Sökningen fann 27 träffar

av ingemar
24 aug 2018 14:20
Kategori: Motor
Tråd: "Världens smartaste motorfäste"
Svar: 0
Visningar: 6416

"Världens smartaste motorfäste"

I " Classic Folkbåt – samlade tips och idéer " beskriver Anders Olsen " Världens smartaste motorfäste ". Ämnet är väl något som har behandlats många gånger på det här forumet, men jag har aldrig sett den här lösningen tidigare. Spontant ser det ut som en ganska elegant lösning, e...
av ingemar
13 jul 2018 14:35
Kategori: Skrov
Tråd: Kompensationsvikt
Svar: 6
Visningar: 10959

Re: Kompensationsvikt

Jag tänker att jag kan följa upp med hur det blev, kanske det finns någon intresserad där ute. Genom en bekant fick jag fri tillgång till begagnade blysänken avsedda för att trä rep genom. Då de inte har en speciellt bra form smälte jag ner sänkena och göt en solid vikt m.h.a. en aluminiumform för m...
av ingemar
26 jun 2018 10:45
Kategori: Skrov
Tråd: Kompensationsvikt
Svar: 6
Visningar: 10959

Kompensationsvikt

Min båt har aldrig haft någon motorbrunn, och enligt klassreglerna (D.13.1 (b)) skall en "permanent monterad kompensationsvikt" på minst 3,75 kg monteras där motorbrunnen annars varit. Min tanke är att bara skruva fast något lagom tungt som inte blir för mycket i vägen i plywoodskivan infö...
av ingemar
08 maj 2018 22:29
Kategori: Beslag
Tråd: Rostfri skruv i skotskena
Svar: 8
Visningar: 16245

Re: Rostfri skruv i skotskena

Orginalbeslaget till min skena försvann antagligen när skenan byttes ut av tidigare ägare, men jag tycker nog att orginallösningen verkar bäst. Har däremot inte lyckats jaga tag på ett, tyvärr. Jag tror att jag nöjer mig med att skruva dit en låsmutter för varje block. Det kanske inte hindrar korros...
av ingemar
07 maj 2018 15:42
Kategori: Beslag
Tråd: Rostfri skruv i skotskena
Svar: 8
Visningar: 16245

Re: Rostfri skruv i skotskena

Där sitter redan ett (enkelblock i en bygel), och att använda ett kindblock (https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/block-linhantering/selden-block/selden-kindblock-8mm) kändes som ett elegant alternativ för att slippa skruva på ett klumpigare dubbelblock. Ett alternativ skulle ju kansk...
av ingemar
07 maj 2018 12:47
Kategori: Beslag
Tråd: Rostfri skruv i skotskena
Svar: 8
Visningar: 16245

Re: Rostfri skruv i skotskena

Att använda rostfritt till att fästa skotskenan till skotbalken går nog bra, då aluminiumeloxeringen i försänkningen ger ett visst skydd för potentialskillnaden. Men i mitt fall har jag ju gängat upp nya hål i skotskenan (dvs i aluminiumet), där jag skruvat i rostfria skruvar. Det som håller blocket...
av ingemar
06 maj 2018 10:22
Kategori: Beslag
Tråd: Rostfri skruv i skotskena
Svar: 8
Visningar: 16245

Rostfri skruv i skotskena

Gammalt ämne, men något jag gärna diskuterar igen. Igår skruvade jag fast ett par kindblock på vardera ände av skotskenan. I brist på annat borrade jag upp hål i skotskenan som jag gängade upp för att acceptera M4-skruvar i rostfritt, vilka jag fettade in och använde för att skruva fast kindblocken....
av ingemar
05 sep 2017 09:21
Kategori: Lyft
Tråd: Ta ned masten under vintern?
Svar: 13
Visningar: 22706

Re: Ta ned masten under vintern?

Om du vill kan du skriva var du har din hemmahamn, så ökar iallafall chanserna att någon välvillig IF-seglare självmant anmäler sig att hjälpa till!
av ingemar
10 aug 2017 10:08
Kategori: Forum
Tråd: HTTPS till forum och förbundssida
Svar: 1
Visningar: 6598

HTTPS till forum och förbundssida

Det är dags att både forumet och förbundssidan på http://ifboat.se/ stödjer säker anslutning via HTTPS. Tidigare kostade det ganska mycket pengar att skaffa certifikat, men med Let's Encrypt är det numera både enkelt och gratis att installera giltiga certifikat. Kanske kan Crystone hjälpa oss? Jag k...
av ingemar
20 apr 2017 16:56
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 170222

Re: Självlänsar

Nu har även jag bytt självlänsventiler. Tack för en mycket hjälpsam tråd! När jag köpte min båt saknades mässingsrören (och även ventilrattarna) som ska förlänga ventilens axel in till ruffen. Jag förstår hur man med en saxpinne monterar mässingsröret över ventilens axel, alternativt som maja föresl...
av ingemar
07 jun 2015 18:24
Kategori: Beslag
Tråd: Reparation av Sprayhood
Svar: 5
Visningar: 13909

Re: Reparation av Sprayhood

Precis som maja hade min sprayhood sett en del slitage på ovandelen av fickan för den aktre bågen, samt hade en del trötta sömmar. Jag lämnade in den hos Britmarin, http://www.brimarin.se/ , dels för bra referens och för att det ligger väldigt nära till (jag bor i Östra och har ingen bil). Tvätt (dä...
av ingemar
24 nov 2013 17:28
Kategori: Roder
Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Svar: 76
Visningar: 96374

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Likt trådskaparen föll mina skruvar till roderbeslagen i bitar när beslagen skulle spännas åt. Tapparna på mina beslag är i risigt skick, och att åtgärda roderglappet är högt prioriterat till nästa säsong, vilket motiverade mig till att lämna in beslagen för att få nya tappar monterade. Det nedre be...