Sökningen fann 1833 träffar

av johan swe-1870
30 jun 2011 21:29
Kategori: Beslag
Tråd: maxbelastning för cleats
Svar: 25
Visningar: 34095

Re: maxbelastning för cleats

Trippeltaljan är vanlig bullet. Utanför bilden sitter ett big bullet i bomfästet. Från mastfoten går en dyneema-lina via big bullet i bommen till det översta bullet trippelblocket. Blocket i bommen får stor last. Jag hade från början ett kullagrat Sailracing-block där, men det brast efter några segl...
av johan swe-1870
26 jun 2011 20:27
Kategori: Beslag
Tråd: maxbelastning för cleats
Svar: 25
Visningar: 34095

Re: maxbelastning för cleats

Jag vet inte säkert, då jag aldrig har haft mina av, men jag har hört att det finns tillräckligt med material för självgängande skruv på denna plats. Både winchar och råttor sitter nog därför inte med skruv och mutter utan med självgängande skruv enbart. Med självgängande skruv ska du borra lite min...
av johan swe-1870
26 jun 2011 09:47
Kategori: Allmänt
Tråd: Windfinder: vädersajt för seglare
Svar: 0
Visningar: 5208

Windfinder: vädersajt för seglare

På http://www.windfinder.com hittar man väderinformation som passar seglare. Där finns prognoser, mätningar och statistik framför allt gällande vind. Inte bara temperatur och badväder som många andra ställen. Windfinder är mest riktad till wind- och kitesurfare, men informationen passar utmärkt för ...
av johan swe-1870
23 jun 2011 08:49
Kategori: Rigg
Tråd: Problem få av mastfoten
Svar: 10
Visningar: 15928

Re: Problem få av mastfoten

Ändbeslagen är svåra att få av. Skruvarna är ofta fastoxiderade. När du har lossat skruvarna upptäcker du nog att även själva beslaget sitter fast. Dessutom är där inte mycket att få tag i. Det bästa är att ha gått om tid, spruta in lösande medel och att ha diverse olika bra-att-ha verktyg till hand...
av johan swe-1870
21 jun 2011 21:46
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Jag har kommit på en enklare metod, en grafisk lösning. Istället för att räkna geometri och klättra upp med vattenpass, gradskiva och linjal behövs endast en mycket stor passare. Rent praktiskt använder du en lina istället för passare. Gör så här: 1. Fäst en lina vid toppvantets fäste i masten, 2. M...
av johan swe-1870
21 jun 2011 19:51
Kategori: Beslag
Tråd: Akterstag vid spinnakersegling
Svar: 5
Visningar: 8830

Re: Akterstag vid spinnakersegling

Så löst du vågar. Jag tror man brukar säga att det är bra att masten lutar bakåt på kryss och framåt på läns, men det är ju lite svårt att åstadkomma på en IF. Det bästa man kan göra är att slacka akterstaget på läns. I lätt- och mellanvind har jag mitt utsläppt så mycket det går. Det är samma läge ...
av johan swe-1870
21 jun 2011 19:34
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Det bör gå att mäta vinklarna. Man måste bara ha en gradskiva eller liknande. Men egentligen räcker det att sätta spridaren så vinkel mot vantet är samma ovanför spridare som nedanför. Som alternativ kan man räkna ut med trigonometri hur många mm över vågrätt som spridare ska sitta för att vinklarna...
av johan swe-1870
20 jun 2011 11:27
Kategori: Motor
Tråd: Problem med utombordaren
Svar: 10
Visningar: 31912

Re: Problem med utombordaren

Jag instämmer inte helt. Vi första tanken syns kanske det känns rätt som IF1426 och Johan föreslår. Men ett dilemma blir att riggens sida är ganska plan, och kommer kanske att slå i vågorna vid segling i krabb sjö. Så efter att ha provat med att vrida motorn på sidan och erfarit att riggen dunkade ...
av johan swe-1870
20 jun 2011 10:15
Kategori: Motor
Tråd: Problem med utombordaren
Svar: 10
Visningar: 31912

Re: Problem med utombordaren

Eftersom Mercury skall läggas på vänster sida (förut sett) när den transporteras liggande, är det då inte lämpligt, när den är i upplyft läge på båten, att vrida motorn något så att vänster sida intar en lägre nivå för att minska risken att olja tränger upp i cylindern, ex. vid en hård kryss på BB ...
av johan swe-1870
19 jun 2011 16:44
Kategori: Tursegling
Tråd: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo
Svar: 25
Visningar: 42294

Re: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo

Nu ligger Ingo i Öregrund. Sedan väntar midsommar nånstans på Åland.
av johan swe-1870
17 jun 2011 15:53
Kategori: Tursegling
Tråd: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo
Svar: 25
Visningar: 42294

Re: Ingo Gorodiski, single trip Rund Ostsee i IF Jolågo

I morse angjorde Ingo Sandarne Söderhamn efter att troligen ha lämnat Mjältön utanför Örnsköldsvik i går morse.
av johan swe-1870
15 jun 2011 22:42
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Du har säkert helt rätt, Mitt resonemang ovan förutsätter nog ingen eller väldigt liten friktion.
av johan swe-1870
13 jun 2011 21:33
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Det har du rätt i Maja! Vad händer på läsidan? Spridarna kanske under belastning ställer in sig själva så att det blir samma vinkel mot övre som nedre delen av vantet. Det förutsätter bara att spridaren inte befinner sig så långt ned att vinkel mot nedre delen av vantet är störren än 90 grader, för ...
av johan swe-1870
13 jun 2011 10:13
Kategori: Rigg
Tråd: Vinkel, spridare
Svar: 25
Visningar: 32336

Re: Vinkel, spridare

Jag tittade hastigt på två båtar med Seldenmast på min brygga. Kanske det ser ut som att deras spridare sitter vågrätt istället. Men det var svårt att se då jag stod på samma brygga som båtarna ligger på. Jag kan kolla igen om du vill. Men det vore ännu bättre om någon medlem som har en Seldenmast p...
av johan swe-1870
13 jun 2011 10:07
Kategori: Roder
Tråd: Rostfritt beslag övergång roderkult /roder
Svar: 1
Visningar: 6989

Re: Rostfritt beslag övergång roderkult /roder

Välkommen till forumet och gratulerar till ett bra val av båt! Roderplåtarna är fästa med pinnbultar. Du kan se hur sådana ser ut i min tråd om renovering av roderbeslag: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=871 Pinnbultarna kan sitta hårt. Ja, det är ett smalt spår i dem, så det är ...