Bottenfärg och o-ringar

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Bottenfärg och o-ringar

Inlägg av Fredrik »

Gör hård eller självpolerande botten färg fartskillnad, någon som tros sej veta?
Var får man tag i o-ringar till rodertapparna.
:D
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Botten ska vara helt slät och utan beväxtning. Själv tror jag på den "hala" sorten av färg, dvs. VC17 - teflon.

O-ringar köper du enklast på närmaste byggshop eller välsorterad mack. Tätningsringar till Gardena bevattningssystem eller motsvarande annat fabrikat passar fint.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Inlägg av Fredrik »

OK, jag trodde det kanske var ngn speciell kvalitet på o-ringarna.
Tänkte testa SM så därför funderar jag på ny färg och att slipa ner, men det får nog bli lite puts på de värsta ojämnheterna och polerande färg ändå. Alternativet känns som inomhus jobb och det får nog vänta tills nästa vintersäsong./Fredrik swe1928
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

På Nadine har vi använt Hempels Mille Light. Det är en självpolerande färg som jag tycker mycket om.
Jag har använt den på min förra båt under flera år och då fungerade den mycket bra. Jag vet inte hur bra den fungerar längre söderut men den ska visst finnas i någon mer "giftig" version också.
Vi seglade 5 veckor i Stockholms skärgård ena året. Mina föräldrars båt var då täckt med havstulpaner (de använde den tillåtna VC17 det året) medan min båt var nästan helt fri.
Nackdelen var att kajen vid båtklubbens kran var blå i flera månader efter upptagningen av min båt.
Mille light rinner av som vattenfärg, men skyddar bra. Den är också väldigt dryg och går att späda mycket med thinner.
Resultatet tillsammans med pris och arbetsinsats vid målningen (inget förarbete krävs innan målning om färgen använts föregående år) gör att jag föredrar denna färg, men Nadine kappseglar inte det kanske ska tilläggas och därför har jag ingen erfarenhet av det.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:O-ringar köper du enklast på närmaste byggshop eller välsorterad mack. Tätningsringar till Gardena bevattningssystem eller motsvarande annat fabrikat passar fint.
Jag tycker att Gardena-ringar är aningen för klena. Jag använder därför de från Marieholm Strömstad Marina.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Inlägg av Fredrik »

Tack för tips,
Har bara sjösatt min IF en gång så länge och då målade även jag en Hempel färg (tror det var en västkustkvalitet) självpolerande. Efter en säsong i sthlms skärgård hade jag inte en enda snäcka, bara lite "grönslick" men som sagt väldigt lite, så ur beväxnings synpunkt är nog färgen att föredra. Ska beställa o-ringar från Göran H - tack/Fredrik swe 1928
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det kan kanske vara litet olika med Göran H.s O-ringar.... :?:

När jag för några år sedan fick ett nytt roder komplett med fästen, upplevde jag att de O-ringsr som satt på var klenare än de som jag inhandlade i byggshopen. Men visst... det var inte Gardena jag köpt utan något annat motsvarande märke för den "smala" varianten av trädgårdsslangsystem.

I vilket fall som helst menar jag av egen erfarenhet att byggshops-O-ringarna räcker. Man kan ju i vilket fall som helst kosta på sig att byta varje år, för de är ju så billiga och så lättillgängliga.

Enligt Henrik Blomdahl i Damnark, som har dokumenterad koll på alla smådetaljer om IF-båten, ska en ideal O-ring ha innerdiametern 12 mm och tjockleken 3 mm.

Glöm inte at smörja med vattenfast fett, samma som du använder till utbordarens propelleraxel. Då slits O-ringen mindre, och om den olyckligtvis skulle gå av, så slits även tappen mycket mindre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Inlägg av Fredrik »

Tack Marec för tips :D
Skriv svar