Sökningen fann 137 träffar
- 06 sep 2021 21:59
- Kategori: Common
- Tråd: Deck layout
- Svar: 8
- Visningar: 9544
Re: Deck layout
Ah, I missed the furled headsail in your picture at first :P My boat came with a furling system that I have replaced with a standard wire forestay for similar reasons. I'm happy with that decision. The screw pattern is from an isolating plate that often sits underneath mast mounted winches to avoid ...
- 06 sep 2021 14:52
- Tråd: Deck layout
- Svar: 8
- Visningar: 9544
Re: Deck layout
I think you'd be fine if you moved the jib halyard to a sideways facing sheave at the foot of the mast and simply hoisted it by hand and cleated it off at the waist high cleat on the mast. Preferably to a previously marked position on the halyard so that you can hoist quickly before the sail fills ...
- 03 sep 2021 19:04
- Kategori: Beslag
- Tråd: Storskotskena system for if
- Svar: 16
- Visningar: 28128
Re: Storskotskena system for if
Jag ska nog ha grejer för att rigga iallafall 3:1 och 4:1 provisoriskt med lösa schackel och block, iallafall på ena bogen, så jag sticker ut och testar imorgon hur stor den upplevda skillnaden blir.
- 02 sep 2021 09:52
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Velocity Prediction Program (VPP)
- Svar: 12
- Visningar: 26956
Re: Velocity Prediction Program (VPP)
Precis vad du söker finns i Medvind nr 4 2009. Se sidan 14 och 15.
https://ifboat.se/medvind?task=download ... atid=2&m=0
https://ifboat.se/medvind?task=download ... atid=2&m=0
- 02 sep 2021 09:26
- Tråd: Storskotskena system for if
- Svar: 16
- Visningar: 28128
Re: Storskotskena system for if
Jag har börjat fatta tycke för att justera travaren hellre än att släppa på skotet i vindbyarna och funderar därför på att uppdatera grejerna till nästa år. Jag fick en fin skena och travare från Harken med båten så de skulle kännas synd att byta, men utväxlingen på 2:1 tycker jag medför en onödig sk ...
- 21 aug 2021 16:11
- Tråd: Genuacunningham
- Svar: 22
- Visningar: 26204
Re: Genuacunningham
Än så länge har ögat suttit bra vid provsegling, men pga din varning Maja gjorde jag om ögat tightare så att det nu kräver kraft och finess för att trä loss. Jag tror inte det ska kunna lossna oavsiktligt nu men det får visa sig. Schacklar och andra lösningar har jag lätt tillhands i båten. Smart L-Å ...
- 18 aug 2021 10:58
Tack för input. Jag slipade upp centrumhålet i en acetaltrissa. Det blev en ganska stor 32x14mm trissa för att fylla bredden i beslaget på ett bra sätt. Jag splitsade ett öga som med lite lagom kraft kan dras fast i spåret i bultens skalle. Jag tror det ska sitta bra nog. 3M2D8258.JPG Och så provar j ...
- 09 aug 2021 07:41
En fråga; Jag har plats för bult och trissa i mitt däcksbeslag för förstaget men fick ingen trissa med båten. Den smarta bulten med ett spår i skallen och snabblåsning i andra änden har jag. Den verkar vara 8.5mm och tar inte de trissor med 8mm centrumhål jag hittat i handeln. Har ni något tips på en ...
- 06 aug 2021 08:52
- Tråd: New to this beautiful boat
- Svar: 2
- Visningar: 5772
Re: New to this beautiful boat
Leaks from above are not unusual on an old boat like the IF and like Nils says the water tends to end up in the bilges. You commonly see leaks around windows, deck hardware such as genua and jib tracks, the gap in the hull/deck joint, the hatch between the cockpit and saloon etc. Do you have water ...
- 24 jul 2021 11:23
- Kategori: El
- Tråd: Topplanterna
- Svar: 10
- Visningar: 11580
Re: Topplanterna
Ja ska man använda batteridrivna lanternor blir det nog enklast att ha dem på en plats där man når dem. Även om det fanns trådlös av och på så ska ju batterierna kunna bytas också. Köper man en kombinerad röd/grön att ha i stäven och en vit att ha i aktern så följer man väl iallafall sjötrafiksföresk ...
- 23 jul 2021 21:39
- Kategori: El
- Tråd: Topplanterna
- Visningar: 11580
Re: Topplanterna
Det finns ljusstarka (två sjömils synlighet) LED-lanternor som drivs av vanliga AAA-batterier från ett företag som heter Navisafe - http://www.navisafe.com/products-2/ De finns att köpa i svenska butiker. Inte särskilt billiga men jag har inte sett några andra batteridrivna lösningar som ser bra ut n ...
- 16 jul 2021 13:07
- Kategori: Rigg
- Tråd: Kilar under mastfoten
- Svar: 20
- Visningar: 32073
Re: Kilar under mastfoten
Mätaren kom idag och visar vad jag försökt pricka med tumstocken. Alltså 2,5mm med tumstocken blev 32,5 / 12,5% brottslast / 400kg. Men det är väl en del slump inblandat då man inte riktigt vet vart man börjar med tumstocken. Jag provtrimmade storen igår och önskade lite mer förkrum. Kilarna hindrar ...
- 14 jul 2021 22:11
Tack Maja för uttömmande svar. Jag slog till på en Loos PT-2M, lite dyr men jag vet fler som kommer ha glädje av den så det blir bra. Fungerar den även för mina 4mm undervant? Jag ser att specifikationen säger 5-6-7mm. Jag slog först i plastkilarna jag köpt med spänd rigg men det var lönlöst, annat ä ...
- 14 jul 2021 12:55
Jag har en Proctor med två trissor fram, två trissor bak och T-järn i däck. Jag spände igår upp riggen efter byte till ett lite längre förstag på 835cm vilket gav ett mastlut på ca 35cm i bomhöjd. Spridarna är klossade vid 280mm. Toppvanten är spända till 12-13% av brottslast med tumstock. Jämfört me ...
- 13 jul 2021 11:01
- Tråd: Akterstagssträckare
- Visningar: 15977
Re: Akterstagssträckare
Wiren i min gamla enkla hanfot var slut så jag tog inspiration från er och ersatte med en dubbel hanfot i Dyneema. Jag använde 5mm enkelflätad Liros D-Pro, gjorde låssplitsar av Brummeltyp och avslutade med att sy fast splitsarna med taglingsgarn. I blocklådan som hängde med båten fanns ett Harken Bu ...