Sökningen fann 98 träffar

av Gripen
31 aug 2011 15:47
Kategori: Annat
Tråd: Inredning
Svar: 34
Visningar: 50561

Re: Inredning

Jag har nu pratat med min pappa. Han lät göra plyfa skivor med vitt laminat på till pentryt på hans båt. Det är troligtvis lamina av samma sort som på en vit billy bokhylla från Ikea eller liknande.

Tyvärr vet jag inte var han fick dem gjorda.
av Gripen
30 aug 2011 17:16
Tråd: Inredning
Svar: 34
Visningar: 50561

Re: Inredning

Klassreglerna tror jag finns någonstans på IF-båt förbundets hemsida. Jag ror att det finns plywood med vitt laminat på att köpa, det behöver inte lackas om. det finns plats i orginalgarderoben för en toalett så man behöver inte göra den större. Dock så är ju det väldigt praktiskt med två garderober ...
av Gripen
23 aug 2011 19:50
Kategori: El
Tråd: GPS
Svar: 38
Visningar: 67725

Re: GPS

Glider inte lådan runt när det kränger?
av Gripen
20 aug 2011 13:59
Kategori: Allmänt
Tråd: baktung?
Svar: 6
Visningar: 12042

Re: baktung?

Lägg det ankare du vanligen inte använder under förpikskojen och ha som nöd ankare. Se bara till att det inte hasar runt eller slår upp och ner när båten guppar och kränger. På detta sätt får du fram en del vikt och båten kommer trimma mindre på aktern. Ett tips är att försöka flytta så många saker i ...
av Gripen
19 aug 2011 15:26
Kategori: Skrov
Tråd: Måla om gul gelcoat
Svar: 11
Visningar: 18669

Re: Måla om gul gelcoat

Ja jag har för mig att någon berättade att han målat om sin båt för 2500 per kvadratmeter.

Denna länk kanske kan vara intressant. http://renoveraenif.blogspot.com/
av Gripen
19 aug 2011 13:26
Tråd: Måla om gul gelcoat
Svar: 11
Visningar: 18669

Re: Måla om gul gelcoat

Det beror på hur man målar om båten. Dagens sprutlackerings metoder till exempel gör att resultatet ofta blir båttre än gelcoat. De första åren är det också lättare att underhålla, det behövs inte ens vax! Om jobbet är gjort ordentligt ska det hålla i många år. På min båtklubb ligger det en röd if so ...
av Gripen
13 aug 2011 00:01

såhär sitter min GPS monterad. På denna plats är den förvånansvärt lite ur vägen, sladden göms nere i en av springorna i durken och är därmed ur vägen. En av bilderna ar tagen från sargkanten där rorsman sitter när det lutar och visar att det alltid är lätt för rorsman att se skärmen och att trycka p ...
av Gripen
12 aug 2011 12:54
Kategori: Beslag
Tråd: maxbelastning för cleats
Svar: 25
Visningar: 35388

Re: maxbelastning för cleats

Johan, jag måste också fråga vad det är för block i akterstags sträckaren, är det harken micro och vilken diameter har du på linan i sträckaren?
Hur stor utväxling får du ur din sträckare?
av Gripen
11 aug 2011 22:35
Tråd: Akterstaget flyttat
Svar: 7
Visningar: 9947

Re: Akterstaget flyttat

Man behöver ju inte alltid ha det bortkopplat och om man har en talja kan man ju hissa upp motorn från sittbrunnen och sedan sräcka ut handen och snabbt tilta upp motorn. om man har pushpit håller man ju sig i den.
av Gripen
10 aug 2011 18:19
Tråd: Akterstaget flyttat
Visningar: 9947

Re: Akterstaget flyttat

Man kan ha en hake av något slag på den ende av hanfotslinan som är ivägen för motorn, så man kan flytta över den till den andra sidan vid behov. Då sitter hanfoten symetriskt när man seglar och är ur vägen när man kör motor. Om man har en pushpit så är ett tips att låta göra ett motorfäste ungefär s ...
av Gripen
07 aug 2011 10:06

Ja Garmin 620 är enligt mig den ultimata plottern. Min pappa fick en sådan i födelsedagspresent för två år sedan och den funkar hur bra som helst. Tyvärr finns det inga handskfack på sidan av sittbrunnen på IF:en :x , Detta är annars en bra plats för denna plotter (särskillt om den ligger i lä på kry ...
av Gripen
02 aug 2011 10:37
Tråd: Läckande IF-E
Svar: 16
Visningar: 22297

Re: Läckande IF-E

Jag tror på kylsystemet! På min pappas Omega 42 som har en volvo-penta motor (vet ej beteckning), så var det fel på utblåset för sjövattnet som kyler sötvattnet som i sin tur kyler motorn. Detta ledde till övertryck och det började komma stora mängder vatten från motorn. Har du märkt om det kommer ut ...
av Gripen
01 aug 2011 21:10
Tråd: Ta bort mantåg och pulpit
Svar: 12
Visningar: 16979

Re: Ta bort mantåg och pulpit

Mina mantågsfötter är fastskruvade med genomgående bult med bricka och mutter, dessa syns på insidan. Syns de inte, stryk då med handen under däcket tills du hittar skruvarna.

Även min pulpit sitter på detta sätt.
av Gripen
26 jul 2011 11:00
Tråd: Bommen nöter på sparyhooden?
Visningar: 10749

Re: Bommen nöter på sparyhooden?

Sprayhooden på bilden hittade jag på internet och är från okänd båttyp (inte IF vilket man borde se på grund av vindrutan 8) ).
av Gripen
26 jul 2011 10:47
Kategori: Allmänt
Tråd: IF VS H-båt?
Svar: 13
Visningar: 22361

Re: IF VS H-båt?

Du har en poäng med det du sa om lazy-jacks och roddkick Maja! Jag kör själv utan båda dessa utan tog dom mest som ett exempel då många lovprisar dessa två. Jag har inte heller tänkt på att det skulle vara svårt att få ner seglet i en nödsituation då jag seglat med dessa hela mitt liv på mina föräldr ...