Sökningen fann 1833 träffar

av johan swe-1870
12 jun 2011 20:23
Kategori: Tursegling
Tråd: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo
Svar: 25
Visningar: 42293

Re: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo

Idag har Ingo anlöpt Holmsund, Umeå. Det låter som att han blir där nån dag eller två för att invänta bättre väder.
av johan swe-1870
11 jun 2011 23:04
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Jag är osäker på hur Seldenmasten är. På Proctormasten är spridarfästet konstruerat så att spridaren från början pekar något över horistontalplanet. Spridaren kan röra sig lite upp eller ned i beslaget men ganska lite. Spridaren är i övrigt helt rak. En rak spridare i ett riktigt mastbeslag sitter a...
av johan swe-1870
09 jun 2011 22:42
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Det förstår jag. Men vad har undervanten med saken att göra?
av johan swe-1870
09 jun 2011 22:20
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Den horisontella spridarvinkeln beror på hur undervanten är placerade i förhållande till maströret. I princip bör spridarna ha (ungefär) samma vinkel som övervantens röstjärn har mot maströretc centrum. Jag förstår inte. På vilket sätt påverkar undervantens placering i förhållande till maströret sp...
av johan swe-1870
09 jun 2011 12:13
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Spridarna på en IF-båt ska peka något uppåt, annars är det nåt fel. Som du skriver ska det vara samma vinkel mot vantet på över- resp undersidan av spridaren. Så är det på IF-båtarna som jag har sett. Jag förstår inte vad du menar med att låsa spridaren med tejp. Mina spridare sitter med skruv med l...
av johan swe-1870
07 jun 2011 22:56
Kategori: Tursegling
Tråd: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo
Svar: 25
Visningar: 42293

Re: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo

Ingo går nu mot Törehamn för att runda den viktiga bojen, nordligast av allt i Bottenviken:

Bild

I brevlådan lägger man sin adress så får man sen ett intyg på att man har varit där.
av johan swe-1870
06 jun 2011 09:24
Kategori: Tursegling
Tråd: Garderob blir kyl
Svar: 17
Visningar: 29020

Re: Garderob blir kyl

Dörren kan vändas ganska enkelt. Jag vill minnas att jag köpte nya gångjärn och fick göra nya uttag för gångjärn och låsbleck med ett stämjärn. Det var nog allt. Kanske jag filade av lite på kärleksbrädans (lösa trekanten för förpikskojen) aktre hörna för att den inte ska spänna mot garderobsdörren ...
av johan swe-1870
05 jun 2011 23:37
Kategori: Tursegling
Tråd: Garderob blir kyl
Svar: 17
Visningar: 29020

Garderob blir kyl

Jag har vänt min garderobsdörr så jag kan öppna den lätt från "salongen". Då båten blev med kyl för några år sen kom jag på att kylboxen passar fint i garderoben. Därför byggde jag en hylla och monterade längst ned i garderoben. Så här ser det ut: http://i1135.photobucket.com/albums/m637/j...
av johan swe-1870
05 jun 2011 21:35
Kategori: Common
Tråd: What are the original jib sheet cleats?
Svar: 5
Visningar: 12741

Re: What are the original jib sheet cleats?

My boat has jam cleats of this type for the original sheet winches at the cockpit sides: http://www.watski.se/f/Knipknap-Nylon-120-Mm-2922434

I think they are original on my 1974 boat. At least I haven't done anything but using them in the 20 years I have owned the boat.
av johan swe-1870
03 jun 2011 22:29
Kategori: Tursegling
Tråd: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo
Svar: 25
Visningar: 42293

Re: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo

Ingo har meddelat att han står över Umeå nu. Han planerar istället att om någon dag gå direkt mot Haparanda i ett väderfönster han har hittat.
av johan swe-1870
03 jun 2011 22:13
Kategori: Rigg
Tråd: Spilerfaldet slasker og stresser
Svar: 6
Visningar: 9180

Re: Spilerfaldet slasker og stresser

Dette er sjovt! "Frølår" oversettes nok bedst til "grodben" på svensk.

Det du har montert er rigtig nok en "cleat" på engelsk. Men den heter "råtta" på svensk, vilket skulle bli "rat" på engelsk.
av johan swe-1870
02 jun 2011 22:57
Kategori: Rigg
Tråd: Spilerfaldet slasker og stresser
Svar: 6
Visningar: 9180

Re: Spilerfaldet slasker og stresser

Här går faktiskt även min danska i stå. Vad är en frølår? Är det en lite hake i plast? På min båt brukar det vara gastarna som blir stressade av det lösa spinnakerfallet, speciellt när fallet börjar hissa spinnakern själv samtidigt som gasten skall skota genuan i lite mer vind. Vi har diskuterat att...
av johan swe-1870
02 jun 2011 22:33
Kategori: Tursegling
Tråd: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo
Svar: 25
Visningar: 42293

Re: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo

Att döma av hans satellitspårning har Ingo idag anlöpt Vaasa efter en 24-h etapp. Intressant att följa!
av johan swe-1870
30 maj 2011 09:47
Kategori: Beslag
Tråd: Akterstagsinfästningarna
Svar: 8
Visningar: 10898

Re: Akterstagsinfästningarna

Välkommen till IF-båten, till IF-forumet och till IF-förbundet (för du är väl medlem?)!

Jag tror inte att de riktiga öglebultarna för akterstaget kan behöva bytas. De är till skillnad mot vantens öglebultar inte så utsatta.