Sökningen fann 179 träffar

av FredrikH
20 sep 2008 09:26
Kategori: Annat
Tråd: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!
Svar: 7
Visningar: 11050

Re: Loggens knopmätare har fastnat på 7 knop!

På min motorcykel brukar hastighetsmätarnålen fastna när den stått still ett tag. Det enda som brukar fungera då är att köra jättefort och knacka lite på glaset, då hoppar den loss! :evil: I ditt fall kanske det skulle det kanske vara värt att kolla om det går att montera isär loggen och se om det g...
av FredrikH
27 jun 2008 12:36
Kategori: Kappsegling
Tråd: SM!
Svar: 2
Visningar: 6940

En sak man alltid kan göra är att lätta upp båten så mycket det går. Värmaren bortplockad - bra! En lämplig åtgärd för att lätta båten är att först tömma hela båten. Allt ska ut som är löst, detta inkluderar garderobsdörren, motorfästet och bordet till sittbrunnen! Sätt dig sedan med klassreglerna i...
av FredrikH
18 jun 2008 20:37
Kategori: Segel
Tråd: Nye seil: Hvilken seilmaker og hvorfor?
Svar: 3
Visningar: 9742

Kolla in boken "Performance Racing Trim" av Bill Gladstone. Det är en väldigt lättläst och faktaspäckad bok om hur man trimmar för att vinna. Boken "Performance racing tactics" av samma författare kan jag också rekommendera som fortsättning, mycket givande läsning. Bägge böckerna...
av FredrikH
10 jun 2008 09:58
Kategori: Skrov
Tråd: Återställa färg på fribord
Svar: 9
Visningar: 17215

Re: Går det?

Intressant läsning. Jag har ett krux, min båt är blå original, sen är den målad med tvåkomponentsfärg blå, som sedan delvis slipats ner och sen har båten målats blå med enkomponent. Nu funderar jag, är det ett omöjligt jobb att slipa bort ALL färg och få fram originalgelcoaten och få någon ordning ...
av FredrikH
05 jun 2008 15:14
Kategori: Rigg
Tråd: Fälla masten utan mastkran
Svar: 4
Visningar: 11181

Detta är ett mycket bra sätt att masta av och på båten, så gör jag alltid! Som Marek skrev fungerar detta bara på master som har en bult i mastfoten. 1. Lägg båten med fören mot bryggan. Se till att ha en bra akterförtöjning. Rensa sittbrunnen på allt som man kan snubbla på, dra igen ruffluckan och ...
av FredrikH
29 maj 2008 14:07
Kategori: El
Tråd: GPS
Svar: 38
Visningar: 65085

Ganska coolt. De flesta IF-seglare verkar vara överens om att "skall det vara nymodigheter som GPS, så ska det vara en gammal modell". :lol: Jag är tyvärr inget undantag, jag äger själv en Garmin 12... Oftast glömmer jag den dock hemma i lådan när jag åker ut på sjön. Jag har i princip bar...
av FredrikH
28 maj 2008 16:33
Kategori: El
Tråd: GPS
Svar: 38
Visningar: 65085

Vad du skall ha för utrustning beror alldeles på vad du har för preferenser, t.ex. vart skall du segla, hur beroende är du av el ombord osv. Helt enkelt: Vad skall du ha din GPS till och vad får det kosta? Själv har jag aldrig använt GPS, har seglat i flera av Sveriges skärgårdar och alltid nöjt mig...
av FredrikH
12 maj 2008 12:44
Kategori: Beslag
Tråd: Storskotsystem
Svar: 19
Visningar: 30944

Det är storsegelarean och båtens vikt alternativt rätande moment som avgör kraften på storskotsarrrangemanget. Kolla arbetslasten med leverantören. Du ska kunna orka skota och släppa och vagnen ska hålla för max belastning. Vad är motsvarande belastning på en IF? Om du ställer dig upp och skotar he...
av FredrikH
12 maj 2008 12:41
Kategori: Beslag
Tråd: Storskotsystem
Svar: 19
Visningar: 30944

Jag har systemet för 3/4 ton från Ronstan. På Hjertmans kallade de det för "stridsvagn", det är bara att hålla me, en enkel och mycket stabil kullagrad skotvagn. Den rullar fortfarande bra efter fem år och håller mycket bättre än originalsystemet (som pajade första gången jag seglade båten...
av FredrikH
24 apr 2008 07:45
Kategori: Motor
Tråd: Svaj i motorfäste, mjuk akterspegel.
Svar: 24
Visningar: 39934

Det låter som att du kommer att få en väldigt styv och bra akterspegel. En sak du dock bör fundera på innan du sätter igång är att om du vill kappsegla båten eller sälja båten till någon som har tänkt sig att kappsegla, vill man absolut inte ha all den extra vikt som du plastar fast i akterspegeln. ...
av FredrikH
22 apr 2008 22:15
Kategori: Motor
Tråd: Svaj i motorfäste, mjuk akterspegel.
Svar: 24
Visningar: 39934

Beslaget som kompenserar för den negativa akterspegeln består av fyra st. likadana aluminiumprofiler vilka skruvas ihop med motorfästet och vinklar fästet. Om du skaffar ett till likadant beslag som du "slaktar" och tar två av dessa profiler och monterar på insidan, bör de passa ihop med d...
av FredrikH
22 apr 2008 19:33
Kategori: Motor
Tråd: Svaj i motorfäste, mjuk akterspegel.
Svar: 24
Visningar: 39934

Om du köper ett "monteringsbeslag för positiva/negativa akterspeglar", Hjertmans artikelnr 5871-2 för 425:- kan du använda likadana aluminiumprofiler både på utsidan och insidan av akterspegeln och dra ihop med bultar. Därefter får du ha en mycket häftig utombordare för att dra sönder någo...
av FredrikH
09 mar 2008 15:47
Kategori: Skrov
Tråd: Läckande båt
Svar: 5
Visningar: 11048

Min erfarenhet är att när en IF-båt läcker, finns det vanligtvis två källor till vatteninträngning. Den ena är att fönsterrutorna läcker, då brukar det bli fuktigt på dynorna. Den andra är att tätningen i skarven mellan däck och skrov läcker. Min erfarenhet är att det då kommer in mer vatten när man...
av FredrikH
25 feb 2008 20:12
Kategori: Rigg
Tråd: Klossar till spridarfästena
Svar: 5
Visningar: 11216

Bredden på klossen är helt enkelt så stor bit som får plats i spridarfästet. Klostsarna får inte vara för långa, den ska bara ligga an mot den del av spridaren som ligger längst in vid masten, annars måste man göra klossen kilformad, vilket är onödigt krångligt. Tjockleken av klossen beror lite av j...
av FredrikH
25 feb 2008 15:26
Kategori: Skrov
Tråd: Byte av slangar till självlänsarna
Svar: 11
Visningar: 19183

Byte av slangar till självlänsarna

På min båt (modell -76) antar jag att det börjar vara dags att byta självlänsslangarna. Är det någon som vet vilken dimension och typ av slang man skall använda? Hur långa är slangstumparna? Skall det vara ett eller två klammer på anslutningarna? Skall man täta med något "klet" förutom kla...