: 19567

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Det torde bli mer friktion med ett fast kindblock, eftersom spinnakerskotens riktnng kan variera en del, särskilt om man använder suggor. Vinklar man kindblocket uppåt mot relingen med en lämplig kloss som jag skrev, kan man nog hitta ett läge som fungerar utan nämnvärd friktion. Är spinnakerskotet...