Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 22 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av maja »

898 skrev: Jag råkade se att Maja skrivit följande på en tidigare tråd:
"På äldre roder sätter man t.ex. uppsplitsade engångssprutor eller bitar av krympslang i stället för O-ringar."
Ja, det enklaste är kanske att köpa några engångssprutor på apoteket. Det finns en standardsort som de säljer och som har en diameter något mindre än tappens. Behåll kragen om det finns plats för det.

Om tappen bara är litet oval, har det nog ingen större betydelse. Om tapparna är litet mera slitna, kan man fila dem runda.Om tapparna är väldigt mycket slitna, kan man renovera dessa roder genom att såga ut en bit plast och "vända" på tapparna, vilket är beskrivet i ett nummer av Medvind och kanske även på detta forum.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

898

Inlägg av 898 »

Maja, Var på apoteket och frågade efter engångssprutor med 15 mm diameter.
Fick en konstig blick tillbaka och svaret att man behöver recept eller intyg från länstyrelsen att man skall dem för hobbybruk.
Det får bli krympslang för det är receptfritt på Clas Ohlsson

ingemar
Moderator
Has liked: 3 times
Been liked: 2 times

Inlägg av ingemar »

Likt trådskaparen föll mina skruvar till roderbeslagen i bitar när beslagen skulle spännas åt. Tapparna på mina beslag är i risigt skick, och att åtgärda roderglappet är högt prioriterat till nästa säsong, vilket motiverade mig till att lämna in beslagen för att få nya tappar monterade. Det nedre beslaget hade nedvittrade skruvar och var enkelt att plocka bort. Det mittersta var däremot en annan sak; skruvarna var i princip omöjliga att få bort. Att försöka skruva bort dom resulterade i söndervridna skruvhuvuden då metallen är så mjuk. Någon som har varit med om något liknande? Hur får jag bort skruvar som sitter så hårt?

I ett desperat försök "hyvlade" jag bort en del av skruvhuvudet med ett stämjärn med förhoppning om att försvaga skruven och uppnå samma effekt som på det nedre beslaget, men utan framgång Inte vackert:Bild

Finns det något knep, eller ska jag ta fram borrmaskinen och försiktigt försöka borra mig igenom skruvhuvudet?
S-926

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Offra skruvarna och skaffa nya. Går det inte alls med skruvmejsel är det enda raka att borra ut dem. Du behöver säkert inte borra särskilt djupt innan du kan slå ut dem. Materialet är/var mässing, så det är ganska lätt att borra i.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
Janken
Kontakt:

Inlägg av Janken »

898 skrev:Maja, Var på apoteket och frågade efter engångssprutor med 15 mm diameter.
Fick en konstig blick tillbaka och svaret att man behöver recept eller intyg från länstyrelsen att man skall dem för hobbybruk.
Det får bli krympslang för det är receptfritt på Clas Ohlsson
Du kan köpa doseringssprutor utan recept. Såna man använder till att dosera flytande medicin till småttingar med.
Injektionssprutor kan du inte köpa över disk.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.

Skriv svar