Sökningen fann 43 träffar
- 03 maj 2020 08:57
- Kategori: Beslag
- Tråd: Vilken skotskena är till vad?
- Svar: 6
- Visningar: 16928
Vilken skotskena är till vad?
Hej Som nybilen IF-båtseglare undrar jag vilken skotskena som är till för vad? Den yttre långa är till genuan. Sedan finns det två till, en långt fram längst till vänster och en kortare i mitten. Jag gissar att de är till för antingen spinacker eller fock. Vilken är till för vilken? http://www.freefa ...
- 26 apr 2020 21:44
- Kategori: Roder
- Tråd: Glapp i rodrets "gångjärn"
- Svar: 17
- Visningar: 40815
Re: Glapp i rodrets "gångjärn"
Jag har provseglat båten efter reparationen och det blev helt bra igen. Inget som helst glapp.
- 26 apr 2020 21:44
Det här använde vi:

- 18 apr 2020 09:55
VI h ängde tillbaka rodret på båten igår, och det blev jättebra. Nu hoppas vi bara att det håller framöver. Det visar sig. Sjösättning blir om en vecka eller två.
Återkommer med exakt vilken typ av epoxy vi använde. Jag vet fortfarande inte namnet på det. Men jag har frågat.
Återkommer med exakt vilken typ av epoxy vi använde. Jag vet fortfarande inte namnet på det. Men jag har frågat.
- 13 apr 2020 14:03
Det var snabbhärdande epoxy, två komponents. Jag vet inte exakt fabrikat, men jag kan kolla upp det. Nu har vi inte kollat om det blev hetl bra ännu, men vi har goda förhoppningar.
- 12 apr 2020 17:03
Vi har nu gjort så här:
Vi borrade ett 4 mm stort hål och hade tur att hitta den bockade rodertappen direkt. Nu har vi injecerat höghållfast epoxy och väntar bara på härdning med värme. Vi får se om det lyckades senare ikväll.

Vi borrade ett 4 mm stort hål och hade tur att hitta den bockade rodertappen direkt. Nu har vi injecerat höghållfast epoxy och väntar bara på härdning med värme. Vi får se om det lyckades senare ikväll.

- 11 apr 2020 11:48
* ta upp, skulle det stå.
- 11 apr 2020 10:38
Om du har nyare roderbeslag som är skruvade i roderbladet, ska det sitta o-ringar på tapparna för att ta upp glapp och minska slitaget. O-ringarna bör bytas med jämna mellanrum. Om tapparna är slitna går det att låta göra nya på en verkstad. Jag har i år ännu en gång fått byta den mittre tappen pga ...
- 11 apr 2020 09:55
Vi tog av rodret enligt instruktion från er, vilket gick väldigt bra, och tittade. Dessvärre är det glapp i rodertappens infästning i rodret. Se bild. Vi ska försöka fylla i material som "fattas" mellan rodertappen och rodret för att få det att sitta fast. På förslag är att borra två små hål i rodret ...
Re: Elschema
Jag kan inte hitta det dokumentret. Finns det fortfarande kvar? Nu finns det där. Logga in med användarnamnet medlem och använd det lösenord som du fick kring årsskiftet i Medvind Nr 1 2020 eller, om du blivit medlem nyligen, av din regionsansvarige. Tack så mycket, nu har jag laddat hem dokumentet ...
- 29 mar 2020 23:31
Tack för svar! Jag ska kolla och kan återkomma med hur det gick.
- 28 mar 2020 17:46
Glapp i rodrets "gångjärn"
Hej Nu inför säsongen kände jag att det glappar lite i rodrets. Själva infästningen i skrovet är stabil, det verkar mer som om rodret glappar lite i hur det ligger i "gångjärnet" så att säga. Antar att man kan åtgärda detta genom att sätta lite plastslang eller liknande runt gångjärnet eller om det ä ...