Sökningen fann 145 träffar
- 13 jan 2022 09:24
- Kategori: Common
- Tråd: Hull - Deck join
- Svar: 8
- Visningar: 8253
Re: Hull - Deck join
Hello and welcome to the forums! Good luck with the sealing process. My boat was leaking like a sieve when I bought it and I spent a lot of hours last spring doing the work that you are now doing. The satisfaction of a dry boat makes the effort worthwhile I think. I had some variation in my gap as ...
- 05 nov 2021 10:22
- Kategori: Skrov
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 142
- Visningar: 209670
Re: Självlänsar
Jag provar med Trudesign och kan rapportera ifall det gick bra när jag provmonterat med slang och allt. Allt är beställt men leveransen verkar dröja lite. Det ska bytas genomföringar i samma dimension på en annan båt inom familjen i vår så de kommer till användning även om det inte skulle gå bra i en ...
- 01 nov 2021 08:19
- Tråd: Röstjärnsknä
- Svar: 5
- Visningar: 7679
Re: Röstjärnsknä
Antar att det är röstjärn till både under och övervant som är aktuellt att uppdatera? Bara till undervanten. Undervanten drar snett inåt masten i sina öglebultar och det är denna sneda dragriktning i kombination med en miss i dimensioneringen av öglebulten som medför risk för haveri. Det böjande mom ...
- 29 okt 2021 19:56
Jag gissar att spindeln på din originalventil har korroderat samman, precis som min. Det vita som syns på utsidan är antagligen zinkrester. Det låter rimligt! Det ser ju ut att kunna fungera med Trudesign kompositventil, även om den är lite klumpig. Behövs inte genomföring bytas eller extra avlastn ...
- 29 okt 2021 12:10
Jag fick låna en Trudesign-ventil av min lokala SeaSea, så här ser den ut på plats. Handtaget har inte utrymme att stängas pga skrovförstärkningen men det är monterat med en vanlig skruv så man kan byta till något bättre passande eller montera en fjärrmanövrering. Trudesign.jpg Den blir trots allt in ...
- 29 okt 2021 10:11
Mina originalventiler kunde nog ha tjänat på lite tätare serviceintervall. I min ägo har jag inte kunnat öppna dem för inspektion och tätning. De har fungerat men läckt vid bröst och spindel och uppvisar korrosion bitvis. I höst har jag efter torrsättning smort och försökt öppna dem vid varje besök t ...
- 10 sep 2021 13:16
- Tråd: M26 floor panels
- Svar: 6
- Visningar: 8557
Re: M26 floor panels
I should add that my IF floor plan is the one shown in the picture in the original post. Three panels of which the middle one has two threaded holes for table legs and the rear and forward one have a collapsing lifting eye. All three are removable. Even though the picture only shows half of the ...
- 10 sep 2021 09:52
- Tråd: M26 floor panels
- Svar: 6
- Visningar: 8557
Re: M26 floor panels
The forward panel is troublesome on my IF. If I step near either of the long edges it occasionally slides abruptly sideways and collapses into the bilge below. It's not a long fall but since you're already in an awkward position due to the low headroom in this section, I find that you slam your ...
- 06 sep 2021 21:59
- Tråd: Deck layout
- Visningar: 11127
Re: Deck layout
Ah, I missed the furled headsail in your picture at first :P My boat came with a furling system that I have replaced with a standard wire forestay for similar reasons. I'm happy with that decision. The screw pattern is from an isolating plate that often sits underneath mast mounted winches to avoid ...
- 06 sep 2021 14:52
- Tråd: Deck layout
- Visningar: 11127
Re: Deck layout
I think you'd be fine if you moved the jib halyard to a sideways facing sheave at the foot of the mast and simply hoisted it by hand and cleated it off at the waist high cleat on the mast. Preferably to a previously marked position on the halyard so that you can hoist quickly before the sail fills ...
- 03 sep 2021 19:04
- Kategori: Beslag
- Tråd: Storskotskena system for if
- Svar: 16
- Visningar: 31292
Re: Storskotskena system for if
Jag ska nog ha grejer för att rigga iallafall 3:1 och 4:1 provisoriskt med lösa schackel och block, iallafall på ena bogen, så jag sticker ut och testar imorgon hur stor den upplevda skillnaden blir.
- 02 sep 2021 09:52
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Velocity Prediction Program (VPP)
- Svar: 12
- Visningar: 29280
Re: Velocity Prediction Program (VPP)
Precis vad du söker finns i Medvind nr 4 2009. Se sidan 14 och 15.
https://ifboat.se/medvind?task=download ... atid=2&m=0
https://ifboat.se/medvind?task=download ... atid=2&m=0
- 02 sep 2021 09:26
- Tråd: Storskotskena system for if
- Svar: 16
- Visningar: 31292
Re: Storskotskena system for if
Jag har börjat fatta tycke för att justera travaren hellre än att släppa på skotet i vindbyarna och funderar därför på att uppdatera grejerna till nästa år. Jag fick en fin skena och travare från Harken med båten så de skulle kännas synd att byta, men utväxlingen på 2:1 tycker jag medför en onödig sk ...
- 21 aug 2021 16:11
- Tråd: Genuacunningham
- Svar: 22
- Visningar: 29725
Re: Genuacunningham
Än så länge har ögat suttit bra vid provsegling, men pga din varning Maja gjorde jag om ögat tightare så att det nu kräver kraft och finess för att trä loss. Jag tror inte det ska kunna lossna oavsiktligt nu men det får visa sig. Schacklar och andra lösningar har jag lätt tillhands i båten. Smart L-Å ...
- 18 aug 2021 10:58
- Tråd: Genuacunningham
- Svar: 22
- Visningar: 29725
Re: Genuacunningham
Tack för input. Jag slipade upp centrumhålet i en acetaltrissa. Det blev en ganska stor 32x14mm trissa för att fylla bredden i beslaget på ett bra sätt. Jag splitsade ett öga som med lite lagom kraft kan dras fast i spåret i bultens skalle. Jag tror det ska sitta bra nog. 3M2D8258.JPG Och så provar j ...