Ny rorkult - trädslag?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av tomm »

Hej,

vi har nyligen köpt vår första IF-båt. Rorkulten håller inte riktigt måttet och vi ska tillverka en ny.

Vår plan är att tillverka den nya i ek (i ett stycke) i verkstad ihop med en snickarvän.

Låter det som en bra plan? Vi har noterat att rorkulten ofta limmas. Är det endast estetiskt eller även av hållbarhetsskäl?

Räcker det med två rejäla skiftnycklar för att skruva av den nuvarande? Vi kommer använda den som mall.

Tack på förhand!

Tom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av maja »

Det går att tillverka en rorkult av vilket träslag som helst. Det vanligaste är att man utgår från en teakplanka eller laminerar ihop tunna skivor av mahogny och ask till lämplig tjocklek.

Ek är väl inte det bästa materialet för det här ändamålet, eftersom det är onödigt hårt och kanske inte så elastiskt.

En laminerad rorkult håller väl teoretiskt litet bättre, men en av homogent trä har fult tillräcklig styrka.

I ursprungligt utförande sitter rorkulten fäst mellan roderplåtarna med en specialskruv med handtag. Här behöver inga verktyg utan skruvar för hand. Men i många fall har denna specialskruv blivit utbytt till en M10-skruv med mutter. För att få loss den krävs det inte så särskilt mycket handkraft, eftersom man inte brukar spänna så hårt. I detta fall, använd skiftnycklar eller fasta nycklar som passar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av Jim »

Precis som Maja skriver så finns det många olika kombinationer av rorkultsuppbyggnad.
Min egen har en kärna av ask med mahogny på respektive sida, dvs totalt tre lager trä.

Det tråkiga är väl att när solen får sagt sitt så mörknar asken och mahognyn ljusnar, så allt ser lika ut efter ett tag.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av IF 2719 »

Ek är lite trist då det blir svart vid genomslag i fernissan, jmf svartek.

Ask är segt o starkt o finns i tex pilbågar. Jag har en rorkult i homogen ask men vill ha som du skriver ask i kärnan o mahogny på sidorna alt skiktlimmad ask. Skiktlimmat slår sig inte medans homogen kan böja. Är osäker på vilket som är starkast, men delaminerad skitlimmad är definitivt inte starkt.

Min pappa förordar skitlimning med trälim menjag tror på epoxy, har dock inte kollat upp detta fullt ut. Sen tror jag också på skiktlim vertikalt med 3 bitar. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det går att ha en rorkult i ek om man vårdar den ordentligt. En IF i hemmahamnen har en sådan sedan lång tid. Men det stämmer nog att det svartnar lätt om vatten tränger in.

Original rorkult brukar vara av teak. Teak kan klara sig utan ytbehandling. Vill man ytbehandla tror jag det är bättre att olja än att lacka en sådan.

Jag har själv en som är limmad av 5 skivor, 3 av mahogny och 2 av ask. Jag vet inte vilket lim den är gjord med, men om jag själv skulle tillverka en ny skulle jag nog välja PVA-lim. Gör man det riktigt blir det ett mycket starkt förband. Jag stryker min med Benar-olja varje vår.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av tomm »

Hej,
tack för alla svar! Vi har tillgång till ek, så vi testar det.

Låter de här måtten rimliga? Har hittat i en annan tråd.

Längden är 1585mm, i änden är måtten bredd 38mm, höjd 29mm.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av IF 2719 »

Det blir bra! Jag har skotbalk i ek o den håller bra. Ek är väl beprövat, Wasaskeppet byggdes ju i ek o det håller ju fortfarande ihop:) Ska kontrollmäta min rorkolt ikväll om jag hinner...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag passade på att mäta längden på min rorkult när jag idag slipade den inför vårens underhåll. Den är 1495 mm, taget som längsta mått från akterkant till förkant. Men då har jag valt att korta den lite för att inte fastna lika mycket i den som med originalrorkulten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av IF1426 »

De mått som Tomm har hittat i en tidigare tråd ( Lengde rorkult? ) har jag där beskrivit, vilket är totallängd och i grepp-änden, är från en rorkult som är köpt från G Hellmer Strömstad, som är limmad i 5 skikt, mahogny och ask och är lackad. Efter någon säsong märkte jag att lacken började gulna, varför jag tillverkade ett kapell som träs över rorkulten,i hamnläge, vilket har skyddat lacken mycket bra.

L-Å Andersson
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Ny rorkult - trädslag?

Inlägg av tomm »

Tack för all input!

Det lutar åt att vi kommer olja med Owatrol. Är det någon som har erfarenhet av Owatrol och ek? Hur lång torktid och hur många strykningar rekommenderas?
Skriv svar