Förlängda roderplåtar

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Sven-Ingvar IF 3003

Förlängda roderplåtar

Inlägg av Sven-Ingvar IF 3003 »

Jag tänker förlänga roderplåtarna ca 40 cm på det sätt som framgår av tipset på hemsidan, närmast ett tips från Göran Lundblad. Det finns också några foton på nätet som visar samma lösning. Min fundering gäller placeringen av pinnbultarna i de förlängda delarna. I samband med att jag skrotade ett defekt roder för ett par år sedan, sågade jag isär det rodret för att underlätta borttransporten. Rodret hade en tämligen kraftig fyrkantsbalk längs hela främre kanten, om jag inte helt missminner mig. Balken var i aluminium, återigen med reservation för minnet. Om mitt nuvarande roder har samma typ av balk (vilket jag inte vet) befarar jag att de tre främre pinnbultarna på de förlängda plåtarna hamnar rakt genom balken om man placerar bultarna på det sätt som framgår av skissen till tipset och på tillgängliga foton. Om det är en direkt nackdel som försvagar rodret kan jag inte bedöma men hur som helst känns det inte riktigt bra. Möjligen hade Marieholm också olika underleverantörer till sina roder genom åren och utförandena kanske är delvis olika, vilket ökar osäkerhet. Är det någon som vet hur det ligger till och vet hur jag bör göra? Tacksam för alla tips, synpunkter och goda råd.

Fredrik IF-1011

Re: Förlängda roderplåtar

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Mitt roder, till en Marieholm 26, är tillverkat av gjutplast runt en kärna av stålplåt. Vet inte om den varianten finns till IF också.
Fredrik

Marieholm 26 S-284

s/y Nadine

Re: Förlängda roderplåtar

Inlägg av s/y Nadine »

Jo jag satt och funderade, borde inte förlängda roderplåtar i polerat rostfritt vara något som förbundet kunde ta fram som man gjort med t.ex. undervantsröstjärnen? Om någon med bra kontakter kunde få någon firma att skära ut en hög med plåtar..Borde kunna bli rätt billigt.
s/y Nadine (IF-E 367)

Skriv svar