Sökningen fann 33 träffar

av Cleopatra
08 okt 2008 20:34
Kategori: Motor
Tråd: Motor i brønn eller på brakett på hekken?
Svar: 9
Visningar: 15503

Motor i brønn eller på brakett på hekken?

I min båt er motorbrønnen fortsatt i bruk, men ser jo at de fleste IF'er har motoren på brakett på hekken. Hva er hovedårsaken til dette? Hvordan fungerer dette arrangementet i praksis når det er bølger (vågor), blir det mye problemer med kavitasjon? Er det noen typer brakett som anbefales fremfor a...
av Cleopatra
08 okt 2008 20:25
Kategori: Motor
Tråd: Hvilke motorer passer i motorbrunnen?
Svar: 6
Visningar: 11717

Re: Hvilke motorer passer i motorbrunnen?

Hei! Jeg har vært borte fra forumet en stund, har ikke sett innlegget ditt før nå :oops: Honda har også en sylinder, så du unngår nok ikke vibrasjonene med denne heller. Hvordan den er i forhold til andre små firetaktere har jeg ingen erfaring med. Jeg har også vurdert brakett på hekken i stedet for...
av Cleopatra
01 jul 2008 14:51
Kategori: Motor
Tråd: Hvilke motorer passer i motorbrunnen?
Svar: 6
Visningar: 11717

I dag har jeg kjøpt en ny Honda. Brønnen på min båt er noe modifisert av forrige eier slik at Hondaen skal passe. Dermed vet jeg at den passer. Fikk tilbud om en Suzuki 6 hk til samme pris, men usikkerhet om den går ned i brønnen eller blir for høy gjorde at jeg holdt meg til Honda. Den kan også til...
av Cleopatra
27 jun 2008 13:07
Kategori: Motor
Tråd: Hvilke motorer passer i motorbrunnen?
Svar: 6
Visningar: 11717

Hvilke motorer passer i motorbrunnen?

Jeg trenger en ny motor, min Honda 5 hk har takket for seg og lønner seg ikke å reparere. En ny Honda er et alternativ, jeg vet også at Yamaha 5 hk totakt passer.

Hvilke andre motorer kan brukes i brønnen?
av Cleopatra
08 jun 2008 13:59
Kategori: Segel
Tråd: Erfaringer med Sailmasters/Apollo sails?
Svar: 5
Visningar: 11432

Göran Helmer hadde dessverre solgt sin siste kryssfokk, og kan ikke levere flere i sommer. Mens jeg venter på neste nummer av Medvind har jeg vært i kontakt med en lokal seilmaker som forhandler Bruce Banks seil. Er dette bra seil? Noen som vet noe om dette?
av Cleopatra
24 apr 2008 08:02
Kategori: Segel
Tråd: Erfaringer med Sailmasters/Apollo sails?
Svar: 5
Visningar: 11432

Jepp, jeg er medlem :D
Kanskje jeg bør vente til neste Medvind. Takk for tipset! Når kommer bladet?
av Cleopatra
23 apr 2008 22:27
Kategori: Segel
Tråd: Erfaringer med Sailmasters/Apollo sails?
Svar: 5
Visningar: 11432

Erfaringer med Sailmasters/Apollo sails?

Jeg har hentet inn tilbud på ny kryssfokk hos to leverandører, foreløpig. Alt. 1: Sailmasters/Apollo sails. Sydd i Polen, kjøpes gjennom Göran Helmer AB i Strømstad. 270 grams Polyant TNF Dacron crosscut. Alt. 2: Elvström Sobstad. Kjøpes gjennom Seilmaker Iversen i Bergen. Ser ut til å ha omtrent sa...
av Cleopatra
15 apr 2008 14:45
Kategori: El
Tråd: Antennkabel och installation
Svar: 22
Visningar: 40884

Re: Antennkabel och installation

s2451 skrev:
Jag skruvade bort masttopp och mastfot.
Jeg planlegger også installasjon av VHF. Hva gjør man når mastetoppen ikke kan demonteres, slik som på min Proctormast fra 1975?
av Cleopatra
12 mar 2008 18:55
Kategori: Skrov
Tråd: Bytte ventiler til cockpit-drenering.
Svar: 4
Visningar: 9273

Ja, hvis det er unødvendig å bytte ventilene, er ingenting bedre enn det :D
Da kommer jeg i første omgang til å forsøke å løsne på de ventilene jeg har...så sparer jeg kanskje tid og arbeid til andre småprosjekter ombord :)
av Cleopatra
08 mar 2008 15:58
Kategori: Skrov
Tråd: Bytte ventiler til cockpit-drenering.
Svar: 4
Visningar: 9273

Hvorfor vil du ikke bytte ut de gamle ventilene? Jeg kan ingenting om dette, men tenker at materialet i ventilene kan ha blitt svekket i løpet av alle disse årene, og at de kanskje bør byttes i alle fall, selv om jeg klarer å løsne dem igjen?
av Cleopatra
18 feb 2008 17:48
Kategori: Skrov
Tråd: Bytte ventiler til cockpit-drenering.
Svar: 4
Visningar: 9273

Bytte ventiler til cockpit-drenering.

Jeg må bytte de to (antagelig originale) slusekranene. Jeg funderer på å gå over til kuleventiler i stedet. Noen som har erfaring med det?

Messing eller syrefast stål?
Hva ville dere valgt?
av Cleopatra
26 sep 2007 21:01
Kategori: Förbund
Tråd: Er den norske IF-klubben død?
Svar: 8
Visningar: 18153

OK, da har jeg forsøkt alle e-postadressene på nettsiden, og alle henvendelser via disse har kommet i retur. Det står heller ikke noen adresse for "sneglepost", så nå tror jeg at jeg gir opp.
av Cleopatra
24 sep 2007 09:24
Kategori: Förbund
Tråd: Er den norske IF-klubben død?
Svar: 8
Visningar: 18153

Har nå forsøkt alle de andre adressene, så får vi se hva som skjer...
av Cleopatra
23 sep 2007 17:15
Kategori: Förbund
Tråd: Er den norske IF-klubben død?
Svar: 8
Visningar: 18153

Er den norske IF-klubben død?

Noen som vet? Har prøvd å melde meg inn elektronisk via nettsiden, men innmeldingsskjemaet fungerer ikke. Har prøvd å sende mail til formannen i klubben via adressen som er oppgitt på nettsiden. Adressen fungerer ikke. Er det noen her som vet om klubben lever, og hvordan jeg i så fall kan få meldt m...
av Cleopatra
15 feb 2007 18:26
Kategori: Annat
Tråd: Lensepumpe, typ og plassering
Svar: 2
Visningar: 6602

Lensepumpe, typ og plassering

I båten min mangler lensepumpe. Er det vanlig at IF ikke har slikt utstyr?
Hvis dere har fastmontert pumpe, hvilken type er bra og hvor har dere plassert den?

(Håper det er forståelig når jeg skriver på norsk :) )